Restaurarea Palatului Principilor din Alba Iulia, monument construit în secolul al XV-lea şi fostă reşedinţă a voievodului Mihai Viteazul, ce urma să fie finalizată până în vara anului 2021, a fost prelungită până în 31 octombrie 2021, bugetul alocat fiind, de asemenea, mărit, cu aproape 1,5 milioane de lei, potrivit unui comunicat de presă transmis, miercuri, de către Primăria municipiului Alba Iulia. Motivul principal îl reprezintă numărul de contestații care au marcat procedurile de achiziţie, dar și complexitatea lucrărilor de consolidare.

Primăria municipiului Alba Iulia anunță că lucrările de restaurare a Palatului Principilor, monument de secol al XV-lea, se vor prelungi, data inițială estimată pentru finalizarea acestora devansându-se cu cel puțin trei luni. Motivele sunt mai multe, însă contestațiile primite la diversele proceduri de aciziție sunt printre cele mai importante. Stadiul fizic al lucrărilor realizate până acum este de aproximativ 34%. Odată finalizate conservarea şi restaurarea, Palatul, cea mai importantă, potrivit specialiştilor, clădire administrativă din Transilvania, ar urma, printre altele, să găzduiască un Muzeu al Principatului Transilvaniei, în care să fie valorificate vestigiile din perioada în care Alba Iulia era capitala Transilvaniei.

“Solicitările Primăriei Alba Iulia de prelungire a termenului de derulare a proiectului şi, implicit, a graficului de finalizare a lucrărilor au fost recent aprobate de finanţatorul proiectului. Noul termen este de 31 octombrie 2021. Lucrările de restaurare, reabilitare şi valorificare durabilă a corpului principal al Palatului Principilor din Cetatea Alba Iulia vor fi finalizate până în 30 iunie 2021, iar până la sfârşitul lui octombrie se vor amenaja şi dota spaţiile interioare”, se menţionează în comunicat.

Potrivit sursei citate, printre “argumentele” invocate de Primăria Alba Iulia pentru prelungirea duratei proiectului se numără “complexitatea” lucrărilor de consolidare, investigare, conservare, restaurare, reconstituire, dotări interioare şi amenajări expoziţionale, precum şi contestaţiile care au marcat procedurile de achiziţie a lucrărilor enumerate.

Finanţatorul a aprobat şi actualizarea contractului de lucrări, “în acord cu cerinţele impuse de OUG 114/2018, care a generat creşterea costurilor cu manopera în sectorul construcţii”. În urma aprobării acestei modificări financiare, valoarea totală a proiectului este de 23,12 milioane de lei, mai precizează comunicatul Primăriei.

“Din punctul nostru de vedere, noul termen de finalizare a lucrărilor este unul realist şi permite o monitorizare atentă a acestora, având în vedere atenţia, meticulozitatea şi complexitatea cu care trebuie să tratăm intervenţia asupra acestui monument istoric”, a afirmat, potrivit comunicatului, viceprimarul cu atribuţii de primar al Municipiului Alba Iulia, Voicu Paul.

În urmă cu câteva luni, autorităţile locale au anunţat că restaurarea Palatului Principilor urma să fie finalizată până în vara anului 2021.

Finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, proiectul a avut o valoare totală iniţială de peste 21,7 milioane de lei, din care 20,6 milioane de lei bani nerambursabili.

Odată finalizate conservarea şi restaurarea, Palatul, cea mai importantă, potrivit specialiştilor, clădire administrativă din Transilvania, ar urma, printre altele, să găzduiască un Muzeu al Principatului Transilvaniei, în care să fie valorificate vestigiile din perioada în care Alba Iulia era capitala Transilvaniei.

Timp de peste 150 de ani, între 1541 şi 1699, “soarta regiunii a fost dirijată” de la Alba Iulia, din acest palat. El îmbină mai multe stiluri arhitectonice – gotic, renascentist şi baroc.

Amplasamentul a fost predat către firma din Satu Mare care a câştigat licitaţia în noiembrie 2018. Proiectul, unul complex, presupune lucrări de consolidare, conservare, restaurare – inclusiv picturi murale decorative, dotări interioare şi expoziţionale.

Parteneri în proiect sunt Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale.

Palatul se află, din 2009, în proprietatea publică a municipiului Alba Iulia şi în administrarea Consiliului Local. 

Credit foto Wikipedia

Publicaţia Știrile Transilvaniei se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului. Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.