Autorităţile locale din Timişoara au început demersurile pentru realizarea unui port de agrement pe Canalul Bega, în acest sens fiind înaintat votului consilierilor locali un proiect de studiu de prefezabilitate.

Abonează-te la ȘTIRILE TRANSILVANIEI și pe GOOGLE NEWS

“Politicile europene actuale referitoare la transportul de mărfuri şi persoane converg tendinţei de a transfera volumul transporturilor de pe căile rutiere pe căile ferate ori navigabile, ca soluţii alternative sustenabile, nepoluante sau cu emisii reduse, realizându-se economii de costuri, reducerea poluării şi creşterea siguranţei transportului. Mai mult, transportul de mărfuri pe căile navigabile interioare prezintă avantaje evidente, întrucât convoaiele de barje împinse pot transporta o cantitate mai mare de mărfuri per unitate de distanţă (t/km) decât oricare alt mod de transport terestru, cu o contribuţie majoră la reducerea traficului rutier”, arată şeful Direcţiei Tehnice a Primăriei Timişoara, Culiţă Chiş, în expunerea de motive a proiectului de hotărâre.

Canalul Bega reprezintă, din acest punct de vedere, oportunitatea municipiului Timişoara de punere în valoare a cursului de cale navigabilă în plan local, regional, transfrontalier şi european, deopotrivă, fiind una dintre puţinele căi navigabile amenajate artificial pe teritoriul României. Canalul Bega face parte din sistemul Rhin – Main – Dunăre (coridorul de transport paneuropean nr. VII Constanţa – Canalul Dunăre Marea Neagră – Dunăre – Main – Rhin – Portul Rotterdam), făcând posibilă legătura între Marea Nordului şi Marea Neagră.

La ora actuală, pe teritoriul românesc, Canalul Bega este navigat de mici ambarcaţiuni şi vaporetto pentru transport public pe raza municipiului Timişoara, în rest, este parţial colmatat şi nu poate fi utilizat pentru traficul comercial, până la finalizarea lucrărilor de dragare şi ecologizare.

Culiţă Chiş menţionează că se au în vedere mai mulţi parametri, între care faptul că pe Canalul Bega, de la graniţa cu Serbia până la Timişoara, în prezent nu este amenajată nicio construcţie cu rol de port, pe tronsonul timişorean circulă zilnic şapte nave cu rol de transport public, doar în Timişoara fiind înregistrate 400 de ambarcaţiuni, iar numărul acestora este în continuă creştere, în timp ce numărul celor care posedă certificate internaţionale de conducător de ambarcaţiune de agrement din zona Banatului depăşeşte 2.000.

Din aceste motive, Chiş consideră că este oportună şi necesară construirea unei amenajări portuare pentru andocarea, întreţinerea, activitatea de iernatic şi staţionare pentru navele de pasageri şi ambarcaţiunile care navighează şi vor naviga în număr tot mai mare pe Canalul Bega, după punerea în funcţiune a ecluzelor de la Sânmihaiu Român şi reluarea navigaţiei pe canal.

Proiectul vine în contextul creşterii tot mai mari a numărului de turişti ce vizitează Timişoara şi ţinând cont de oportunitatea oferită de navigabilitatea Canalului Bega, care devine astfel o nouă poartă de intrare şi tranzitare, cu ajutorul ambarcaţiunilor, pe lângă cele existente pe calea aerului şi terestre a turiştilor.

Locaţia propusă pentru portul de agrement este situata pe malul stâng al Canalului Bega, pe un teren al municipalităţii, pe o suprafaţă de aproape 3 ha.

Valoarea totală a investiţiei este de aproape 1.500.000 euro, fără TVA. (AGERPRES)

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania