Fiecare proprietar de afacere si-a pus nenumarate intrebari in ultimele 3 luni: Ce facem cu afacerea si angajatii in contextul pandemiei? Cum ne adaptam acestei situatii inedite? Este ea o criza dincolo de aceasta pandemie? Cat va dura? La ce putem spera in continuare? Inchidem afacerea? Cum ar trebui sa ne adaptam?

Situatia de criza provocata de pandemie poate sa schimbe radical mersul lucrurilor. Multe activitati sunt afectate complet, altele prospera, si mai exista o categorie mare de mijloc, care trebuie sa vada trendurile si sa se adapteze contextului cu asteptari realiste si implicare cel putin dubla.

Unii antreprenori prefera sa puna esecul lor pe seama ghinionului sau a pandemiei, in timp ce altii, cauta oportunitati in contextul actual si isi reorienteaza afacerea in directia care le poate aduce incasari.

Un exemplu elocvent este nisa fashion, unde vanzarile au fost puternic afectate. Dar nu toate! Nu se mai vand rochii de ocazie, tinute office, dar se cumpara mai mult ca pana acum tricouri, tinute sport sau pijamale. De asemenea multi producatori au adoptat schimbari radicale, axandu-se pe crearea de masti si produse cu o cerere mare in piata.

Raluca Radu, country manager al Answear Romania, afirma ca “se observa o scadere a numarului de tranzactii, de la 800 de comenzi pe zi, la o medie de 500, fara a afecta insa valoarea medie a comenzii, care a crescut mult in aceasta perioada”.

Asadar, romanii cumpara online, mai putine comenzi, dar comanda mai mult o data. Ce nu se mai cumpara asa de mult? Piese auto si autoturisme, camere foto, echipamente audio, parfumuri sau cosmetice. Care sunt produsele care au performat mai bine? Evident produsele de igiena personala, produsele alimentare, sanitare, laptopuri, televizoare, gaming sau home&deco.

Marii retaileri s-au adaptat rapid situatiei actuale. Carrefour, Kaufland, Auchan sau Mega Image, care, chiar daca nu si-au inchis magazinele fizice si continua sa vanda, si-au indreptat rapid atentie spre comercializarea tuturor produselor in magazinele online sau aplicatii mobile dedicate, unii pregatind aceasta mutare chiar dinaintea declansarii pandemiei. Online-ul este viitorul, toti o spun, multi o vad, putini actioneaza in aceasta privinta.

Potrivit Asociatiei Romane a Magazinelor Online – ARMO, vanzarile online in Romania, anul 2019, au depasit valoarea de 4,3 miliarde de euro, iar in 2020 (inaintea crizei COVID-19) estimarile erau sa ajunga la 5 miliarde de euro. Cel mai probabil, dat fiind contextul actual, vanzarile nu vor ajunge la 5 miliarde, dar romanii cumpara, online-ul vinde si vinde extrem de mult.

Retailerii offline sunt cel mai puternic afectati. “Nu cred că vor dispărea mallurile, nu vor dispărea maga­zinele fizice, dar proprietarii de businessuri offline vor lua în calcul mult mai mult decât până acum și canalul online. Au fost puși în fața unei situații extrem de dificile pe care nimeni nu și-o închipuia, iar managerii care au realizat azi cât de fragil poate fi businessul lor sunt și cei care au de câștigat luând în calcul, ca alternative, și așa-numitele plase de siguranță. Altfel spus, este o oportunitate pentru ei să își regândească stra­te­gia de business și să acceseze canalul de online“, afirma Andrei Radu, fondator Gala Premiilor eCommerce (GPeC).

Asadar, afacerile offline si magazinele online care nu au o strategie de marketing si vanzare online vor suferi cel mai mult. Contextul pandemiei ne-a dus cu cel putin 5-10 ani in fata in adoptarea comertului online si a platii cu cardul online.

Cum se vor imparti vanzarile intre peste cele 20.000 de magazine online din Romania depinde de maturitatea fiecarui administrator.

Daca te afli in pozitia de a administra o afacere offline si nu ai deloc prezenta online, iata care sunt cele mai importante canale de promovare pe care trebuie sa le iei in considerare.

1. SEO – Optimizarea pentru motoarele de cautare

In momentul in care cauti un produs, seriviciu sau informatie pe Google, trebuie sa stii ca el iti returneaza cele mai relevante rezultate pentru cautarea ta. Relevanta acestor rezultate este datorata in proportie de 100% procesului de optimizare al site-ului (SEO). La fel se intampla cand potentialii tai clienti iti cauta serviciile sau produsele online. Nu ai prezenta online, nu ai un site sau magazin online si cel mai important nu ai SEO, nu esti gasit de acestia. Simpla creare a unui site sau magazin online, fara optimizare SEO, este egala cu zero in prezenta din rezultatele organice si atragerea vanzarilor din acest canal de promovare.

2. Google Ads

O platforma pusa la dispozitie de Google pentru a-ti afisa reclamele tale in rezultatele Google sau pe alte websiteuri. Aceasta platforma iti permite sa atragi trafic relevant pe site-ul tau prin intermediul reclamelor. Cu siguranta ai nevoie de o strategie adaptata bugetului tau si cunostinte in domeniu pentru a avea o buna gestiune si predictibilitate a bugetului de promovare prin campanii PPC (Pay Per Click). Dar pentru asta exista agentii de marketing online si solutii de outsourcing sau externalizare a serviciilor de marketing digital.

3. Facebook si Instagram Ads

Cunosti pe cineva care nu are un cont de Instagram? Probabil ca da. Dar cu siguranta 99% dintre cunoscutii tai folosesc Facebook. Platforma Facebook este uriasa, extrem de utilizata si in Romania de catre toate categoriile de varsta, indiferent de sex, domiciliu (urban sau rural) sau statutul social. Instagram este platforma de social media cu cea mai mare ascensiune, unde deja au migrat multi dintre utilizatorii sub 30 de ani. In functie de specificul activatii tale si profilul clientului, poti opta pentru promovarea pe facebook, promovarea pe Instagram sau pe ambele platforme in acelasi timp.

4. Content Marketing

Indiferent de strategia de promovare potrivita afacerii tale, fie ca alegi aceste 3 canale de promovare de mai sus, fie ca optezi pentru mai multe canale de promovare, content marketingul sta la baza tuturor. Mesajele care atrag, textele care vand, punctele cheie, specificatiile si beneficiile produselor sau serviciilor tale trebuie punctate in campaniile de promovare si in punctele cheie din site.

Marketingul online aduce o multime de avantaje. In primul rand transparenta, pentru ca online, ai controlul total al situatiei fiecarei persoane care iti viziteaza site-ul sau magazinul, cat a stat in magazin, la cate produse s-a uitat, ce l-a atras mai mult, cine si cat a cumparat. In al doilea rand predictibilitatea bugetului de venituri si cheltuieli. Investesti in online, iti dezvolti afacerea conform trendurilor, beneficiezi de predictibilitatea bugetului de cheltuieli si estimari ale ratei de conversie a vizitatorilor site-ului in clienti si clienti recurenti.

Nu in ultimul rand performanta si viitor. Vrei ca afacerea ta sa existe si in viitor? Daca pana la citirea acestui articol nu erai 100% convins ca online-ul este viitorul, sper ca acum esti, dat fiind contextul pandemiei care a accelerat mult acest trend si toate informatiile prezentate.

DEVORATORII DE MARKETING sunt parteneri ai Știrilor Transilvaniei. Contactați-i și voi și cereți-le ajutorul. Sunt foarte buni!

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania