În afara recomandărilor zilnice de a urmări pe cât posibil rubricile de povești pentru copii cu Marian Râlea de la ora 09.30 și de a nu rata în nicio zi a festivalului piesele de teatru-lectură (de multe ori mai bune decât piesele de teatru clasic din cursul zilei) programate zilnic de la ora 14.00, în a doua zi a festivalului v-aș atrage atenția asupra următoarelor spectacole:
Ora 14.15 „Hors-Champ” – Dans/Sezonul Belgian – Compagnie Michele Noiret – un spectacol de Michele Noiret
SINOPSIS FITS:
De câțiva ani, Michèle Noiret căuta modalități de a construi punți între dans și cinema. Criticul Gérard Mayen a inventat termenul „cinema dans” special pentru a descrie operele sale. „Hors-champ” continuă această cercetare, împingând limitele dintre realitate și ficțiune. Ideea este nu doar să se suprapună imaginea și dansul, ci mai degrabă să se creeze un spectacol de scenă și cinematografic care să permită fuziunea dintre cele două medii, construind unul pe altul și rezultând într-un eveniment la intersecția dintre cele două.
Un cuplu este invitat la cină la o mare vilă dintr-un cartier înstărit. Imediat după ce se fac comozi în sufragerie, majordomul și unul dintre oaspeți se recunosc reciproc. Cina nu va avea loc.
MESAJUL COMPANIEI
„Arta și creația sunt esențiale căci aduc bucurie; artistul schimbă viața, inspirând și fiind totodată inspirat.
Nenumărate forme de creație se deschid în spațiul fundamental al libertății, al rupturii, povestindu-ne temerile, mânia, dându-ne șansa să ne imaginăm o societate mai deschisă, mai acceptabilă, mai primitoare, asemănătoare lumii în care ne-am dori să ne proiectăm, care să ne reflecte visele și dorințele.
În aceste vremuri de izolare, realizăm că tehnologia nu poate înlocui spectacolele trăite în direct și emoțiile trezite de acestea.”
Mă aștept să văd o fuziune între cele două arte: dans și cinema, un spectacol care să folosească tehnologii interactive: corpurile dansatorilor vor imita/prelua mișcările personajelor din filmele proiectate.
Veți rămâne uimiți de atâta frumusețe!
Ora 15.45 „Beție” – Teatru/Sezonul România-Republica Moldova – Compania Tompa Miklos/Teatrul Național Târgu-Mureș – un spectacol de Radu Afrim
SINOPSIS FITS:
Fete tinere, modele, cupluri proaspăt căsătorite, perechi de vârstă mijlocie, manageri bancari, directori de festivaluri, soți înșelați și soții înșelate, în total paisprezece bărbați și femei de ranguri și vârste diferite, care se destăinuie în Beție cu privire la lume și la valorile noastre pierdute. Autorul piesei – fiind continuatorul mișcării „Noua Dramă” din Rusia și inițiatorul mișcării artistice „Oxygen” – experimentează un limbaj teatral bazat pe o estetică complet nouă: deși vorbește despre realitatea crudă care ne înconjoară, totuși reintroduce caracterul poetic în teatru.
Radu Afrim creează situații reale, în care actorii își formulează dilemele proprii, în starea ciudată de beție: „Cine nu se teme de moarte? Ce înseamnă azi credința în Dumnezeu, fidelitatea umană și dragostea, atunci când experiența de zi cu zi nu este o trăire a transcendenței, ci o aspirație după trăirea ei? Cum să trăiești fără minciună?”
Ceea ce răspundem, depinde, evident, de noi.
MESAJUL COMPANIEI:
„Pe vremuri, când Titanicul se scufunda, se spune că muzicienii au început să cânte. Cântau ca să calmeze publicul, să nu intre pasagerii în panică. Au cântat și nu au supraviețuit. Suntem după două luni de carantină. Artiștii din țară au încercat să ajungă la oameni prin mediul online. La început a fost groaznic să vorbești cu un aparat, să nu ai reacție directă. Ne-am conformat. Am învățat și asta. Nu e ce a fost, dar totuși, dăm semne de viață. Vrem să trăim… vrem să creăm… Suntem și vom fi și arta va supraviețui… indiferent de mărimea aisbergului.”
– Gáspárik Attila – director general al Teatrului Național Târgu-Mureș
Piesa aceasta va fi un adevărat maraton teatral de 3h 15min, dar vă garantez că va merita urmărită până la ultima secundă. Spectacolul va fi prezentat în limba maghiară, cu traducere în limbile română și engleză și nu e recomandat celor sub 18 ani.
Radu Afrim spunea: “Teatrul nu are sens dacă nu schimbă lumea”. El este unul dintre cei mai inteligenți, cei mai inspirați regizori români contemporani, un regizor care scoate din actori ce au ei mai bun, un regizor care îi face pe actori să se simtă inteligenți, un regizor cu aplecare spre universul feminin, sensibil, dureros, un regizor care parcă plutește între lumi.
Afrim operează cu două planuri. Primul – o cascadă de întâmplări de un comic nebun, cu personaje minunat definite, implicate în felurite situații și relații pe care le generează starea de beție.
Un alt plan al spectacolului revendică seriozitate a receptării; Beție aduce cu sine și modelul unei nopți walpurgice, cu exhibări ale simțurilor, cu exorcizarea unor demoni interiori veniți din iadurile rebranduite ale prezentului. Râsul îngheață sau, în cel mai bun caz, devine surâs amar al înțelegerii despre ceea ce am devenit.
Un spectacol foarte puternic, cu o trupă pe care ajungi să o iubești necondiționat, un spectacol care e potențat și de o muzică pe care nu o vei uita multă vreme (voce, pian, contrabas).
Ora 19.00 “Kӧrper” – Dans/Sezonul German – Sasha Waltz and Guests/Theatre de la Ville Paris – un spectacol de Sasha Waltz
SINOPSIS FITS:
Esența vieții se poate întinde în stânga și-n dreapta, se poate arunca, se poate aduna și diseca. Spectacolul „Körper” descoperă cu sobrietate caracterul material al corpului uman, încercând să înțeleagă sciziunea impusă de natura noastră fizică. Mai mult, spectacolul chestionează tiparele culturale ale mișcării, formele de plăcere brutală, performanțele sporite și îmbunătățirile cosmetice: corpul văzut ca resursă. De ce suntem atât de severi cu fragilitatea noastră? De ce, când vorbim despre corpul nostru, evităm mereu ceea ce simțim? Dezgolit până la oase, la organele interne, în acest spectacol, corpul este dezbrăcat cu atât mai radical, luându-i-se până și numele ce, adesea, îl prejudiciază, îl acoperă. Întorcând corpul pe toate părțile, ducându-l în mod repetat pe căi greșite, coregrafia întoarce reflectoarele spre corp, punându-l într-o lumină complet nouă.
Spectacol nerecomandat celor sub 16 ani.
În lucrarea sa din anul 2000 “Corpuri”, coregrafa germană Sasha Waltz creează un peisaj emotional de neuitat folosindu-se de corpurile dansatorilor ca tablouri vii.
Alte repere interesante din cursul zilei de 13 iunie ar putea fi la 12.00 piesa de teatru ”Omul e om” interpretată de către Matsumoto Performing Arts Centre/Japonia în regia lui Kazuyoshi Kushida sau concertul de muzică gospel de la ora 23.35, o compilație de gospel interpretată de 4 coruri din Spania și Marea Britanie.