Un reportaj difuzat in emisiunea „Viata satului” (TVR, duminica, 14 iulie) a starnit o ditamai furtuna in opinia publica, dupa ce patronul unei crame (nu mai spun si eu numele cramei si al patronului, ca n-am gustat nici un strop de vin de acolo, si reclama gratuita nu fac) a facut o afirmatie … mda, sa zicem neobisnuita, desi am putea sa facem trimiteri chiar catre „corectitudinea politica” atat de vehiculata in aceasta perioada…
Despre ce este vorba? Patronul cu pricina se lauda ca produce vin prin metoda veche si traditionala a calcatului strugurilor in picioare de catre tinere fete, ca, vezi-Doamne, asa se facea vinul in vechime, si traditia e traditie…
Iar pentru asta (ca aici vine declaratia cea mai „buclucasa”) podgoreanul nostru cere, nici mai mult nici mai putin decat atestate de virginitate din partea fetelor care vor sa se angajeze. Care este motivtia sa? Sa-l auzim chiar pe el, ca daca o scriu eu ma infunda rasul si o sa fac greseli la tastatura…
Ups… Deci avem o posibila explicatie a aparitiei pelinului, vinul acela amar-amar de-ti face gura punga: pelinul o fi facut de niste fete care … nu mai sunt fete?
Acuma nu stiu daca emisiunea cu pricina a fost transmisa „live”, si odata „scapat porumbelul” nu s-a mai putut face nimic, sau a fost inregistrata, caz in care declaratia respectiva ar fi putut fi „taiata” la montaj, dar s-a dorit sa ramana in varianta finala a reportajului. Cert este insa ca fraza a starnit indignarea unei doamne, care a postat pe facebook inregistrarea ei, aratandu-se extrem de ofuscata de asemenea practici in Romania anului 2019… De aici, o discutie extrem de „incinsa” pe reteaua de socializare, dezbatere care – ca sa vezi! – a dus subiectul si in atentia altor institutii de presa…
Noah, fie vorba inte noi, doamna care a deschis cutia Pandorei a facut-o, pare-se, din indignare, si a fost „secondata” de cativa dintre cei ce au postat, unii spunand chiar ca vor evita de acum inainte cumpararea vinului produs de aceasta crama, atat din considerente igienice (pentru ca e un vin facut – la propriu – „cu picioarele”), altii indignati la culme de tupeul patronului de a le cere atestate de virginitate angajatelor care urmau sa se urce in lin (butoiul ala mare-mare de lemn in care se pus struguri si se calca pentru stoarerea mustului).
Altii (si inclin sa le dau dreptate) au zis ca mai degraba pare ca suntem in fata unei inedite strategii de marketing, ca doar nu mai produce nimeni astazi vinul PE SCARA MARE (adica in cantitati industriale) prin metoda calcatului in picioare. Asta era metoda stramosilor nostri, astazi exista teascuri, care pot stoarce mult mai repede, mai eficient (si mai igienic, da) mustul din struguri, iar metoda strivirii ciorchinilor de catre tinere fete, eventual imbracate in costume nationale si fuste ridicate pana-n brau este doar o chestie de „PR”, de „imagine”, facuta pentru delectarea ochiului consumatorilor (ma rog, poate si a altor organe si a altor simturi ale acestora, nu intram in detalii).
Repet, inclin sa dau dreptate acestei ipoteze, si din acest punct de vedere il felicit pe patronul cramei, pentru ca daca intr-adevar a gandit „in mod marketing” pronutarea acelei fraze, a gandit bine: acum toata tara (ba uite, si diaspora, ca eu scriu din Canada!) dezbate subiectul „virginelor de la crama Viisoara” (na, ca i-am spus si eu numele, ca aici nu prea puteam evita…)
La final, o intrebare (retorica, pentru ca nu astept raspuns) si o precizare:
1. Intrebarea: As putea intelege indignarea telespectatoarei care a postat pe facebook inregistrarea (VIDEO) cu fraza spusa de directorul cramei. Dar de unde o fi avut doamna respectiva inspiratia sa porneasca DIN TIMP apaqratul de filmat (sau telefonul, uatever)??? Pentru ca a „prins” declaratia rspectiva INTREAGA… Nu cumva o fi stiut dinainte? Ca atunci am avea un argument in plus pentru varianta „marketing”, nu-i asa?
B. Precizarea: Chiar avea dreptate patronul cramei cand spunea ca stramosii nostri ASA faceau vinul, punand fetele sa calce strugurii in vase mari de lemn (ma rog, NU doar stramosii nostri, toata lumea facea astfel inainte de aparitia teascurilor). Dovada? Mai jos, in (ultimele) 43 de secunde pe care vi le solicitam pentru a termina acest material: ascultati deci un fragment din piesa „Lelita Ioana”, in interpretarea Ioanei Radu, care va va exemplifica sonor ce si cum… Dar inainte de a da click pe banda sonora, turnati-va un pahar de vin. Si savurati-l fara sa va puneti intrebarea CUM a fost el produs…
P.S. Uite ca trebuie sa mai adaugam ceva la poveste… Intr-un comunicat postat pe pagina de facebook a cramei despre care am facut vorbire mai sus se afirma ca intreaga poveste cu certificatele de virginitate era doar o „evocare” pentru marele public a modului in care se facea vinul mai demult. Deontologia ne obliga sa publicam acest „discleimer”. Dar daca il credem sau nu, asta e o alta intrebare… Oricum, una peste alta, felicitari pentru strategia de marketing, care – intentionata sau nu – a reusit! Iar eu, personal, desi nu sunt mare amator de vin, as bea cu mare placere de pe urma talpilor unei (sau UNOR) fecioare! (Sper sa nu citeasca neFasta-mea textu’ asta, ca mi se termina intempestiv cariera de ziarist…).