Grupul Ecologic De Colaborare Nera, prin vocea președintelui Cornel Popovici Sturza, atrage atenția asupra faptului că depozitele de deșeuri miniere din județul Caraș-Severin riscă să nu prindă, din nou, trenul unor finanțări europene atât de necesare pentru ecologizarea acelor zone.

Redăm în continuare mesajul celor de la Grupul Ecologic De Colaborare Nera:

În momentul de față ADR 5 VEST elaborează draft-ul pentru Programul Operațional Regional 2021-2027- Regiunea Vest, program pentru care ADR 5 VEST va fi Autoritate de Management. POR 2021 – 2027 va fi principalul instrument de finanţare din fonduri europene disponibil la nivel regional în perioada 2021-2027.

Un tip de actiune care trebuie abordata, in cadrul Axei 3 – O regiune cu orașe prietenoase cu mediul sau Axei 6 – O regiune atractivă, este decontaminarea și reconstrucția ecologica a zonelor poluate istoric cu deseuri miniere (halde/iazuri) din perimetrul Anina – Ciudanovita – Sasca Montana -Moldova Nouă – Bocșa- Ocna de Fier – Dognecea – Lupac – Doman. La toate aceste mine activitatea a încetat iar posibilități de finanțare a ecologizării depozitelor de deșeuri miniere de la bugetul de stat s-a dovedit în timp că practic mu există datorită sumelor mari pe care le presupun investițiile în ecologizare iar strategiile guvernamentale consideră că astfel bani vor fi ”îngropați” fără a produce nimic în plan material.

La sănătatea locuitorilor cine să se mai gândească ?

Fenomenele de poluare cu deșeuri miniere afectează grav localitățile județului și sunt o barieră atât pentru pentru dezvoltarea turismului/ecoturismului în localitățile din zonă (Axa 6) cât și pentru dezvoltarea biodiversității, a infrastructurii verzi în mediul urban și reducerea poluării (Axa 3).

În trecut, la accesarea fondurilor UE pe aceste axe s-a întâmpinat ca principală dificultate faptul că terenurile pe care sunt situate depozitele de deșeuri miniere sunt în administrarea unor companii private sau sau a unui operator privat care administreaza lichidarea acestora.
Fostul patron , Statul Roman, s- a retras în timp din acționariat și s-a ”spălat pe mâini” de responsabilitatea administrării acestor depozite. Numai că ”păcăleala” încercată la adresa UE de către factorii direct responsabili Romani prin acest mod de ”spălare pe mâini” nu a fost valabilă pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene care în cazul poluării de la Moldova Nouă a decis că Statul Român, care a exploatat 40 de ani minereu de cupru, este vinovat pentru poluarea de pe iazul Boșneag – extindere și a obligat România să ecologizeze zona și a dat termen. Ulterior Guvernul, obligat de CJUE , a găsit bani la bugetul de stat pentru ecologizare.
Forte posibil tot așa se va întâmpla și cu celelalte depozite de deșeuri minere din Caraș – Severin care așteaptă de zeci de ani ca să fie ecologizate .

Soluția pentru a depăși impasul actualului regim juridic al terenurilor ocupate cu deșeuri miniere și în același timp obligația morală față de locuitorii afectați din județ este în responsabilitatea Consiliilor Locale sau a Consiliului Județean Caraș – Severin care, acolo unde valoarea economică a deșeurilor este infimă în comparație cu costurile ecologizării, poate începe de pe acum negocierea transferului acestor suprafețe de la actualii administratori, aplicanți neeligibili pe POR și pe POS MEDIU, în patrimoniul acestor UAT-uri care sunt aplicanți eligibili.

Sau se va pierde trenul finanțării și pe viitorul exercițiu bugetar al UE ?

Detalii pe https://adrvest.ro/…/u…/2020/07/ANNEX-V-POR-Vest-Draft-0.pdf

Foto: GEC NERA

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania