fbpx
8.7 C
Cluj-Napoca
AcasăEDUCAȚIEElevii maghiari câştigători ai concursului de limba română ''Carte frumoasă, cinste cui...

Elevii maghiari câştigători ai concursului de limba română ”Carte frumoasă, cinste cui te-a scris”, premiați la Guvern

Publicat în

spot_img
spot_img

Elevii maghiari câştigători ai concursului de limba română ”Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!” au fost premiaţi, vineri, la Palatul Victoria, de către vicepremierul Viorel Ştefan.

Elevii clasaţi pe primele locuri la acest concurs de la şcolile cu predare în limba maghiară din Harghita, Covasna, Mureş şi Braşov, precum şi profesorii lor au fost răsplătiţi cu diplome şi cărţi din partea partenerilor concursului – Guvernul, Instituţia Prefectului Judeţului Harghita, Asociaţia Comunitară Românească din Miercurea Ciuc şi Fundaţia ”Marton Aron” din Miercurea Ciuc.

https://www.facebook.com/guv.ro/videos/877617565924423/

Vicepremierul Ştefan le-a transmis copiilor că sunt ambasadorii promovării limbii române în cadrul minorităţilor naţionale de pe întreg cuprinsul ţării şi că performanţele lor aduc un mare câştig limbii române şi culturii naţionale.

„Numai împreună suntem puternici şi respectaţi ca naţiune. Atunci când toţi cetăţenii României, indiferent de etnie, trăiesc în armonie şi coeziune socială, putem dezvolta calitatea vieţii şi cultura cu toate componentele sale, care se face cunoscută la nivel universal. De aceea, vreau să exprim întreaga mea admiraţie, a întregului Guvern şi să vă asigur că facem tot ceea ce este posibil pentru ca performanţele voastre să nu rămână necunoscute şi singulare. (…) În numele prim-ministrului şi al meu, personal, vă îndemn să vă iubiţi ţara, limba şi tradiţiile populare, iar aportul vostru la dezvoltarea etnicităţii voastre să se ridice la cele mai înalte standarde educaţionale. Unitate în diversitate să fie mottoul vostru, care să vă călăuzească pe tot parcursul vieţii, iar de contribuţia voastră culturală să beneficieze întreaga lume”, a spus vicepremierul Viorel Ştefan la ceremonia de premiere.

În ciuda oboselii provocate de drumul lung până la Bucureşti, elevii au fost încântaţi de modul în care au fost primiţi, de cuvintele frumoase rostite de organizatori, dar şi de clădirea Guvernului.

Şi profesorii care i-au îndrumat pe câştigători au remarcat importanţa învăţării limbii române de către copiii maghiari şi faptul că o astfel de întrecere reprezintă încă o ocazie de a folosi limba ţării în care trăiesc.

Manuela Nicoleta Stîngă, inspectorul şcolar de limba română de la Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita, a vorbit despre beneficiile aduse de învăţarea şi utilizare limbii române de către elevii maghiari.

„Câte limbi străine ştii, atâţia oameni eşti! Au auzit-o, desigur, toţi copiii cu limba maternă maghiara când au fost încurajaţi să înveţe româneşte. Aici, acum, lângă noi, câştigătorii concursului sunt pe cale a găsi esenţa zicalei. Sunt multe motivele pentru care îi pasionează limba română. E limba ţării lor, e accesul spre reuşită în propria ţară, e calea spre lărgirea propriului orizont de cunoaştere. Sunt poate cele mai evidente beneficii aduse de învăţarea şi utilizarea limbii române. Copiii aceştia au înţeles, cu siguranţă, că nu suntem mai mulţi oameni într-unul dacă ştim mai multe limbi. Dar este la fel de evident că, astfel, îţi spulberă hotarele mentalităţii, îţi extind capacitatea de înţelegere, creativitatea şi gândirea critică, ceea ce îi ajută să se adapteze mai uşor şi mai bine unor situaţii de viaţă diferite în propria ţară”, a arătat Manuela Nicoleta Stîngă.

La rândul său, profesoara de limba română Császár Tünde, de la Şcoala Generală ”Nagy Imre” din Miercurea Ciuc, a subliniat faptul că acest concurs este aşteptat cu nerăbdare de elevi, iar vizita la Bucureşti reprezintă o experienţă de neuitat pentru câştigători.

„Mă bucur enorm că în fiecare an elevii mei participă cu plăcere la acest concurs, îmi povestesc cu entuziasm ce şi cum au scris în limba română. Fără doar şi poate, această competiţie îmbunătăţeşte abilităţile de comunicare în limba română ale elevilor maghiari, stimulează constant aptitudinile elevilor de etnie maghiară de a crea diferite texte, literare sau nonliterare, compuneri sau eseuri în limba română, astfel promovează elevii cu aptitudini literare, şi, nu în ultimul rând, susţine colaborarea între profesorii de Limba şi literatura română din mai multe judeţe”, a spus Császár Tünde.

Iniţiatoarea acestui concurs, profesoara de limba română dr. Maria Sturzu, a mărturisit că ideea s-a născut din „frustrarea” de a nu reuşi să facă mai mult, mai atent, mai concludent pentru copiii a căror limba maternă nu este româna.

