Salonul Internaţional de Artă Naivă de la Oradea expune, la Muzeul Ţării Crişurilor, 82 de lucrări semnate de 42 de pictori naivi renumiţi pe plan european, din 13 ţări – 19 din România şi 23 din Franţa, Spania, Italia, Polonia, Grecia, Lituania, Germania, Israel, Olanda, Ungaria, Finlanda şi Bulgaria.

“Anul trecut, la prima ediţie, am introdus Oradea pe harta capitalelor picturii naive europene. Dovadă sunt aprecierile de după salon şi solicitările foarte multe de a participa în acest an. Sunt pictori de o valoare deosebită la nivel european, cu care m-am întâlnit personal la Madrid. Astfel, ne putem bucura să vedem aici, pe simeze, lucrări ale maestrului Jean Deletre, ale spaniolului Tito Lucaveche sau alţii, dar şi din România, cum ar fi Mariana Mihuţ şi mulţi alţii. Ne mândrim să arătăm că România are pictori naivi de o deosebită valoare, care sunt la nivel egal cu pictorii naivi din restul Europei”, a declarat Mihai Dascălu, iniţiatorul şi principalul organizator al salonului.

În prezenţa mai multor pictori români şi străini, expoziţia a fost prezentată publicului de către directorul Muzeului Ţării Crişurilor, Aurel Chiriac, pictorul naiv Mihai Dascălu, organizator, şi directorul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Mircea Jacan.

“Ca să devii pictor naiv este nevoie să fii, în primul rând, o persoană foarte sensibilă. Pentru că pui pe pânză şi transmiţi ceea ce simţi, sentimente. Pictorul naiv este autodidact. Nu e trecut prin şcoli care să-i influenţeze stilul. E autentic. Pictura naivă este sinonimă cu libertatea de a crea, cu sinceritatea, cu bucuria, fără reguli impuse”, a spus Mariana Mihuţ.

Criticul de artă Aurel Chiriac a subliniat că asemenea evenimente sunt necesare pentru că “ne aflăm într-un moment în care arta naivă, arta spontană nu mai poate fi ignorată şi mai cu seamă nu mai poate fi privită ca o anexă de rang secund a ‘artei serioase'”.

“Expoziţiile de felul acestui salon sunt tot mai numeroase în întreaga lume, arta spontană e luată tot mai în serios, chiar dacă până şi termenul care defineşte acest fenomen este încă neaşezat, oscilând între artă naivă, artă spontană, artă primitivă modernă sau chiar outsider art”, a afirmat directorul muzeului.

Dar, a precizat Chiriac, dincolo de a fi o artă a ruralităţii ironic-vesele ce propune doar solaritatea existenţei, considerată oarecum un soi de perioadă “clasică”, în arta naivă se pot observa, chiar şi în lucrările prezente la Oradea, tendinţe spre un alt mod de a privi realitatea, structuri şi teme, rafinamente stilistice surprinzătoare ce evadează din canonul-noncanonic al artei spontane. Chiriac a dat ca exemple clovnii – “lacrima tristă ce mimează bucuria” -, măştile din teatru, ironia suprarealistă, meditaţii tragice asupra existenţei, culoarea mai puţin expansivă, trimiteri spre sexualitate – teme nu foarte prezente în pictura naivă de până acum.

“Sunt înnoiri nespectaculoase, dar care cu siguranţă pregătesc un alt orizont artei naive internaţionale. Se schimbă ceva în arta spontană a contemporaneităţii? Cu siguranţă că da. Având acelaşi aer de simplitate şi sinceritate, arta naivă nu are cum să nu preia şi (din) temele, sentimentele, grijile şi spaimele zilei de azi. Salonul de anul acesta va intra în memoria faptelor de cultură”, a conchis Chiriac.

Potrivit lui Dascălu, la Oradea, în cursul acestor zile, se vor pune bazele unei asociaţii europene a artei naive, având loc deja discuţii cu oaspeţii francezi.

Expoziţia va rămâne pe simezele Muzeului Ţării Crişurilor până în 27 iulie. Lucrările, cele care nu vor fi rezervate de colecţionari, vor fi returnate autorilor lor, cu o diplomă şi o medalie suflată în aur de 24 de carate, oferite de organizatori. Oaspeţii prezenţi la vernisaj au primit aceste însemne ale ospitalităţii orădene chiar după discursurile rostite în deschidere. Anul trecut au primit câte o plachetă omagială dedicată Centenarului.

În final, directorul MTC i-a sugerat organizatorului principal să extindă aria de cuprindere pentru ediţia viitoare la dimensiunile unui salon mondial, cu jurizare, având asigurat spaţiul necesar în cadrul muzeului.

Sursa: Agerpres

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania