Remy de Gourmont, Fizica Dragostei, Editura Institutul European, în colecția Eseuri de ieri și de azi, nr. 34, Iași, 1997.

Titlul volumului, publicat în 1903 la Mercure de France din Paris avea și un subtitlu: Eseu asupra instinctelor sexuale. Ediția în limba română din care citez eu în paragrafele următoare, a evitat acest aspect, poate din considerente practice: mai puține cuvinte și mai puține explicații conduc la costuri mai reduse. Trebuie precizat că autorul, Remy de Gourmont, a mai publicat câteva volume, ignorate însă de cei care preferă doar istoria contemporană referitoare la banalitățile din Uniunea Europeană. Latina mistică (1892). Cultura ideilor (1900). Problema stilului (1902). Calea de catifea (1902). Excursii filosofice (1911)…

Ce ne spune Remy de Gourmont la pagina 12 din ediția mai sus amintită? Ne precizează faptul că „omul își variază mimica la infinit; totuși și scopul și rezultatul sunt aceleași: copulația, fecundarea, ouatul”. Nu vă precipitați și nu dați cu parul.. Căci „din moment ce există viață, există libertate”.

„Abuzul gândirii, prejudecățile religioase, viciile sterilizează o parte a umanității, dar această rezervă e de interes pur sociologic: cast sau voluptuos; avar sau cheltuitor cu trupul său; în nici un caz omul nu e mai puțin supus tiraniei sexuale” (p. 15). Până la urmă, „scopul vieții este menținerea vieții” (p. 17). „Multiplicarea nu are loc decât în spațiu. În timp, ceea ce se produce este o restrângere: doi dau unul” (p. 21).

Nu mai insist. Pentru cine este interesat recomand capitolul XIV, Mecanismul dragostei. Unde se explică „canibalismul sexual”. Știu că sună greu pentru anumite categorii de persoane, dar acum 120 de ani se vorbea și se scria despre aceste lucruri. În timp am devenit mai corecți din punct de vedere politic. Nu putem spune ce gândim. Nu putem spune decât ce acceptă societatea, dacă vrem să fim în trend. Ce se spunea, vorbea sau bârfea acum 120 de ani? Lucruri simple mai ales referitor la canibalismul sexual. „Paianjenul femelă își mănâncă masculul; călugărița își mănâncă masculul; la locustiene, femelele fecundate de spermatofor – un enorm ciorchine genital pe care masculul îl depune sub pântecul lor – ronțăie până la ultima bucățică învelișul spermatozoizilor” (p. 96).

Știu că sună cam nașpa. Dar asta este știința. Trebuie să ne obișnuim cu știința și, mai ales, trebuie să o înțelegem. Spre exemplu, capitolul Parada sexuală (capitolul XV), explică „universalitatea mângâierilor”, dar și „lupta masculilor”. Pleacă de la „simțul orientării sexuale” la „calendarul rutului” (p. 102). Aberațiile sunt de două feluri. Se vorbește despre aberații la animale și la oameni sau despre încrucișarea speciilor.

Vă las pe voi să citiți Fizica Dragostei. Eu vă mai citez decât următoarele cuvinte: „Umanitatea și-a atins limitele intelectuale, deși evoluția ei fizică apare împlinită” (p. 165). Însă (că tot timpul există un însă), animalitatea „este suficient de bogată ca să-i găsească un moștenitor” umanității (p. 166). Noapte bună!

Publicaţia Știrile Transilvaniei se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului. Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.