fbpx
1.7 C
Cluj-Napoca
AcasăCULTURĂ„Yvonne”, o nouă premieră pe scena naționalului sibian. Un spectacol de Botond...

„Yvonne”, o nouă premieră pe scena naționalului sibian. Un spectacol de Botond Nagy, „copilul teribil” al generației sale.

Publicat în

spot_img
spot_img

Spectacolul „Yvonne”, în regia lui Botond Nagy, a avut premiera, sâmbătă, pe scena Teatrului Naţional „Radu Stanca” (TNRS) din Sibiu, viitoarele reprezentanţii urmând să fie programate în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru.

„Un rege hâtru cu tendinţe bipolare, o regină romanţioasă pseudo-poetă, un principe capricios cu alură de fante, o suită de aghiotanţi servili şi obtuzi, o tânără taciturnă, încarnarea purităţii, sunt personajele celei mai noi premiere a naţionalului sibian: „Yvonne”, un spectacol de Botond Nagy. Spectacolul are la bază piesa lui Witold Gombrowicz „Ivona, Principesa Burgundiei”, un text tragicomic, o metaforă cinică despre superficialitatea normelor sociale care capitulează în faţa formelor fără fond ale lumii contemporane. Spectacolul va avea premiera la scena mare a naţionalului sibian, sâmbătă, 18 mai 2019, de la ora 19,00. Următoarele reprezentaţii vor avea loc în data de 30 mai 2019, respectiv în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, în data de 19 iunie 2019″, se arată într-un comunicat al TNRS.

Regizorul Botond Nagy a mărturisit că, atunci când se gândeşte la textul lui Gombrowicz, îşi aminteşte de o imagine din copilărie.

„Când mă gândesc la textul lui Gombrowicz, îmi aduc aminte de o imagine din copilărie. Ne jucam ascunselea, iar eu m-am ascuns sub un tobogan. Un 4×4 negru s-a oprit în apropiere, s-au dat jos nişte bărbaţi, au sărit gardul locului de joacă, stăteau nemişcaţi şi zâmbeau. M-au rugat să mă urc sus pe tobogan şi să mă dau jos. Am întrebat de ce. Zâmbeau şi-mi spuneau că vor să vadă cum mă dau pe tobogan. Am fugit, dar, de atunci, am maşina 4×4 neagră în spatele meu. În „Yvonne”, vorbesc despre o lume neomenesc de utopică, unde umanul şi umanoidul încearcă să supravieţuiască, să lupte pentru a rămâne în mijlocul cercului. Pentru a rămâne în mijlocul centrului. Dar acest centru are voinţa sa liberă, este intangibil, este un fenomen metafizic, imprevizibil născut din manipulare şi cruzime, „calităţile” umane de bază, astăzi. Pentru aceste personaje fiecare clipă este o clipă de aşteptare, de stand by, de atenţie continuă, pentru a rămâne în cerc. În centru. Pe culmile brutalităţii, unde deja suntem, după al şaptelea cerc al infernului, în acest univers infinit, fără colţuri şi unghiuri, în acest spaţiu continuu este imposibil să te ascunzi. Te vor găsi şi vor eviscera, spinteca tot ce iubeşti sau tot ce crezi că poţi să iubeşti. Acesta este apogeul ireversibil al fricii, unde mamele şi taţii găsesc doar paranoia viselor imposibile şi naive. Un punct culminant, unde ne macină doar o singură întrebare: Cum va fi descompunerea noastră?”, spune Botond Nagy.

Spectacolele lui Botond Nagy nu sunt confortabile, aşteaptă o atitudine de recepţie specială din partea spectatorilor. „Yvonne” este a doua montare a lui Botond Nagy pe scena teatrului sibian, după „Hedda Gabler”.

„Witold Gombrowicz (1904-1969) este unul dintre romancierii şi dramaturgii polonezi marcanţi ai literaturii europene, fiind considerat un precursor al teatrului absurdului. Scrierile sale sunt adesea imagini groteşti ale societăţii contemporane, fapt care a atras antipatia conaţionalilor săi. În ciuda acestei receptări negative ori a contextului sociopolitic delicat specific celui de-al Doilea Război Mondial, activitatea lui Witold Gombrowicz a fost prolifică, publicând romane incisive, precum Pornografia sau Cosmos, ori piese de teatru debordând de cinism, precum Ivona, Principesa Burgundiei. Talentul său remarcabil a fost cu adevărat apreciat în perioada postbelică, fiind unul dintre cei mai populari dramaturgi ai secolului XX”, potrivit prezentării oferite de Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

Spectacolul de Botond Nagy a fost prezentat în limba germană, cu traducere în limbile română şi engleză.

Botond Nagy, foto credit TNRS, Dragoș Dumitru

Botond Nagy (n. 1993) s-a născut în Brașov și a terminat studiile la Universitatea de Artă din Târgu-Mureș în clasa lui Bocsárdi László. Citat de către lumea teatrală autohtonă și din Ungaria, ca fiind copilul teribil al generației sale, Botond Nagy este premiat la festivaluri atât în țară, cât și în Ungaria. În noiembrie 2018 a fost unul dintre participanții la Atena, în Grecia, la masterclass-ul susținut de Andrew Visnevki. Semnează spectacolele la teatre importante din țară, atât din zona de stat, cât și cel independent, precum: Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Teatrul Tamási Áron din Sfântu Gheorghe, Reactor de Creație și Experiment, Teatrul Figura Studio și acum Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu. Show-urile lui încearcă să reinterpreteze, să răstoarne din rădăcini formele teatrale bine definite și să arate cât mai crud posibil epoca în care existăm. Sunt instalații tehno-poetice asemănătoare unor clipuri video, care sunt construite pe niște țesături emoționale bine gândite. Spectacolele lui Botond Nagy nu sunt confortabile, așteaptă o atitudine de recepție specială din partea spectatorilor. „Yvonne” este a doua montare a lui Botond Nagy pe scena naționalului sibian, după „Hedda Gabler”.

Witold Gombrowicz (1904-1969) este unul dintre romancierii și dramaturgii polonezi marcanți ai literaturii europene, fiind considerat un precursor al teatrului absurdului. Scrierile sale sunt adesea imagini grotești ale societății contemporane, fapt care a atras antipatia conaționalilor săi. În ciuda acestei receptări negative ori a contextului sociopolitic delicat specific celui de-Al Doilea Război Mondial, activitatea lui Witold Gombrowicz a fost prolifică, publicând romane incisive, precum Pornografia sau Cosmos, ori piese de teatru debordând de cinism, precum Ivona, Principesa Burgundiei. Talentul său remarcabil a fost, cu adevărat, apreciat în perioada postbelică, fiind unul dintre cei mai populari dramaturgi ai secolului XX.

Redactia

Articole recente

Primul audio ghid al Complexului Muzeal Arad va fi lansat odată cu redeschiderea Pinacotecii

Noul spaţiu extins al Complexului Muzeal Arad, unde sunt expuse lucrări din colecţia de pictură europeană a muzeului (a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi început de secol XX), va fi redeschis la 1 martie

Mascații au intrat peste un bărbat din Reşiţa, apoi și-au dat seama că au greșit adresa

Bărbatul spune că l-au luat din somn, i-au speriat copilul și i-au pus pistolul la cap. Apoi au zis că au greşit adresa

1978, producția Teatrului Maghiar din Timișoara, deschide lista nominalizărilor UNITER pentru Cel mai bun spectacol

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara anunță cu bucurie că spectacolul său - „1978”, în regia lui Tomi Janežič, a fost nominalizat la două  premii ale Uniunii Teatrale din România

Guvernul a aprobat Normele de aplicare a legii privind sistemul public de pensii 

Normele fac parte din proiectul amplu asumat de către Guvern de a recalcula toate pensiile din sistemul public în spiritul echităţii, contributivităţii şi stabilităţii în muncă

Mai multe articole de același fel