Continui astazi proiectul meu “Imaginea Ardealului prin oamenii sai”, oferindu-va al treilea interviu.

Pe pagina de Facebook Știrile Transilvaniei găsiți cele mai importante știri ale momentului, opinii și analize. Dați-ne LIKE!

De data asta, este domnul Danut Budai. Danut este un foarte tanar inginer mecanic, absolvent al Universitatii Tehnice din Cluj. Si un “ficior” extrem de chipes. Dar interviul meu este despre pasiunea sa, raliurile de automobile. Danut este un pilot extrem de talentat si de mare perspectiva. In America i-am spune – up and coming race driver.  

Admiratia mea pentru Danut este din cel putin doua motive. In primul rand, pentru ca eu sunt un fricos ca iepurele, nu reusesc sa inteleg cum unii reusesc sa-si stapaneasca nervii, incat sa conduca cu asa calm si cu asa viteza prin curbe. Al doilea motiv tine de faptul ca desi am trecut de cincizeci de ani, nu am reusit niciodata sa-mi coordonez mainile si picioarele incat sa schimb vitezele fara sa bruschez cutia de viteze. Norocul meu este ca majoritatea masinilor americane sunt automate. Danut nu numai ca poate sa-si coordoneze mainile si picioarele, dar o face rapid, eficient, si cu eleganta.   

Dar sa nu mai pierdem vremea cu tralala-ul meu, si sa trecem la interviu.             

Intrebare: Danut, te rog prezinta-mi cariera ta de pilot de raliuri. De cati ani concurezi? La ce probe? Fara modestie, ce succese ai avut? La cate raliuri participi pe an? Care este raliul tau favorit? Care este raliul tau mai putin favorit? Spune-ne tot ce crezi tu ca te descrie cat mai complet ca pilot de raliuri.

Danut Budai: Salutare, cariera mea ca pilot de raliuri a inceput in anul 2010, ca debutant la Slalom Paralel. Pe atunci aveam doar 14 ani, era un vis devenit realitate, sa fiu pilot. Spre fericirea mea anul competitional 2019 a fost al 10-lea an consecutiv de competitii (multumesc, mama). Din anul 2013 am debutat si in Campionatul National de Raliuri, iar de atunci am participat in paralel in ambele campionate in functie de bugetul avut. De trei ani participam la toate etapele din Campionatul National de Raliuri (multumesc, tata), unde anul acesta au fost 8 raliuri. La Slalom Paralel anul acesta au fost 5 etape.

Pe parcursul celor 10 ani de participare la Slalom Paralel, am tot urcat in clasament. Momentan, e al treilea an in care sunt campion national la clasa 2 si tot al treilea an, in clasamentul general.

In CNR, la Cupa Suzuki, anul trecut am ocupat locul IV, anul acesta suntem vicecampioni.

In CNR, se alearga pe doua suprafete diferite, nu pot spune ca am doar un raliu preferat, o sa spun, ca am doua. Pe macadam as alege ca favorit Raliul Aradului, iar pe asfalt, Transilvania Rally (Raliul Clujului).

Pentru a ma descrie ca si pilot mi-au venit in minte 3 cuvinte: constant, rapid si zambitor.

Intrebare: Cum te antrenezi pentru concursuri? Te antrenezi in fiecare zi? Studiezi traseul in avans? Urmaresti stilul de pilotaj al altora? Exista o tactica in timpul cursei? Cum o alegi?

Danut Budai: Pentru concursuri nu ma antrenez efectiv cu masina de concurs, deoarece nu este usor sa obtii autorizatie si nu e ieftin sa inchizi un drum public. Ne limitam la ce putem si incercam sa fructificam din plin antrenamentele ce se desfasoara inaintea fiecarui raliu (shakedown). Fizic, da, cu cateva luni inainte de primul raliu incep sa merg aproape zilnic la sala si sa fac antrenamente cardio.

Studiem traseele in avans uitandu-ne pe onboard-urile de anii trecuti pentru a vedea unde putem fi mai rapizi sau unde putem aduce imbunatatiri la dictare.

Nu prea urmaresc stilul de pilotaj al altora, deoarece masinile difera foarte mult intre ele si stilul difera (aici nu vorbim de cupa Suzuki unde toate masinie sunt la fel).  Tactici ….. e greu de spus, fiind o masina de cupa monomarca, Suzuki-ul poate sa difere doar prin setup-ul suspensiei si alegerea anvelopelor. Daca vremea e capricioasa, da, alegerea anvelopelor optime reprezinta o tactica importanta, in rest mergem cat putem de tare si incercam sa ne simtim bine.

Intrebare: Ai un stil personal de pilotaj? Ce te distinge de alti piloti? Cine este pilotul tau favorit? Dar pilotul tau favorit din Romania? Cine sunt rivalii tai in generatia tanara? Ai un pilot care nu-ti place?

Danut Budai: Pe baza a tot ce m-a invatat tatal meu, am incercat sa imi formez propriul stil de pilotaj si pot spune ca nu e tot timpul unul optim, deoarece imi place foarte mult sa simt masina ca derapeaza, sa ma “joc” cu ea, in asa fel incat sa fie acolo cand vreau eu, unde vreau eu. Imi place sa merg de-a latu’. Nu stiu ce ma distinge de alti piloti dar stiu ca fiecare dintre noi are ceva diferit, un pic de nebunie in plus sau in minus. Nu am un pilot favorit nici aici in tara, nici in afara tarii, imi place sa urmaresc luptele de la varf dar, imi place sa ma concentrez pe luptele mele. “Rivali pe probe, prieteni in rest!”, sunt baieti de varsta mea si ii pot enumera: Norbert Maior, Cristi Sugar, Andrei Georgescu, Andrei Mitre,  nume despre care va asigur ca o sa le mai auziti si in viitor.

Da, ne distingem prin faptul ca, intretinerea ambelor masini este facuta de noi. Avem o pasiune comuna, el mi-a transmis-o!

Intrebare: Povesteste-mi te rog care sunt senzatiile si trairile tale in timpul unei curse. La ce te gandesti cand te urci in masina? Esti tensionat tot timpul? Totusi, o cursa tine cateva ore. Sunt momente cand te relaxezi? Sunt momente cand ai vrea ca cursa sa se termine cat mai repede? Ce simti cand se termina cursa?

Danut Budai: As vrea sa fiti in pielea mea la un raliu si sa vedeti cate ganduri imi trec prin minte, cate intrebari fara raspuns si cate idei de pus in aplicare ma napadesc. Cand ma urc in masina, ma gandesc, cum sa fac sa fiu cat mai rapid, cum sa fac sa mearga totul perfect.

Nu, nu sunt tensionat tot timpul, cel mai mare stres se acumuleaza inainte de start, dupa start suntem concentrati pe ce avem de facut. De relaxat, cred ca ne relaxam dupa fiecare proba care a decurs asa cum ne doream si atunci cand inainte de startul probei mai avem 10, 15 min si stam, povestim si glumim cu colegii.

Un raliu se deruleaza pe 2 zile, in care parcurgi un numar de probe speciale intre care este un traseu de legatura.

In medie zilnic parcurgi 200 – 300km.

Un raliu nu se termina dupa ultima proba speciala. De la ultima proba speciala mai ai de mers pana in parcul de service si dupa asta, in parcul inchis. Dupa ce ai ajuns in parcul inchis poti spune ca ai terminat raliul.

Si ca exemplu o sa va povestesc ce am patit acum 3 ani. Eram la startul ultimei probe a raliului Aradului, conduceam in clasamentul cupei, dar trebuia, pentru a obtine maximul de puncte, sa castigam si aceasta ultima proba. Am avut un pilotaj fara greseala, ne-am simtit bine, am ajuns la finalul probei, castigasem si ultima proba dar, raliul nu se terminase. Momentul culminant a fost cand la sfarsitul probei, am fost anuntati ca de sub masina noastra curge benzina … nimic mai frumos. Ajungem pe asfalt, ajunsi in afara probei, foarte rapid scot trusa de scule din spate si ma pun sa dau jos scutul de sub rezervor. Zis si facut, l-am dat jos, in mai putin de 3 minute. In cateva fractiuni de secunda aud un zgomot ca si atunci cand ceva curge pe ceva incins … minunat … era benzina din rezervor care curgea pe teava de la evacuare (evacuarea masinii se deplasase si ajunsese in rezervor, rezervor care fiind din plastic, se topise) … (langa masina era un politist de la circulatie care  m-a intreabat daca e cazul sa sune la pompieri) … i-am spus nu, sperand doar ca nu o sa ia foc.  Ne-am urcat in masina si am condus de la Lipova pana in centru Aradului cu rezervorul topit, rugandu-ne sa nu ramanem fara benzina. Deci concluzia este ca trebuie sa te bucuri de victorie doar dupa ce vezi masina parcata in parcul inchis.

E frumos cand castigi, uiti de greu cand invingi. Locul 1 are farmecul lui, daca pentru asta pui suflet, muncesti si iti si iese.

Sunt si ghinioane!! Nu m-ati intrebat, dar da, am pierdut cate un loc in clasament pe cate un abandon tehnic, probleme ascunse sau stiute pentru care nu am avut solutii mai bune sau piese de schimb.

N-am lovit masinile pana acum. De multe ori, o pup, ca ne salveaza, ma asculta exact atunci cand nu cred ca o sa mai reactioneze…

Intrebare: A existat vre-odata sa-ti treaca prin cap intrebarea, “oare de ce concurezi”? Sau altfel spus, ti-a trecut vre-odata prin cap ca totusi concuratul la raliuri este un sport riscant? Iti place riscul? Explica-mi putin despre psihologia pilotului in fata riscului. Sau poate riscul este de fapt minim, caci marturisesc ca eu nu stiu prea multe despre raliuri.

Danut Budai: Nu nu m-am intrebat niciodata de ce concurez, pentru ca stiu raspunsul, pentru ca imi place, pentru ca asta am visat de mic sa fac. As dori sa va spun ca nu practic un sport riscant dar, nu pot. Este riscant dar, este un risc asumat si increderea mea fata de Luci (tatal meu, copilotul meu) este foarte mare, vreau sa cred ca e la fel si invers (altfel nu s-ar lasa dus cu aproape 200km/h prin padure, noroaie,fagase, fara sa se uite la drum, citind doar din caiet). Din punctul meu de vedere, nu trebuie sa vezi riscul, trebuie sa vezi frumusetea sportului, in sine. Orice sport implica riscuri, si la inot te poti ineca, si pe terenul de fotbal te poti accidenta … riscurile exista.

Intrebare: Cum iti gestionezi emotiile? Ai de fapt emotii inainte de curse? Cum te relaxezi inainte de curse? Poti sa dormi in noptile inaintea concursului? Poti sa mananci la micul dejun? S-ar putea ca intrebarile mele sa fie naïve, dar le pun intotdeauna si chirurgilor pe care-i intalnesc.

Danut Budai: Emotiile incerc sa mi le gestionez prin verificarea in minte a tot ce ma poate influenta, nu spun ca totdeauna reusesc, dar incerc. Toti avem emotii inainte de concurs. De mancat, nu prea mananc, cel putin in prima parte a zilei, depinde cand luam startul, daca startul e dupa ora 14:00-15:00, da, mananc. Dar daca startul e dimineata, nu mananc nimic. Inainte de prima proba fac niste exercitii pentru a intra in ritm, iar cand imi pun casca in cap, ma concentrez pe ceea ce urmeaza.

Intrebare: Care a fost doua, trei momente pe care tu le consideri ca fiind cele mai fericite pe care le-ai avut ca pilot? De ce? Ce ti-a trecut prin cap in acele clipe?

Danut Budai: Primul moment fericit a fost prima cursa castigata. Cele mai fericite momente, cred ca au fost in 2013, cand am obtinut 2 titluri de Campion National la Slalom Paralel si in 2017 la castigarea primului raliu in cadrul cupei Suzuki. La Slalom in 2013 era deja al 4-lea an, cu un an inainte, pierdusem pe muchie de cutit, a fost o premiera ca un junior sa se impuna si la general.

Intrebare: Care au fost doua momente cand te-ai simtit sub o presiune imensa? Poate ca esti in pericol. Cand ai simtit ca trebuie sa iei rapid o decizie foarte buna? Ai timp sa mai gandesti sau reactionezi din reflex?

Danut Budai: In spatele volanului au fost momente la Slalom cand am fost sub presiune dar, cu timpul am invatat sa canalizez acea presiune, sa nu o las sa imi afecteze gandirea si, sa fac in asa fel incat totul sa decurga normal. Ca mecanic, tot la Slalom am fost sub presiune imensa, cand am schimbat planetare contra cromometru, pana la startul urmatoarei manse.

Intrebare: Tatal tau este co-pilotul echipajului. Ce spune mama ta despre situatie asta? Este ea cea cu emotiile maxime in familia voastra? Ce spune bunicul tau? Daca bine tin minte, parca dansul ti-a cumparat prima ta masina, deci poate are si dansul un aport la pasiunea ta.

Danut Budai: Da, pot spune ca am onoarea de a concura in dreapta mea cu tatal meu. Mama, mama traieste mai intens ca noi toate concursurile, nu lipseste de la nici unul, este acolo ca sprijin moral. Bunicul pe de alta parte nu este de acord cu ce fac desi, el m-a invatat sa conduc la varsta de 10 ani pe dealuri si da, tii bine minte, el mi-a luat prima masina la 18 ani.

Intrebare: Tu esti inginer mecanic, ai studiat la “Politehnica” din Cluj. Te face sa fii un pilot mai bun, faptul ca intelegi foarte bine motoarele? Da-ne te rog cateva exemple cand cunostiintele tale tehnice te-au ajutat in concurs.

Danut Budai: Am avut momente cand am avut nevoie de cunostintele mele de mecanica pentru a rezolva anumite probleme la masina, dar pe langa mine a fost tot timpul tatal meu, care ma depaseste la nivelul de cunostinte. Poate in unele momente am venit cu niste idei mai rapide, care l-au multumit si le-am aplicat negresit.

Intrebare: Care sunt relatiile tale cu restul pilotilor? Sunteti prieteni intre voi? Va ajutati? Exista rivalitati nedorite?

Danut Budai: Eu pot spune ca am o relatie buna cu toti pilotii. Ne ajutam la nevoie, imprumutam piese daca e nevoie, oferim sfaturi. Suntem rivali doar pe probe, in rest suntem prieteni si ne incurajam unii pe altii. Nu, nu sunt rivalitati nedorite.

Intrebare: Ce anume din ce-ai invatat in pilotaj simti ca te ajuta cel mai mult in viata? In general, crezi ca pilotajul te-a schimbat ca om?

Danut Budai: Respectul fata de ceilalti, cred ca asta m-a invatat sportul in general, respectul fata de adversarul tau, respectul fata de colegi si respectul pentru sportul pe care il practici. Da, consider ca am invatat foarte multe in acesti 10 ani ca pilot. Da, cred ca m-am imbunatatit, reactionez altfel cand sunt sub presiune, ma concentrez mai usor, cred ca si examenele le-am luat mai usor din aceleasi motive.

Intrebare: La ce varsta crezi ca un tanar ar trebui sa inceapa pilotajul? Cum isi da seama un tanar ca are talent pentru pilotaj?

Danut Budai: La noi in tara se poate incepe de la 14 ani. La aceasta varsta viitorii piloti trebuie sa parcurga cursurile unei scoli de pilotaj si, pot sa participe sub atenta indrumare a profesorilor scolilor de pilotaj la diferite discipline sportive din cadrul sportului cu motor. Acesti profesori pot aprecia si comunica, nu imediat dupa  absolvirea cursurilor de pilotaj, poate dupa un an de competitii, daca un pilot are talent sau nu.

Intrebare: Cum ar fi cariera ta de pilot, daca ai avea un sponsor cu resurse nelimitate? La ce raliuri ai participa? Ce masina ti-ai alege? Cum te-ai antrena? Care ar fi diferentele cele mai mari fata de acum?

Danut Budai: Daca as avea resurse nelimitate, as incerca sa imi continui cariera urmand anumiti pasi care mi-ar asigura finisarea mea ca si pilot. As face pasul pe un automobil de competitie R2, cu acesta as incerca sa parcurg cat mai multi km, in tara dar si afara. In urmatorul an, as trece pe un automobil R3 iar in urmatorul an R5. Daca ai resurse nelimitate acesta ar fii drumul corect R2, R3, R5. Dar acest lucru este utopic- sa ai resurse nelimitate. Un automobil R2 costa aproximativ 60000 euro, un R3 aproximativ 100000 si un R5 250000. De antrenat, m-as antrena in timpul competitiilor incercand sa parcurg mai mult de 15 raliuri pe an. Diferenta ar face-o bugetul, implicarea noastra si acum e totala. Ideea e sa avansezi, sa cresti si sa continui sa ai rezultate foarte bune.

Intrebare: Cum speri ca va evolua cariera ta de pilot in urmatorii zece ani? Care este dorinta ta cea mai mare ca pilot? Care este visul tau?

Danut Budai: Imi doresc ca anul viitor sa ies Campion National. Pe viitor, sper sa schimbam masina si sa continuam in a ne perfectiona stilul de pilotaj. Ramanem aceeasi echipa, ne dam silinta sa ne pastram actualii sponsori fara de care nu aveam rezultatele obtinute pana acum.

Iti multumesc ca mi-ai oferit sansa acestui interviu,

La sfarsit de an iti doresc tie, familiei tale si cititorilor tai Sarbatori fericite alaturi de familie si prieteni!

Alex Doboli: Danut, iti multumesc pentru urari si pentru interviu. Va doresc mult succes la raliurile de anul viitor si Sarbatori fericite intregii familii Budai.

Publicaţia Știrile Transilvaniei se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului. Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.