Teama vorbitului în public are la bază un fapt care s-a păstrat încă de la începuturile omenirii: respingerea de către grupul social, conform Psychology Today. Astfel, fiecare prezentare reprezintă, în primul rând, o confruntare cu temerile noastre primare. Pe lânga asta, trebuie găsite modalități eficiente de împărtășire a mesajului, în ceea ce privește atât conținutul, cât și livrarea acestuia. Pentru a ne ușura viața, doi specialiști în comunicare și-au spus părerea despre obiceiurile din vorbirea cu publicul pe care trebuie să le evităm. “Primul pas pentru îmbunătățire, pentru a schimba unui obicei prost, este conștientizarea acestuia. Înregistrează-te cum vorbești cu o audiență, apoi analizează-te. Dacă ai tendințe de perfecționist sau ești foarte critic cu tine însuți, urmărește-ți reprezentația împreună cu un prieten pentru a nu declina spre gânduri negative.”, afirmă Dr. Megan Fisk, trainer de public speaking

Balansatul și mișcările agitate

“Balansatul este o marcă adevărată a unui orator novice. Tu trebuie să îți ții picioarele drepte și ferme și să păsești cu un scop care îți complimenteză discursul”, spune Dr. Fisk.

 Statul și mersul cu o postură bună în timpul vorbirii ajută la reducerea stresului și creșterea încrederii și a siguranței de sine.

Lipsa conexiunii dintre punctele principale

Este important să repeți mesajul principal și să arăți audienței punctele esențiale ale discursului. Este o greșeală să nu amintești publicului unde te afli în prezentarea ta, întrucât le poți pierde atenția pe parcurs. Cuvintele de legătură trebuie să fie prietenele tale. Cuvinte precum : astfel, în consecință, totuși, deoarece, de fapt, de asemenea, ajută la urmarirea firului și la captarea atenției.

Folosirea cuvintelor “gen” și “ca să zic așa”

Potrivit Alexandrei Agresta, oratoare și atrenoare a vorbitului în public, spunând aceste cuvinte credibilitatea ta scade din trei motive: se transmite un mesaj în care nu crezi în totalitate, lipsa de încredere în sine și neasumarea din vorbire cu referire la ideile și experiențele pe care le împărtășești.

Fugitul de pe scenă după încheierea prezentării

Gândește-te de două ori înainte să oftezi de ușurare, sau să pleci de pe scenă cât de repede posibil. “Pentru mine, aceasta transmite publicului că – mi-a fost prea teamă și abia am așteptat să se termine-. Lasă audiența să îți mulțumească. Lasă-i să te aplaude pentru curajul și vulnerabilitatea ta. Lasă-i să te placă.”, spune Agresta.

Ia-ți câteva secunde după ce vorbești pentru a observa reacțiile publicului și pentru a aștepta diferite conversații și întrebări din partea lor.

Limbaj corporal care distrage atenția

80% din comunicare este non-verbala, prin urmare limbajul corpului pe scenă poate să te ajute sau să te dezavantajeze. Mâinile împreunate la piept și mâinile în buzunar sunt un mare NU. Aceste mișcări indică dezinteres, sau chiar o atitudine defensivă”, afirmă Agresta.

Uneori omitem fața noastră când ne referim la limbajul corpului, conform Dr. Fisk. “ Nu trebuie să ajungi în punctul în care îți coregrafiezi mișcările feței, dar trebuie să te asiguri că ele se potrivesc cu tonul discursului și reflectă mesajul. Când ești nedumerit, adoptă un zâmbet cald. Ridică-ți sprâncenele pentru a accentua o idee”, spune aceasta.

În timp ce ambele specialiste sunt de acord cu faptul că antrenamentul este cheia perfecțiunii în vorbirea cu publicul, tu nu trebuie să exersezi un discurs până în punctul în care să devii inexpreiv și repetitiv.

“Este ușor să te blochezi în sentimente sau să te concentrezi ca prezentarea să fie -perfectă-, încât poți deveni rigid, robotic, si complet fără nicio emoție. Lipsa acesteia creează o distanță între tine și public. Fără nicio conexiune, oamenii nu o să vrea să te vădă prezentând din nou.”, spune Agresta.

Folosirea unui limbaj complicat

Este de asemenea important să folosești un limbaj care este simplu și ușor de înțeles. Cel mai rău lucru pe care îl poți face e să îți îndepărtezi audiența prin utilizarea jargoanelor.

“Alegând ca limbajul tău să sune complicat este un obicei prost. Ai încercat vreodată să folosești cei mai academici termeni într-o prezentare pentru a părea deștept? Acest lucru te îndepărtează mai degrabă de oamenii din jur. Tu trebuie să creezi o conversație, deci alege cuvinte care sunt naturale pentru tine”, spune Dr. Fisk.

Prezentare vizuală ineficientă

Ajutoarele vizuale îți pot suține discursul, dar executate prost pot face mai mult rău decât bine.” Când ai mai mult de 15 cuvinte pe imagine, oamenii se opresc din ascultat și încep să citească”, afirmă Dr.Fisk, care recomandă să te gândești la primul slide ca la coperta unei cărți, păstrând un fundal cu o culoare consistentă cu mesaj și text minimalist.”În momentul în care publicul se deconectează de la prezentare va fi foarte greu să le captezi din nou interesul.”

Agresta de fapt sfătuiește să nu se folosească prezentări vizuale, întrucât au un efect de “plasă de siguranță” care poate fi dăunător dacă începi să citești de pe el și nu te bazezi pe intuiția ta de orator. Deci când vine vorba de prezentări tip slideshow, acestea trebuie executate perfect, în caz contrar trebuie evitate.

Autor: Aura Trif , studentă în anul I la Facultatea de Jurnalism, din cadrul ULBS

Publicaţia Știrile Transilvaniei se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului. Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.