Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan și vicepreședintele Mircea Mălan au susținut astăzi o conferință de presă cu privire la stadiul proiectelor cu fonduri europene derulate până în prezent de Consiliul Județean, respectiv de instituțiile din subordine. Cei doi au arătat că, în prezent, 15 proiecte derulate de CJ beneficiază de fonduri europene. Valoarea nerambursabilă totală a acestora este de 87,3 milioane de euro. Valoarea dată se referă la partea care îi revine Consiliului Județean sau unei entități din subordinea Consiliului la proiecte, și nu reprezintă valoarea totală a proiectelor.

Pentru a crește eficiența în accesarea fondurilor europene, o primă măsură adoptată de actuala conducere a Consiliului Județean a vizat desființarea Serviciul de Proiecte și Arii Protejate, responsabil, până acum, de fondurile europene. În locul acestui serviciu s-a înființat Compartimentul Fonduri Europene, în subordinea Direcției Generale Tehnice. Din 13 posturi (3 de conducere și 10 de execuție) de la vechiul serviciu, în noul compartiment au rămas 4 posturi de execuție.  

Vom lua măsuri de îmbunătățire a activității atragerii de fonduri europene. Vom construi o echipă de oameni dedicați județului Bihor, care vor depune eforturi pentru atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea județului. Până acum oamenii care lucrau la proiecte erau disparați în cadrul mai multor direcții și de aceea lucrurile nu au funcționat. De asemenea, am redus numărul de membri din echipele de proiectare. Fiecare proiect avea 11-13 membri în echipă, însă la o analiză se constată că lucrurile nu sunt unde ar trebui să fie. Am stabilit că din aceste echipe nu vor mai face parte decât acei angajați ai Consiliului Județean care sunt efectiv implicați în proiect”, a declarat Mircea Mălan.

Din cele 15 proiecte actuale, 7 se derulează în cadrul Programului Operațional Regional (POR) 2014 – 2020 și sunt gestionate de către Direcția Tehnică, având o valoare de 78.5 milioane de euro. Un alt proiect se derulează prin Programul Operațional Capacitate Administrativă. În valoare de 545 de mii de euro, acesta se referă la „Optimizarea Procesului Decizional și al Planificării Strategice și Bugetare la nivelul Consiliului Județean Bihor”. Celelalte 7 proiecte sunt depuse prin programul Transfrontalier România – Ungaria, RO-HU, și au o valoare de 8,2 milioane de euro. Serviciul de proiecte și arii protejate a mai depus în cadrul POIM 2 cereri de finanțare în valoare de 3 150 000 euro pentru a crește capacitate de gestionare a crizei generate de COVID19.

O altă măsură luată de conducerea Consiliului Județean se referă la reducerea sporului pentru cei care făceau parte din proiecte.

,,Până în prezent, regula generală era să se acorde un spor de 50%. Acum, am luat decizia ca sporul maxim care se poate acorda managerului de proiect să fie de 30%, iar doar în caz de excepție, echipa de proiect ar urma să beneficieze de o cotă mai mare, atunci când sunt implicați în proiecte care au o valoare mai mare. Pentru a înțelege de ce am luat această decizie, vă dau un exemplu. La proiectul de reabilitare a Cabanei de la Vadu Crișului, fiecare dintre cei 11 membri ai echipei de proiectare avea un spor de 50%. Valoarea sporului lunar, cumulat, până luna trecută era de 28, 090 de lei. Proiectul e în a 28-a lună de implementare, dar este cu mai bine de 2 ani întârziere în privința organizării procedurii de achiziție publică. Au depus cerere de prelungire cu 24 de luni. Nu se justifică încasarea acestor sume. Am luat măsuri ca sporurile să nu depășească 20%. În urma reducerilor, suma sporului va fi de 3 ori mai mică”, a declarat vicepreședintele Mircea Mălan.

În perioada următoare va fi gândită o strategie aplicată pentru atragerea de fonduri europene, care să țină cont de imaginea de ansamblu. Aceasta în condițiile în care vechea conducere a luat câteva decizii care nu au fost în beneficiul județului:

,,De exemplu, vechea conducere a luat un împrumut bancar pentru reabilitarea clădirii fostei Policlinici nr.1 – viitorul sediu administrativ al Consiliului Județean, a încheiat contractul de execuție și s-a emis ordinul de începere a lucrărilor, în condițiile în care dacă ar fi întârziat semnarea contractului de execuție până după 1 ianuarie 2021, acesta ar fi devenit un proiect eligibil pe fonduri europene. Practic atunci, CJ ar fi avut o contribuție de 2%, la valoarea de peste 5 milioane de euro a proiectului de reabilitare. Aceasta a fost o decizie eronată, care nu are nici o legătură cu interesul real al oamenilor din acest județ. O soluție în acest caz ar fi rezilierea pe cale amiabilă a contractului de execuție cu executantul lucrării, Drum Asfalt. Se va reface apoi studiul de fezabilitate, iar apoi se va depune proiectul de finanțare pe axa de eficiență energetică, în perioada de finanțare 2021 -2027”, a mai adăugat vicepreședintele Mircea Mălan.

Consiliul Județean Bihor va accesa fonduri europene pentru creșterea accesibilității pe drumuri județene în Zona Metropolitană Oradea

În cadrul conferinței de presă organizată la Consiliul Județean Bihor, președintele a prezentat situația drumurilor din județ și posibilitatea accesării fondurilor europene pentru acestea.

În parteneriat cu Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV), până la finalul acestei luni există posibilitatea depunerii cererilor de de finanțare în vederea accesării fondurilor europene în cadrul Programului Operațional Asistență Tehnică, pentru realizarea de studii de fezabilitate. În acest program județul Bihor va beneficia de 340.000 Euro pentru aceste studii ale căror proiecte urmează sa fie depuse ulterior prin Programul Operațional Regional. Se vor putea întocmi proiecte de până la maxim 45.000.000 Euro.

În acest sens, vechea conducere a propus refacerea drumurilor județene DJ 709A (Belfir – Șoimi – Pocola) și DJ 767A (Săcuieni – Sâniob), dar în urma unei analize a circulației, dispuse recent pentru toate drumurile din județul Bihor, cu date furnizate de CESTRIN (Institutul din cadrul Ministerului Transporturilor care realizează recensăminte de trafic), s-a ajuns la concluzia că cele două proiecte nu aveau un impact economic pentru dezvoltarea județului. Datele furnizate (harta atașată) ilustrează încărcarea drumurilor din județul Bihor la 24/h, astfel că este facilitată o localizare și ierarhizare matematică a celor mai aglomerate trasee din județ. În urma analizei s-a constatat că aceste drumuri, DJ 709A și DJ 767A, nu au o încărcare mare și nu contribuie momentan într-o măsură semnificativă la dezvoltarea județului.

În urma analizei efectuate a rezultat că cea mai mare încărcare o au drumurile: DN1 în direcția Cluj-Napoca (cu un trafic de peste 20.000 de mașini/24h la ieșire din Oradea către Oșorhei, până spre Tileagd, cu o scădere a numărului de mașini spre direcția Aleșd, respectiv ieșirea din județ), centura Oradiei (cu peste 20.000 mașini, în aria situată între zona Nufărul înspre Sânmartin-Deva și zona spre Arad). Deasemena toate ieșirile din municipiul Oradea au un grad de încărcare cu peste 10.000 de mașini/24h. Un trafic încărcat este spre Sânmartin (cu 18.000 de mașini/24h, trafic ce începe să scadă în zona Hidișel, respectiv Beiuș). O altă zonă aglomerată este cea din Nordul județului, în zona Biharia, unde există încărcare de 11.000 de mașini/24h.

Dat fiind că traficul masiv este în Zona Metropolitană Oradea și există un număr mare de locuri de muncă în ZMO (din peste 160.000 de locuri din județ, 115.000 sunt în zona metropolitană), s-a luat decizia pregătirii proiectului ,,Creșterea accesibilității pe drumuri județene în Zona Metropolitană Oradea”, ce ar urma să fie întocmit pe baza fondurilor europene. În parteneriat cu Zona Metropolitană Oradea, care anul trecut a realizat studiile de fezabilitate pentru câteva drumuri ocolitoare, ce vor fi baza accesării fondurilor europene în perioada următoare, și alături de primăriile din zona limitrofă a Oradiei (Oșorhei, Nojorid și Sântandrei), se va pregăti documentația tehnică care trebuie să fie gata într-o lună, pentru ca cererea de finanțare să fie trimisă anul acesta, iar anul viitor să poată fi demarate licitațiile.

Astfel, Consiliul Județean Bihor, în parteneriat cu UAT-urile Oșorhei, Nojorid și Sântandrei va adopta hotărârile necesare, în următoarele două săptămâni, astfel încât drumurile să poată fi preluate de Consiliul Județean și clasificate ca drumuri județene, iar ulterior să se poate întocmi studiile și să se dispună un parteneriat cu ADR N-V pentru depunerea cererilor de finanțare până la finalul acestei luni.

Celelalte două centuri pentru care s-au mai întocmit studii de fezabilitate, respectiv Biharia și Paleu vor fi realizate de Primăria Oradea, iar legătura între Sânmartin și Oradea se va realiza în perioada următoare prin Programul Operațional Sectorial Transporturi.

,,Acest proiect ar permite exportul de prosperitate dinspre Oradea în direcția unui perimetru extern de 20-30km. Estimăm că valoarea acestor trei proiecte se va ridica la aproximativ 40.000.000 Euro. Am hotărât să facem aceste schimbări pentru ca zonele din județul Bihor să aibă o accesibilitate mai bună în așa fel încât să se dezvolte județul și, deasemenea, să existe un impact economic semnificativ asupra dezvoltării prin aceste investiții care vor fi realizate. Banii europeni care sunt pregătiți trebuie să fie investiți acolo unde într-adevăr folosirea lor este la îndemâna mult mai multor oameni, pentru că acolo este și dezvoltarea economică”, a declarat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania