Asociaţia Contrafort Pro Kleinschenk/Cincşor organizează în 9 august o manifestare muzicală inedită al cărei scop este acela de strângere a unor donații pentru repararea turnului de nord al fortificaţiei din localitate. Biserica evanghelică fortificată din Cincşor este cea mai bine şi complet conservată biserică fortificată săsească din zona Făgăraşului şi una dintre cele mai pitoreşti din toată Transilvania

Astfel, începând cu ora 18.00, în biserica fortificată din Cincşor va fi organizat un concert cu lucrări din arhiva muzicală istorică a saşilor cincşoreni. Va fi o seară dedicată muzicii care răsuna odinioară la toate ceremoniile, sărbătorile şi serbările din viaţa comunităţii săseşti. Această muzică este astăzi redescoperită ca urmare a cercetării arhivei muzicale istorice a parohiei evanghelice Cincşor, în cadrul proiectului Muzici de Cincşor, iniţiat în 2018.

Muzica va fi interpretată de ansamblul Cantate Domino: Orsolya Lovenberger (mezzosoprană), Marta Lovenberger (mezzosoprană), Iuliana Cotîrlea (vioară), Gabriel Silişteanu (violă), Kurt Philippi (violoncel) şi Ursula Philippi (pian şi orgă). Cantate Domino este un ansamblu variabil în jurul muzicienilor Ursula şi Kurt Philippi. În funcţie de proiectele muzicale, cei doi muzicieni colaborează cu cântăreţi şi solişti instrumentişti. Ansamblul îşi desfăşoară activitatea cu precădere în biserici, abordând un repertoriu variat de muzică religioasă.

Concertul îşi propune să omagieze, prin muzică, istoria unei comunităţi aproape dispărute şi să o apropie pe cea actuală de biserica fortificată.

Scopul proiectului ”Muzici de Cincşor” este promovarea patrimoniului cultural muzical al saşilor cincşoreni, în urma sistematizării şi conservării arhivei muzicale istorice (sute de partituri manuscrise, manuscrise muzicale şi volume de partituri tipărite, databile între prima jumătate a secolului al XIX-lea şi prima jumătate a secolului al XX-lea) şi a colecţiei de instrumente muzicale vechi.

În program:
Ignaz PLEYEL (1757-1831) – Trio de coarde în Fa major
Allegro con spirito, Rondeau moderato

Anonim (din Cincşor?) (sec. al XIX-lea) – Leise, leise, fromme Weise
duet pentru două mezzosoprane şi orgă

Christian Heinrich RINCK (1770-1846) – Trei piese de orgă

Gustav FLEISCHER (1865-1927) – Ach, wundergrosser Siegesheld
– Verlass mich nicht
– Hor unser Flehen, Geist des Herrn
Trei duete pentru mezzosoprane şi orgă

Paul RICHTER (1875-1950) – Cvintet cu pian op. 110 în re minor
Andante, Allegro

Despre Asociaţia Contrafort Pro Kleinschenk/Cincşor

Asociaţia Contrafort Pro Kleinschenk/Cincşor este un ONG înfiinţat în anul 2008 pentru a sprijini Biserica Evanghelică Fortificată din satul Cincşor şi comunitatea locală de aici. Împreună cu Consistoriul Superior al Bisericii Evanghelice C.A. din Romania, Contrafort Pro Kleinschenk/ Cincşor a reuşit să acceseze fonduri europene pentru restaurarea bisericii între anii 2011-2013.

În anii 2014-2015, în colaborare cu partenerii săi instituţionali, Asociaţia Moritics şi WWF Romania, asociaţia a reuşit să atragă finanţări suplimentare (prin Programul de Cooperare Elveţiano-Român sau de la sponsori precum Telekom) pentru restaurarea parţială a fortificaţiei bisericii şi deschiderea unui centru turistic de importanţă zonală în incinta fortificaţiei. Asociaţia Contrafort Pro Kleinschenk/Cincşor a fost organizator şi co-organizator al unui număr important de evenimente culturale găzduite de biserica fortificată Cincşor în efortul de revitalizare a acesteia şi transformare, conform unui concept inovativ şi inedit, în biserică culturală.

Despre biserica fortificată de la Cincșor:

Cea mai bine și complet conservată biserică fortificată săsească din zona Făgărașului și una dintre cele mai pitorești din toată Transilvania se află în Cincșor. Satul este unul din cele mai vechi, coloniștii de aici au ajuns probabil în primul val de colonizare, odată cu cei de la Cincu. Aflat în plin câmp, în apropierea principalului drum ce leagă Brașovul de Sibiu și chiar pe drumul care leagă Făgărașul de Cincu și mai departe de Agnita, numele german al satului – Kleinschenk (în traducere „cârciuma mică”) – îi atestă rolul de popas.

Biserica evanghelică fortificată ocupă centrul fostului sat săsesc, pe un teren complet plat, Cincșorul fiind dezavantajat de relief pentru așezarea unei fortificații la înălțime. Întreg ansamblul a fost construit între mijlocul secolului al XIII-lea și 1637, cu mici intervenții din prima jumătate a secolului al XIX-lea.

Unii istorici au avansat ipoteza existenței unei basilici romanice cu o singură navă la Cincșor. Ipoteza nu a putut fi confirmată sau infirmată în lipsa cercetărilor arheologice, dar este sigur că nici un element arhitectural nu amintește această construcție. Biserica actuală aparține goticului timpuriu transilvănean. Elementele de pietrărie decorativă – câteva ancadramente de ferestre și portaluri – sunt considerate opera unui atelier de meșteri aflați sub influența marelui atelier gotic de la Cârța. Construcția a fost începută după 1250, ca și în alte părți, urmare a distrugerilor provocate de invazia mongolă din 1242.

Masivul turn-clopotniță de la capătul vestic al navei a făcut parte din structura bisericii de la bun început. Construcția probabil s-a încheiat în 1421, an menționat în seria anilor de lucrări pe exteriorul laturii sudice în partea superioară a turnului. În a doua jumătate a secolului al XV-lea și probabil în prima parte a secolului următor biserica a fost fortificată și înconjurată cu un zid și patru turnuri de apărare. Corul bisericii a fost prevăzut cu un etaj de apărare dotat cu o galerie de tragere, amenajată ulterior (și reamenajată în 1774) cu o zidărie de tip fachwerk – le fel ca turnul-clopotniță și turnurile de vest, est și sud ale fortificației.

Turnul vestic era prevăzut cu o poartă pentru care și căruțe, iar la nivelurile superioare cu un sistem de încălzire, spațiul fiind destinat ca locuință a preotului în caz de asediu. Turnul estic păstrează un acoperiș acoperit cu un sistem arhaic de olane ce datează cel puțin din secolul al XVII-lea.

În 1599 satul este ars de mercenarii lui Mihai Viteazul. Acest eveniment dramatic și probabil secarea șanțului cu apă care se presupune că înconjura fortificația au determinat comunitatea să construiască în 1637 un al doilea zid de incintă, care să apere laturile de vest și sud, și să zidească poarta mare, lăsând doar porți pietonale mai ușor de apărat. Noul zid a fost dotat pe latura sudică cu un turn scurt deschis pe latura interioară.

Din mobilierul bisericii nu se păstrează piese mai vechi de mijlocul secolului al XIX-lea. Un  altar poliptic târziu, realizat în jurul anului 1650, se găsește în Muzeul Țării Făgărașului. Pictura altarului actual a fost realizată de pictorul Carl Dorschlag în 1867, iar tâmplăria de un meșter sibian în 1868. Orga realizată de meșterul Samuel Maetz în 1805 a fost recent restaurată și este funcțională.

La nord, peste drum de biserică, se află probabil cea mai veche casă parohială din mediul rural. Nucleul acesteia este construit în secolul al XVI-lea, iar după o restaurare recentă în interior au fost descoperite fragmente generoase de pictură murală decorativă din secolul al XVII-lea.

Biserica și o parte din fortificație au fost restaurate începând cu anul 2011, întreg ansamblul fiind parte a unui proiect de revitalizare implementat de un ONG local – Contrafort Pro Kleinschenk/ Cincșor. Scopul final este de a obține un produs cultural inedit în peisajul bisericilor fortificate din Transilvania – o biserică culturală.

Credit foto: http://resturisirosturi.ro/locatii/biserica-fortificata-din-cincsor-kleinschenk-kissenk/

Publicaţia Știrile Transilvaniei se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului. Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.