Un val de căldură a adus temperaturi foarte mari peste Europa, țara noastră nefiind nici ea exclusă. Specialiștii ne recomandă ce să facem pentru a ne proteja eficient. În mod evident, ar trebui să evităm pe cât posibil ieșirile şi activitatea fizică (sport, grădinărit, munci mai grele) între orele 11:00-18:00 și să ne protejăm capul, faţa şi ochii cu ajutorul unei pălării şi a ochelarilor de soare.

Cei 2 litri de lichide pe zi (apă plată, apă minerală, sucuri de fructe şi legume) recomandate trebuie consumate fără a aştepta să apară senzaţia de sete. În perioadele de caniculă se recomandă consumul unui pahar de apă la fiecare 15-20 min.

Lichidele nu trebuie băute prea reci pentru că în acest caz se elimină înainte de a hidrata organismul. Dacă aveţi aer condiţionat, reglaţi aparatul astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală. Ventilatoarele nu trebuie folosite dacă temperatura aerului depăşeşte 32 °C.

Persistența temperaturilor ridicate, caracteristice în timpul verii, poate influența negativ starea de sănătate a populației, în special a grupelor la risc: copii, vârstnici, persoane cu dizabilități, boli cronice, persoane care desfășoară activități profesionale în aer liber etc.

Efectele negative ale caniculei asupra stării de sănătate pot fi evitate dacă țineți cont de recomandările specifice ale medicilor:

  1. Evitaţi ieşirile şi activitatea fizică (sport, grădinărit, munci mai grele) între orele 11-18.
  2. Protejaţi-vă capul, faţa şi ochii cu ajutorul unei pălării şi a ochelarilor de soare. Purtaţi haine de culoare deschisă, subţiri, comode; de preferat sunt cele din in şi bumbac; evitaţi-le pe cât se poate pe cele din materiale sintetice care nu permit o bună aerisire a corpului. Este bine să aveţi la îndemână o sticlă cu apă.
  3. Consumaţi cel puţin 2 litri de lichide pe zi (apă plată, apă minerală, sucuri de fructe şi legume) fără a aştepta să apară senzaţia de sete. În perioadele de caniculă se recomandă consumul unui pahar de apă la fiecare 15-20 min. Lichidele nu trebuie băute prea reci pentru că în acest caz se elimină înainte de a hidrata organismul. Foarte bune sunt ceaiurile de mentă, soc, muşeţel, sunătoare, urzici, ceaiul verde sau negru, călduţe sau la temperatura camerei, uşor îndulcite.
  4. Alimentaţia trebuie să fie una uşoară, să conţină alimente proaspete, fără prea multe calorii – recomandate sunt carnea slabă preparată la grătar, lactatele, cerealele precum şi cât mai multe fructe şi legume care, prin apa, sărurile minerale şi vitaminele pe care le conţin, asigură în mod constant hidratarea organismului (o doză de iaurt produce aceeaşi hidratare ca şi un pahar de apă). Evitaţi sau măcar limitaţi consumul de grăsimi şi dulciuri concentrate.
  5. Nu consumaţi alcool (inclusiv bere sau vin) deoarece acesta favorizează deshidratarea şi diminuează capacitatea de apărare a organismului împotriva căldurii. Evitaţi băuturile cu conţinut ridicat de cofeina (cafea, ceai, cola) sau de zahăr (sucuri răcoritoare carbogazoase) deoarece acestea sunt diuretice.
  6. Faceţi cât mai des duşuri cu apă călduţă. Puteţi utiliza spray-uri cu apă minerală pentru hidratarea pielii.
  7. Dacă aveţi aer condiţionat, reglaţi aparatul astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală. Ventilatoarele nu trebuie folosite dacă temperatura aerului depăşeşte 32 °C. Dacă nu aveţi aer condiţionat în locuinţă, la locul de muncă, petreceţi 2-3 ore zilnic în spaţii care beneficiază de aer condiţionat (cinematografe, spaţii publice, magazine).
  8. Limitaţi creşterea temperaturii în locuinţe:
    • ţineţi ferestrele închise pe toată perioada cât temperatura exterioară este superioară celei din locuinţă;
    • închideţi ferestrele expuse la soare, trageţi jaluzelele şi/sau draperiile; deschideţi ferestrele seara târziu, noaptea şi dimineaţa devreme, provocând curenţi de aer, pe perioada cât temperatura exterioară este inferioară celei din locuinţă;
    • stingeţi lumina artificială sau scădeţi intensitatea acesteia;
    • închideţi orice aparat electrocasnic de care nu aveţi nevoie.
  9. Evitaţi expunerea la soare (plajă) între orele 11-18, când razele soarelui sunt foarte puternice. Nu uitaţi de protecţia capului, a ochilor, a buzelor. În cazul în care suferiţi de anumite afecţiuni, cereţi sfatul medicului înainte de a vă expune la soare.
  10. Dacă aţi făcut insolaţie, aveţi nevoie de săruri minerale pe care le puteţi asigura prin consumul de supe de legume şi sucuri de fructe. Se mai recomandă alimente cu aport mare de potasiu şi magneziu, cum ar fi: bananele, pepenele galben, lintea, cartofii, mazărea, fasolea boabe şi soia.
  11. Angajatorii sunt obligaţi să asigure condiţii propice de muncă salariaţilor în vreme de caniculă, să alterneze perioadele de lucru cu cele de repaus în locuri umbrite, în care există curenţi de aer, să reducă intensitatea şi ritmul activităţilor fizice. Dacă temperatura exterioară depăşeşte 37oC cel puţin 2 zile consecutiv, angajatorii sunt obligaţi să asigure: apă minerală 2-4 l/persoană, echipament de protecţie, ventilarea locului de muncă, posibilitatea de a face duşuri (în anumite situaţii). Dacă nu se pot realiza aceste condiţii, se va stabili reducerea duratei zilei de lucru, eşalonarea acesteia până la ora 11:00 şi după ora 17:00 şi chiar întreruperea colectivă a lucrului, cu menţinerea activităţii doar acolo unde ea nu poate fi suspendată.
  12. Aveţi grijă de persoanele dependente de dumneavoastră (copii, vârstnici, persoane cu dizabilităţi) oferindu-le, în mod regulat lichide, chiar dacă nu vi le solicită. Nu lăsați copiii în încăperi insuficient ventilate sau în autoturisme staționate la soare. Păstraţi contactul permanent cu vecini, rude, cunoştinţe care sunt în vârstă sau cu dizabilităţi, interesându-vă de starea lor de sănătate.
Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania