AUTOSTRĂZILE din „Programul de Guvernare PSD”, trei ani mai târziu: ZERO km nou începuți și terminați. Doar 94 km deschiși pe loturi începute anterior, dar și un tronson „muzeu”, blocaje și termene depășite la toate proiectele, scrie HotNews, într-o analiză amănunțită a tuturor promisiunilor PSD și a realizărilor acestora.

În urmă cu aproape trei ani PSD-ALDE prelua guvernarea și în primele zile ale cabinetului Grindeanu publica, în detaliu, prima versiune detaliată a celebrului program de guvernare cu care au căștigat alegerile parlamentare și și-au convins o parte din alegători. În acest document – corectat și ajustat deja de câteva ori între timp după schimbarea cabinetelor – la capitolul infrastructură rutieră erau promise multe proiectele importante care erau date ca și rezolvate în perioada 2017-2018.

În realitate, nici un termen nu a fost respectat, NICIUN kilometru nou de autostradă nu a fost început și finalizat, ci au fost deschiși circulației până în prezent circa 94 de km de autostradă de pe proiecte începute anterior. Multe proiecte sunt blocate, altele întârziate peste măsură, iar în cazul unor proiecte s-au făcut chiar pași înapoi. HotNews.ro a luat primul program de guvernare, proiect cu proiect, și a analizat care e stadiul la zi pentru fiecare drum de mare viteză promis de PSD la preluarea puterii. 

Informația pe scurt:

  • În prima versiune a Programului de Guvernare (document de 173 de pagini depus la Parlament în ianuarie 2017), PSD promitea că va finaliza mai multe autostrăzi în 2017 și 2018. Alte mari proiecte de autostrăzi aveau termene în orizontul 2018-2019 sau 2020… În realitate nici un proiect nu are termenele respectate și cam toate au întârzieri. 
  • În trei ani de guverne PSD s-au deschis circulației circa 94 de km de autostradă, dar toate pe tronsoane începute anterior. Ba chiar 15 km de autostradă deschiși erau finalizați încă încă de pe vremea guvernării Cioloș… 
  • Guvernările PSD au reușit chiar să bifeze TREI autostrăzi „MUZEU” – șosele gata, dar nedeschise ciruclației din diverse motive. Dacă Gilău-Nădășelu și Sebeș-Turda Lot 3-4 au fost până la urmă inaugurate, 21 de km de pe Lotul 3 Lugoj – Deva rămân în continuare nefolosiți… 
  • Zeci de licitații au avut amânări peste amânări, iar unele au ofertele în evaluare la Compania de Drumuri de mai bine de un an de zile. Pentru un proiect important precum Sibiu – Pitești – licitațiile au fost cu chiu cu vai lansate pentru trei dintre tronsoane și abia unul singur (Sibiu – Boița, 13 km) a fost contractat. Tronsoanele montane, cele mai dificile, sunt în continuare în aer, fără ca studiile geo suplimentare și necesare să fi fost măcar contractate. 
  • „Autostrada Unirii” – A8 Iași-Târgu Mureș – e și ea în aer. CNAIR a făcut chiar pași înapoi când în 2018 a reziliat un SF. Acum, a scos din nou la licitație documentația de fezabilitate, dar doar pe tronsonul Tg. Mureș – Tg. Neamț, pe bani mult mai puțini decât ar fi fost necesar. Încă nu s-a semnat vreun contract. Bucata Tg. Neamț – Iași a fost smulsă din proiect și băgată într-un PPP pe care nu s-a făcut nimic concret până azi.
  • A3 Comarnic – Brașov – doar 6,5 km sunt în lucru lângă Rășnov (lansați din 2015!). Restul fac parte dintr-un PPP pentru Ploiești – Brașov, lansat de Dăncilă prin Comisia de Prognoză, dar rămas fără finalitate momentan. O asociere chinezo-turcă ar trebui să fie cea care să construiască autostrada și să încaseze taxele, inclusiv pe bucata București – Ploiești. 
  • Pentru alte proiecte licitațiile au fost dezastruoase și au trebuit relansate procedurile. Pe Pitești – Craiova, redesenat ca drum expres în baza unor studii vechi, două tronsoane au fost relicitate după doi ani pierduți. 
  • Pe ce proiecte s-au făcut, totuși, progrese: Autostrada de Centură Sud A0 a Capitalei – 52 de km pe trei loturi contractate într-un final (licitațiile au durat doi ani!). A0 Nord (85 km) a fost scos la licitație în 2019 / A7 – 16 km din centura Bacăului – primii km de autostradă din Moldova – contractați și în lucru / A3 Borș – Biharia – 5,5 km contractați la granița cu Ungaria și cu șanse să fie gata în 2020 / Podul peste Dunăre de la Brăila, contractat în ianuarie 2018, este în plină execuție

Citește aici continuarea acestei analize.