„Am ales calea deschisă pentru a oferi şansa oricărui elev vorbitor de limba maghiară, ca limbă maternă, să îşi poată ‘etala’ cunoştinţele şi competenţele de limbă română, conform vârstei şi pregătirii sale. Prin acest concurs se doreşte a-i încuraja pe elevii maghiari să comunice în limba română şi le oferă acestora posibilitatea de a-şi testa cunoştinţele. Frustrarea iniţială, cea care a dat roade ulterior, se datora lipsei de ocazii reale şi practice, de situaţii concrete de comunicare ce se doreau să vizeze strict dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor unor copii care, de fapt, nu se pot ajuta singuri. Iar acest concurs vine în întâmpinarea celor care doresc, pot şi vor să se autoevalueze an de an în ceea ce priveşte înţelegerea şi utilizarea limbii române ca limbă nematernă”, a subliniat Maria Sturzu.

Reprezentanta Asociaţiei Comunitare Româneşti din Miercurea Ciuc, Angela Bîrsan, a vor bit despre importanţa promovării dialogului şi a comunicării interetnice în judeţele locuite de majoritatea maghiară.

„Cunoaşterea limbii oficiale a statului, a limbii române, este un atu nu doar în desăvârşirea educaţiei individuale, ci şi pentru lărgirea orizontului şi posibilităţilor pentru un viitor mai armonios pentru întreaga comunitate. Trebuie să conştientizăm că Guvernul României depune eforturi pentru promovarea dialogului interetnic, conform convenţiei cadru care stipulează obligativitatea păstrării contactului între minoritate şi majoritate, lucru recunoscut şi în plan european, iar evenimentul de astăzi înseamnă, de fapt, un semn şi un simbol deopotrivă al dreptului şi al respectului faţă de alteritate”, a declarat Angela Bîrsan.

După festivitatea de premiere, elevii au vizitat sediul Guvernului, inclusiv sala de şedinţe, după care au fost oaspeţii Televiziunii Române, unde au aflat informaţii despre istoria acestei instituţii şi au avut ocazia să vadă cum se realizează o emisiune.

La cele 17 ediţii ale acestui concurs au participat aproximativ 4.800 de elevi din clasele V-XII de la şcoli cu predare în limba maghiară, aproape 600 dintre ei fiind premiaţi.

Aflat la cea de-a XVII-a ediţie în 2019, Concursul de competenţe lingvistice în limba română pentru minorităţi, „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”, care se adresează elevilor din clasele V-XII de la şcolile cu predare în limba maghiară şi care este găzduit în ultimii 10 ani de Colegiul Naţional „Marton Aron” din Miercurea Ciuc, are rolul de a-i încuraja pe elevii maghiari să comunice în limba română şi le oferă acestora posibilitatea de a-şi testa cunoştinţele.

Sursa: Agerpres

Redactia

Articole recente

Statul român ar putea plăti despăgubiri de până la 6,7 miliarde de dolari în procesul pentru aurul de la Roșia Montană

Executivul a menţionat că eventualele căi de atac la care ar putea face apel autorităţile române în acest caz se regăsesc în "Convenţia pentru reglementarea diferendelor relative la investiţii între state şi persoane ale altor state, încheiată la Washington la 18 martie 1965, ratificată prin Decretul Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România nr.62/1975".

STUDIU | Elevii români au încredere mai mare în instituţiile europene decât în cele naţionale

Rezultatele raportului european ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) ne oferă date extrem de interesante, din perspectiva proiecţiei pentru viitor a ceea ce înseamnă cetăţenia europeană şi aderenţa la valorile de bază ale acesteia.

Psihologia, cel mai nou program de studii de licenţă la UMFST G.E. Palade Târgu Mureş

Admiterea la Psihologie se va realiza pe bază de concurs de dosare, iar criteriile de selecţie sunt stabilite pe baza mediei ponderate dintre media generală a anilor de studii pentru clasele IX-XI (60%) şi media aritmetică la disciplina relevantă (limba şi literatura română) pentru clasele IX-XI (40%).

Al doilea focar de rabie, confirmat la o vulpe în județul Satu Mare

Al doilea focar de rabie a fost confirmat la o vulpe în localitatea Micula Nouă

Mai multe articole de același fel

STUDIU | Elevii români au încredere mai mare în instituţiile europene decât în cele naţionale

Rezultatele raportului european ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) ne oferă date extrem de interesante, din perspectiva proiecţiei pentru viitor a ceea ce înseamnă cetăţenia europeană şi aderenţa la valorile de bază ale acesteia.

Formarea duală și dezvoltarea campusului din Toplița-Ciuc, cu un pas mai aproape de implementare

Miercurea-Ciuc se pregătește pentru un pas uriaș – împreună cu partenerii săi – pentru îmbunătățirea calității învățământului dual și pentru dezvoltarea centrului școlar din Toplița-Ciuc: un proiect de 121 milioane de lei, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență

Corpul de Control al Ministerului Educaţiei a dispus efectuarea unei inspecţii generale în legătură cu internatul prăbuşit din Odorheiu Secuiesc

Raportul Corpului de Control al Ministerului Educaţiei a fost finalizat, iar în acesta se solicită întocmirea unui raport semestrial privind toate activităţile desfăşurate în instituţia de învăţământ, respectiv se dispune efectuarea unei inspecţii generale.