FITS 2020 – ediția online ajunge la ultima zi!
Ca în fiecare zi din această săptămână vă repet recomandarea de a nu rata noul episod din „AUTOBAHN”, prima miniserie de teatru-film produsă de TNRS Sibiu. La ora 12.00 veți vedea episodul „Autobahn – Ep. 7 – Autobahn”. Episodul îi va aduce în prim plan pe Diana Văcaru Lazăr, Mihai Coman și Iustinian Turcu, într-o poveste tensionată despre greșelile copiilor și dacă acestea sunt în vreo măsură responsabilitatea părinților.
Recomandări pentru ziua a noua la FITS 2020:
Ora 13.20 „Neo Dervish” – Dans/Austria și Turcia – Forumul Cultural Austriac – un spectacol de Ziya Azazi
SINOPSIS FITS:
Având premiera la Teatrul Național Ivan Vazov din Sofia, Bulgaria, „Neo Dervish” este un spectacol de dans contemporan acompaniat de muzică live și elemente vizuale, redând/interpretând vechiul dans derviș. Elemente de percuție, ney și muzică electronică compun o coloană sonoră pe măsura diferitelor momente specifice din timp și spațiu, dând spectacolului o dimensiune cu adevărat profundă.
MESAJUL COMPANIEI
„Viața bazată pe profit este cea mai mare greșeală a umanității! Veniturile redundante pot duce la pierderea veniturilor de bază de către oameni nevinovați.
Accesul necondiționat la orice date, informații sau cunoștințe, partajarea și distribuirea echitabilă a surselor, a invențiilor și a economiilor ne pot asigura tuturor un viitor mai durabil, mai sănătos și mai fericit.
Contextul pandemiei de Covid-19 pare să se transforme într-o situație în care majoritatea nevinovată (în special mediul cultural, artistic și educațional) va plăti un preț extrem de ridicat pentru că minoritatea ce conduce lumea înclină balanța astfel încât să accelereze acumularea de putere.”
– Ziya Azazi
Vă fac această recomandare din 2 motive: pentru că admir acest dans foarte dificil al dervish-ilor rotitori, care presupune o tehnică desăvârșită, disciplină, mii de ore de repetiții și pentru că asemenea vechilor sufiți, dansatorul și coregraful Ziya Azazi este unul dintre marii înțelepți ai umanității, un artist foarte altruist, un om într-o veșnică descoperire/reformare a sinelui:
“With the chaotic mobility that we live in, there is nothing left to us than reforming our own selves again and again, and again…”
Ora 14.20 „Francezii” – Teatru/Polonia – Nowy Teatr – regia: Krzysztof Warlikowski
SINOPSIS FITS:
Spectacolul are la bază capodopera lui Marcel Proust, „În căutarea timpului pierdut”, ce zugrăvește o societate dezordonată, zdruncinată de erodarea vechilor ierarhii, de antisemitismul tot mai pregnant și, înainte de toate, de izbucnirea Marelui Război. Warlikowski folosește opera lui Proust ca mijloc de reflecție asupra Europei zilelor noastre, reprezentată ironic prin francezii de acum 100 de ani, ceea ce explică titlul captivant.
Intenția nu a fost ca spectacolul să fie echivalentul scenic al romanului, ci să ilustreze o lume paralelă, o structură care să ne permită să analizăm societatea contemporană ca prin filtrul critic al lui Proust, reținând viziunea atât de clară și inteligența sclipitoare a autorului. Printr-o plasare temporală neliniară, putem analiza ideea radicală a lui Proust despre condiția ideală a teatrului, cu toată energia sa socială și spirituală.
MESAJUL COMPANIEI
„Am fost nevoiți să ne oprim, împotriva voinței noastre. Ne-a oprit invazia unui virus nevăzut, care ne-a arătat foarte clar cât de puțin le pasă autorităților de cultură și de artă, în această situație de criză mondială. Totuși, în momente critice, lipsa sau indisponibilitatea artei demonstrează caracterul esențial al acesteia în viața socială. Așadar, deși răniți oarecum, putem ieși din această criză cu un bagaj mai bogat de idei despre vocația și responsabilitatea artiștilor. Lucrurile nu s-au schimbat foarte mult, dar trebuie să analizăm totul mai critic. Nu trebuie să ne speriem de ideea îndrăzneață de a nu-i lăsa pe cei de la putere să manipuleze pandemia fricii.
O societate lipsită de artă, privată de spiritualitate, devine o turmă ușor de controlat, căci nevoile de bază și temerile oamenilor iau forma unui sistem simplist. Este de datoria artiștilor să prevină astfel de uniformizări forțate. În perioada interbelică, Stanisław Ignacy Witkiewicz Witkacy a scris adesea despre brutalizarea oamenilor și atrofierea sentimentelor metafizice. După izbucnirea celui de-Al Doilea Război Mondial, când Polonia a fost invadată de trupele germane și sovietice, acesta s-a sinucis, știind că venise vremea când artiștii nu se mai putea exprima. Să nu ne punem căluș la gură. Să nu permitem liderilor mondiali ca, sub pretextul luptei împotriva pandemiei, să lichideze elemente ale ingineriei sociale. Să introducem starea de urgență în arte.”
– Krzysztof Warlikowski
Un maraton teatral de aproape 4 ore, o pledoarie pentru teatru, pentru artă, sentimente, frumos. Un mesaj actual pentru perioada de secetă culturală pe care o traversăm.
Ora 18.05 “If at All” – Dans/Sezonul israelian – Kibbutz Contemporary Dance Company – coregrafia: Rami Be’er
SINOPSIS FITS:
Un spectacol emoționant având la bază linii circulare metaforice și abstracte, mergând dinspre forme închise spre structuri deschise.
Spațiul fizic în mișcare, construit pe o serie de evenimente alcătuite din relații interpersonale diferite și în continuă schimbare.
„Un spectacol plin de forță și de emoție… O capodoperă puternică, o punere în scenă extrem de încrezătoare…” – The Jerusalem Post
Magia dansului contemporan israelian – perfecțiunea în toată splendoarea ei – frumusețe, emoție, umanitate!
Alt reper foarte interesant din cursul zilei de 21 iunie ar putea fi la ora 12.30 spectacolul de teatru noh ”În mrejele nopții” în interpretarea Yamamoto Noh Theater, în regia faimosului Yamamoto. E un spectacol de teatru noh, în vechea tradiție teatrală japoneză noh din secolul al XIV-lea. Dacă acest spectacol ar fi fost jucat pe o scenă la Sibiu, ar fi fost aproape imposibil să prinzi un bilet la el datorită rarității acestui tip de teatru.