Pandemia de coronavirus nu pare a se da prea curând dusă, așa că ceea ce a început în primăvară continuă și, așa după cum se vede, lucrurile sunt în acest moment destul de sumbre. Încă din primăvară antreprenorii au încercat să găsească soluții pentru a-și face un update afacerilor pe care le conduc, iar ”digitalizare” pare a fi cuvântul aflat pe buzele celor mai mulți. Dacă încă mai sunt unii care își pun întrebări despre oportunitatea translatării către online a afacerilor, ei bine în interviul de mai jos veți găsi câteva argumente prezentate de Adrian Bodea, fondatorul agenției arădene de marketing AVATAR, o agenție care activează din anul 2017

Adrian, am înțeles că agenția ta activează din anul 2017. Mai exact ce anume face această agenție de marketing?

Adrian Bodea – Agenția ”AVATAR”

Da, este adevărat, însă trebuie să precizez că în domeniul publicitar am început să activez încă din 2013, comercializând diverse produse, realizând materiale de prezentare și diverse oferte scrise și vizuale pentru acestea. Afacerea am pus-o pe picioare în luna martie 2017, profitând de o nevoie a pieței. Înițial, în 2017 am pornit cu ideea de a oferi servicii de design grafic, cât mai autentic și calitativ, însă ne-am lovit de multe refuzuri întrucât piața nu avea o obișnuință în ceea ce privește doar cumpărarea unor servicii de grafică, fără ca să existe și print-ul pentru conceptul grafic creat. Așa că, în fapt, motivația din spatele proiectului ”Avatar”, are ca fundament exact ceea ce ne dorim fiecare dintre noi să primim: calitate, respect și autenticitate. Ne bazăm că fiecare afacere are propriul său ADN, drept urmare este unic și are nevoile sale unice. Atunci când poți realiza ceva ce nu te-ai fi gândit, dar datorită acelui client reușești să o faci, e o senzație nemaipomenită. Motivația se naște, cât timp realizezi că poți crea lucruri extraordinare.

Care au fost primii clienți?

Îmi aduc aminte acum, cu un zâmbet, că am început deloc profesionist… Am început sunând un colaborator actual, întrebându-l dacă pot să fac design grafic din moment ce eu nu am echipament necesar de print calitativ, și dacă putem colabora pentru revânzarea printurilor. Răspunsul a fost un da hotărât. În scurt timp mi-a devenit prieten și mi-a oferit o mulțime de sfaturi. Din prima lună de activitate am generat un profit decent, un salariu minim pe economie la final de lună, am fost foarte entuziasmat deoarece din prima lună reușisem. Primii mei clienți reali au fost cei de la Smart Credit Adviser, le-am realizat un site de prezentare, o aplicație internă de calcul a creditului și un start. Munca la distanță a fost dificilă, dar până la urmă a fost o victorie pentru noi. Un alt client important pe care îl avem și în prezent este Serviciul Local de Colectare din Arad. Doar ca la ei designul grafic trebuia mai rar realizat, în schimb aveau nevoie de supraprint. Un echipament de print calitativ presupunea o investiție pe care în vremea aceea nu aș fi fost capabil nici sa o iau în calcul, dar în puțin timp am reușit să le ofer calitatea de care aveau nevoie, astfel câștigându-i drept clienți. Printul propriu zis era realizat cu un Epson alb-negru (valoare maximă 200 lei second-hand) și un Canon alb-negru (valoare aproximativă 400 lei), iar rezultatele erau bune, chiar surprinzător de bune. Așa am reușit să facem peste 130.000 de printuri cu imprimante de uz casnic. Pot spune ca fiecare câștig, cât timp e făcut din pasiune și dedicare, te formează ca afacere, dezvoltând principii de urmat.

Ce sfaturi din experiența personală le poți da proprietarilor de afaceri la început de drum, nu numai celor care vor să ajungă și în mediul online?

Majoritatea afacerilor noi sunt deschise de oameni care au o pasiune, au dorința de a crea ceva al lor, dar problemele pot fi fie financiare fie legate de educația din domeniul respectiv. Nimeni nu se trezește învățat dinainte. Drept exemplu eu, când am fondat acest proiect, am dat de termeni pe care nici măcar google nu mi i-a putut defini, deci colaboratorii au reprezentat un mijloc extraordinar de educare în cazul meu. Primul meu sfat și cel mai important este să îți definești foarte clar așteptările de la afacerea ta, ce valori vrei să respecte și să dai totul la 200%. Primii clienți vor defini foarte mult viitorul tău ca afacere, ei pot deveni fie un fundament fie o prăpastie. Un alt sfat important este respectarea termenelor, dacă de mâine nu am mai respecta nici un termen, unele afaceri care sunt deja în prăpastie și se bazează pe noi pentru a ajunge pe linia de plutire, ar risca să se închidă.  În momentul când decizi că trebuie să îți pui afacerea online, urmează această traiectorie…  Identitate vizuala (logo), alege câteva modele de afaceri care fac un branding cu aceleași valori precum are afacerea ta, alege sa fii autentic în design, nu lua calea de mijloc. Ieși din anonimat dar în același timp urmează un plan. Acoperă toate zonele, social media, google, website (acolo doar dacă e cazul). Aș putea vorbi zile întregi despre aceste lucruri dar uneori e nevoie chiar tu să te lovești de ele.

Ce soluții practice puteți oferi voi, cei de la ”Avatar”, pentru cei care nu și-au pus încă afacerea în mediul online?

Am pregătit 2 pachete pentru a veni în sprijinul afacerilor la început de drum, mici sau mijlocii, pentru a le ajuta să depășească această perioadă. Primul pachet constă în crearea unui website de prezentare (cu găzduire și domeniu inclus pentru o perioadă de 12 luni), listarea afacerii pe Google, crearea Identității vizuale (Logo-ul) și al designului grafic pentru cărțile de vizită, crearea și administrarea paginii de Facebook (pentru o lună de zile inclusă) și crearea și administrarea paginii de Instagram (pentru o lună de zile inclusă). În cadrul pachetului, în cazul în care se dorește continuarea administrării după luna respectivă, avem un preț redus din moment ce intrăm cu o ofertă sub prețul pieței din start. Cel de-al doilea pachet e mai simplu, constă în listarea afacerii pe Google, crearea Identității vizuale (Logo-ul), crearea și administrarea paginilor de Facebook + Instagram cu prima lună gratuită. Plus un BONUS valabil pentru ambele pachete care constă în realizarea unui voice-over pentru prima lor campanie de marketing, cu o durată între 30 – 60 – 90 de secunde.

Care sunt costurile pentru cele două soluții?

Primul pachet presupune o investiție de 1850 lei din partea clientului nostru. Iar continuarea administrării paginilor de Facebook + Instagram se face la 500 lei/lună. Cel de-al doilea necesită o investiție de doar 600 lei/ lună, cu prima lună gratuită. Cred cu tărie că pachetele gândite de noi pot fi un real ajutor în această perioadă!

Cum arată viitorul agenției ”Avatar” ?

Astăzi ne concentrăm pe ceea ce reprezintă domeniul online românesc și cum într-o perioadă în plină cădere a punctelor fizice de lucru, online-ul a reușit să ia amploare și să devină o variantă fiabilă și accesibilă pentru firmele românești. Până la finalizarea acestui an, tot ceea ce ne-am propus e să fim alături de cât de multe afaceri pentru a depăși situația curentă și pentru a consolida cât mai bine echipa actuală. În ceea ce privește anul 2021, dorim să facem cu adevărat o schimbare în marketingul românesc, să ne axăm pe ceea ce contează cu adevărat, să oferim o viziune clară, să oferim suport pentru cei care fac o afacere din pasiune, care vor să schimbe ceva și în același timp care cred că pot schimba lumea.

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania