Consiliul Judeţean (CJ) Braşov a publicat în data de 30 mai anul acesta, anunţul de achiziţie prin licitaţie deschisă a serviciilor de consultanţă pentru concesionarea Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav. Preţul estimat de autoritatea contractantă este de 5,8 milioane de lei fără TVA, iar termenul final de depunere a ofertelor este 13 iulie, ora 15:00.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de CJ Brașov, decizia privind concesionarea Aeroportului Internaţional Braşov se întemeiază pe argumente de ordin legal, financiar şi investiţional.
Din punct de vedere legal, bunurile aflate în proprietatea publică a statului pot fi date în administrarea regiilor sau pot fi concesionate. CJ Braşov a înfiinţat Regia Autonomă „Aeroportul Internaţional Braşov” care se va ocupa de certificarea aeroportului şi de gestionarea activităţii până la atingerea pragului de 200 de mii de pasageri pe an. După ce aeroportul atinge acest prag, finanţarea de către autoritatea publică este considerată ajutor de stat şi contravine normativelor europene, astfel că asigurarea funcţionării aeroportului nu va mai putea fi susţinută din fonduri publice.
Concesionarea este singura variantă legală de a menţine aeroportul funcţional. „Începând cu anul 2024, Comisia Europeană interzice finanţarea din fonduri publice atât a cheltuielilor de exploatare, cât şi a celor de investiţii ale aeroporturilor, potrivit documentului «Orientări privind ajutoarele de stat destinate aeroporturilor și companiilor aeriene (2014/C99/03)». Aşadar, toate aeroporturile româneşti cu un trafic mediu anual mai mic de 700 de mii de pasageri vor ajunge în situaţia de a fi concesionate datorită faptului că nu-şi vor putea acoperi cheltuielile cu exploatarea şi investiţiile. Acest fapt va genera o competiţie între aeroporturi, iar noi vom fi cu un pas înainte”, a explicat directorul executiv al Direcţiei Implementare AIBG din cadrul CJ Braşov, Alexandru Anghel.
Din punct de vedere financiar, scopul administrației județene este de a pune în valoare cât mai rapid toată infrastructura Aeroportului, cu un efort financiar minim asupra bugetului judeţean. „În acest sens, avem nevoie de un partener cu experienţă în domeniul aeroportuar, care să aibă conexiuni cu companiile aeriene, pentru a dezvolta reţeaua de rute într-un timp cât mai scurt. În primii ani de exploatare, cu siguranţă traficul generat de aeroport nu va acoperi cheltuielile cu funcţionarea, iar sarcinile financiare vor fi acoperite de viitorul concesionar”, spune Alexandru Anghel.
Din punct de vedere investiţional, concesiunea infrastructurii presupune plata unei redevenţe, ceea ce înseamnă că pe lângă beneficiile cetăţenilor de a călători de pe Aeroportul Braşov, Consiliul Judeţean va dispune de o sursă suplimentară de venituri. Practic, în urma concesiunii, banii care s-ar cheltui cu funcţionarea aeroportului în primii ani ar urma să fie alocaţi de CJ pentru alte proiecte de investiţii. Ulterior începerii activităţii, când Aeroportul se va confrunta cu constrângeri de capacitate, concesionarul ca prelua inclusiv sarcina investiţiilor privind extinderea terminalului şi a platformei de parcare aeronave.
Reprezentanții CJ Brașov spun că tendinţa la nivel european şi mondial este de a concesiona aeroporturile şi de a le da în management privat. Consiliul Județean rămâne în continuare proprietarul infrastructurii aeroportuare, chiar şi a celei care va fi dezvoltată ulterior, în urma investiţiilor concesionarului.
Concesiunea Aeroportului este cea mai rapidă modalitate de a putea deschide cursele aeriene şi ajută cel mai rapid business-ul să ajungă la maturitate. Practic, este calea cea mai rapidă de a face din Aeroportul Braşov principalul aeroport din zona Transilvaniei, susțin reprezentanții CJ Brașov.
După încheierea etapei de concesiune, Consiliul Judeţean Braşov va urmări îndeaproape respectarea condiţiilor contractuale şi respectarea obligaţiilor asumate de concesionar.