fbpx
1.7 C
Cluj-Napoca
AcasăCULTURĂSalonul Internaţional de Artă Naivă aduce la Oradea lucrările a 42 de...

Salonul Internaţional de Artă Naivă aduce la Oradea lucrările a 42 de pictori din 13 țări

Publicat în

spot_img
spot_img

Salonul Internaţional de Artă Naivă de la Oradea expune, la Muzeul Ţării Crişurilor, 82 de lucrări semnate de 42 de pictori naivi renumiţi pe plan european, din 13 ţări – 19 din România şi 23 din Franţa, Spania, Italia, Polonia, Grecia, Lituania, Germania, Israel, Olanda, Ungaria, Finlanda şi Bulgaria.

„Anul trecut, la prima ediţie, am introdus Oradea pe harta capitalelor picturii naive europene. Dovadă sunt aprecierile de după salon şi solicitările foarte multe de a participa în acest an. Sunt pictori de o valoare deosebită la nivel european, cu care m-am întâlnit personal la Madrid. Astfel, ne putem bucura să vedem aici, pe simeze, lucrări ale maestrului Jean Deletre, ale spaniolului Tito Lucaveche sau alţii, dar şi din România, cum ar fi Mariana Mihuţ şi mulţi alţii. Ne mândrim să arătăm că România are pictori naivi de o deosebită valoare, care sunt la nivel egal cu pictorii naivi din restul Europei”, a declarat Mihai Dascălu, iniţiatorul şi principalul organizator al salonului.

În prezenţa mai multor pictori români şi străini, expoziţia a fost prezentată publicului de către directorul Muzeului Ţării Crişurilor, Aurel Chiriac, pictorul naiv Mihai Dascălu, organizator, şi directorul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Mircea Jacan.

„Ca să devii pictor naiv este nevoie să fii, în primul rând, o persoană foarte sensibilă. Pentru că pui pe pânză şi transmiţi ceea ce simţi, sentimente. Pictorul naiv este autodidact. Nu e trecut prin şcoli care să-i influenţeze stilul. E autentic. Pictura naivă este sinonimă cu libertatea de a crea, cu sinceritatea, cu bucuria, fără reguli impuse”, a spus Mariana Mihuţ.

Criticul de artă Aurel Chiriac a subliniat că asemenea evenimente sunt necesare pentru că „ne aflăm într-un moment în care arta naivă, arta spontană nu mai poate fi ignorată şi mai cu seamă nu mai poate fi privită ca o anexă de rang secund a ‘artei serioase'”.

„Expoziţiile de felul acestui salon sunt tot mai numeroase în întreaga lume, arta spontană e luată tot mai în serios, chiar dacă până şi termenul care defineşte acest fenomen este încă neaşezat, oscilând între artă naivă, artă spontană, artă primitivă modernă sau chiar outsider art”, a afirmat directorul muzeului.

Dar, a precizat Chiriac, dincolo de a fi o artă a ruralităţii ironic-vesele ce propune doar solaritatea existenţei, considerată oarecum un soi de perioadă „clasică”, în arta naivă se pot observa, chiar şi în lucrările prezente la Oradea, tendinţe spre un alt mod de a privi realitatea, structuri şi teme, rafinamente stilistice surprinzătoare ce evadează din canonul-noncanonic al artei spontane. Chiriac a dat ca exemple clovnii – „lacrima tristă ce mimează bucuria” -, măştile din teatru, ironia suprarealistă, meditaţii tragice asupra existenţei, culoarea mai puţin expansivă, trimiteri spre sexualitate – teme nu foarte prezente în pictura naivă de până acum.

„Sunt înnoiri nespectaculoase, dar care cu siguranţă pregătesc un alt orizont artei naive internaţionale. Se schimbă ceva în arta spontană a contemporaneităţii? Cu siguranţă că da. Având acelaşi aer de simplitate şi sinceritate, arta naivă nu are cum să nu preia şi (din) temele, sentimentele, grijile şi spaimele zilei de azi. Salonul de anul acesta va intra în memoria faptelor de cultură”, a conchis Chiriac.

Potrivit lui Dascălu, la Oradea, în cursul acestor zile, se vor pune bazele unei asociaţii europene a artei naive, având loc deja discuţii cu oaspeţii francezi.

Expoziţia va rămâne pe simezele Muzeului Ţării Crişurilor până în 27 iulie. Lucrările, cele care nu vor fi rezervate de colecţionari, vor fi returnate autorilor lor, cu o diplomă şi o medalie suflată în aur de 24 de carate, oferite de organizatori. Oaspeţii prezenţi la vernisaj au primit aceste însemne ale ospitalităţii orădene chiar după discursurile rostite în deschidere. Anul trecut au primit câte o plachetă omagială dedicată Centenarului.

În final, directorul MTC i-a sugerat organizatorului principal să extindă aria de cuprindere pentru ediţia viitoare la dimensiunile unui salon mondial, cu jurizare, având asigurat spaţiul necesar în cadrul muzeului.

Sursa: Agerpres

Redactia

Articole recente

Primul audio ghid al Complexului Muzeal Arad va fi lansat odată cu redeschiderea Pinacotecii

Noul spaţiu extins al Complexului Muzeal Arad, unde sunt expuse lucrări din colecţia de pictură europeană a muzeului (a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi început de secol XX), va fi redeschis la 1 martie

Mascații au intrat peste un bărbat din Reşiţa, apoi și-au dat seama că au greșit adresa

Bărbatul spune că l-au luat din somn, i-au speriat copilul și i-au pus pistolul la cap. Apoi au zis că au greşit adresa

1978, producția Teatrului Maghiar din Timișoara, deschide lista nominalizărilor UNITER pentru Cel mai bun spectacol

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara anunță cu bucurie că spectacolul său - „1978”, în regia lui Tomi Janežič, a fost nominalizat la două  premii ale Uniunii Teatrale din România

Guvernul a aprobat Normele de aplicare a legii privind sistemul public de pensii 

Normele fac parte din proiectul amplu asumat de către Guvern de a recalcula toate pensiile din sistemul public în spiritul echităţii, contributivităţii şi stabilităţii în muncă

Mai multe articole de același fel

CJ Bihor a recepționat lucrările la Campusul dual din Oradea, investiţie de peste 29 milioane de euro

Consiliul Judeţean Bihor a recepţionat lucrările efectuate la Campusul pentru învăţământ dual din Oradea, urmând ca, din luna mai, să fie pus la dispoziţia elevilor care vor dori să înveţe aici o meserie, atât teorie, cât şi practică

Memoria profesorului Barbu Ştefănescu, onorată la Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea

Volumul omagial "Studia Interdisciplinaria - In Memoriam Magistri Barbu Ştefănescu" a fost dedicat amintirii celui care a fost directorul Muzeului Ţării Crişurilor, decan al Facultăţii de Istorie - Geografie, prorector şi director al Centrului de Studii Doctorale al Universităţii din Oradea.