Ministerul Educației și Cercetării a elaborat un Ghid pentru profesorii consilieri școlari – Programe și activități de consiliere pentru dezvoltarea competențelor socio-emoționale ale elevilor, document foarte util în această perioadă marcată de pandemia provocată de COVID-19.

Ghidul conține programe și activități de consiliere, pentru toate nivelurile de învățământ: primar, gimnazial, liceal/ profesional și vizează toate competențele CASEL (învățare socio-emoțională); programele și activitățile de consiliere sunt prezentate pe baza aceluiași format: Fișa de prezentare – Program de consiliere, Fișa de prezentare – Activitate de consiliere și pot fi realizate: față în față, online, față în față și online, atât de către consilierii școlari din CJRAE/CMBRAE cât și de către echipe formate din consilier școlar și profesori/alți colaboratori.

Pe de altă parte, Ghidul vine în întâmpinarea nevoii profesorilor consilieri de a-și dezvolta competențele digitale, prin exemplificarea modului de utilizare a tehnologiilor informatice și de comunicare (TIC) în cadrul activităților de consiliere, pentru dezvoltarea competențelor socio-emoționale ale elevilori, în manieră online și blended (atât față în față, cât și online).

”Învățarea socială și emoțională (SEL) este esențială pentru reimplicarea elevilor, sprijinirea adulților, reconstruirea relațiilor și crearea unui fundament pentru învățarea academică. Această trecere fără precedent la un nou tip de experiență de învățare poate avea un impact profund și de durată asupra rezultatelor academice, sociale, emoționale și de viață ale tinerilor. Liderii școlilor (directorii) vor trebui să reunească profesorii, personalul administrativ al școlii, familiile, tinerii și partenerii comunității pentru a co-crea medii-suport de învățare, în care toți elevii și adulții să își poată îmbunătăți competențele sociale și emoționale, să aibă un sentiment de apartenență, să se poată reface și prospera. Și programul Lions Quest este prezentat în această lucrare. De asemenea, regasim descrisă și o activitate de invatare socio-emotionala Lions Quest pentru elevii din ciclul liceal, astfel că acest ghid este cu adevărat foarte util cadrelor didactice”, a declarat Marin Florin Ilieș, directorul Colegiului Național ”Decebal” din Deva.

Ghidul exemplifică modul de colaborare eficientă cu alți profesori, lucrul în echipe alcătuite din profesori consilieri și alți profesori, părinți, reprezentanți ai comunității locale (unele programe și activități) și abordează tematici importante pentru acompanierea socio-emoțională a elevilor, în contextul crizei COVID-19: gestionarea emoțiilor: ex. – autocontrolul emoțiilor, gestionarea frustrării, a furiei, dezvoltare emoțională, controlul fricii; dezvoltare personală generală: ex. autocunoaștere, încredere în sine, descoperirea valorilor personale etc.; reziliență și criză: ex. gestionarea stărilor de criză, creșterea rezilienței în situații de criză etc.; gestionarea stresului: ex. organizare, planificare, managementul timpului, multitasking, managementul timpului liber; relaționare/ comunicare: relația profesori-elevi, relaționarea în lipsa contactului fizic, tehnici de comunicare eficientă etc.

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania