Cei aproximativ 10 kilometri lipsă din autostrada Lugoj-Deva ar putea fi finalizați de-abia în 2026, susține ministrul Fondurilor Europene care spune că Guvernul vrea să treacă acest sector pe finanțare din Planul Național de Recuperare și Reziliență. Porțiunea lipsă a autostrăzii este cea unde trebuie realizate două tuneluri pentru urși, fiind estimată la o valoare de circa 300 de milioane de euro. Deși la momentul aprobării finanțării pentru autostrada Lugoj-Deva, Comisia Europeană a cerut României să aibă în trafic întreaga autostradă la finalul lui 2023, secțiunea cu tuneluri nu are încă nici măcar un constructor desemnat.

Neîndeplinirea de către România a condiției de dare în trafic a întregii autostrăzi Lugoj-Deva până la finalul anului 2023 obligă țara noastră la returnarea integrală a fondurilor europene primite pentru acest proiect. Pentru a nu se ajunge la asta, autoritățile de la București speră să poată prelungi până în august 2026 finalizarea autostrăzii Lugoj-Deva. În acest sens Guvernul vrea să treacă porțiunea cu tunelurile pe finanțare din Planul Național de Recuperare și Reziliență.

Lucrările la autostrada Lugoj-Deva au început în 2011, iar patru ani mai târziu italienii de la Tirrena Scavi finalizau lotul 1. În anul 2017 Salini finalizase 15 kilometri din cei 28 ai lotului doi al acestei autostrăzi. Din păcate, în același ani autoritățile române au decis să rezilieze contractul cu firma Salini și au lăsat fără constructor circa 13 kilometri din șoseaua rapidă, din care 4 erau construiți în proporție de 90%. Ultimele două loturi din autostradă au fost și ele date în circulație anul trecut.

Pe secțiunea cu probleme, acordul de mediu revizuit în decembrie 2013 cere realizarea a două ecoducte pentru protecţia mamiferelor mari, așa numitele “tuneluri pentru urși”. De fapt, aceștia sunt singurii kilometri de autostradă care lipsesc dintre Sibiu și Nădlac.

Abia în iulie anul trecut, Compania de Drumuri a lansat o licitație pentru realizarea secțiunii cu tuneluri, care s-a blocat însă după ce CNAIR a fost obligată de Curtea Internațională de Arbitraj să recunoască faptul că fostul contract pentru construcția lotului 2, cel cu italienii de la Salini, este încă în vigoare. CNAIR a fost obligată inclusiv să le plătească despăgubiri de 50 de milioane de euro firmei italiene. După această decizie, ministrul Transporturilor a declarat că Guvernul o să solicite antreprenorului finalizarea lucrărilor pe cei patru kilometri unde gradul de execuție depășește 90% și că vor fi scoși la licitație cei aproximativ 10 kilometri din secțiunea E, cea cu tunelurile.

Asociația Pro Infrastructura atrage atenția asupra deteriorăii lucrărilor deja executate

După rezilierea tronsonului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva de către CNAIR în august 2019, astăzi putem spune că finalizarea lucrărilor și întreținerea ”sunt admirabile, sublime, dar lipsesc cu desăvârşire”, scriu cei de la Asociația Pro Infrastructura.

”Se poate observa asta în imaginile atașate, unde cât de curând peisajul va putea fi ușor confundat cu unul de junglă. CNAIR a afirmat (după rezilierea abuzivă și ilegală a contractului despre care am scris în repetate rânduri) că va executa garanția constructorului și va finaliza lucrările din afara corpului autostrăzii din respectivele sume. Însă adevărul este că sumele nu au fost executate de Compania de Drumuri, ba chiar există toate premisele pentru a fi buni de plată față de constructor în urma proceselor ce se află în prezent pe rolul instanțelor. În tot acest timp lucrările se degradează, sistemul de scurgere a apelor nefiind finalizat în totalitate, iar lipsa gardurilor exterioare de protecție mențin valabile restricțiile aberante de viteză de pe autostradă.”, mai scriu cei de la API.

Asociația Pro Infrastructura atrage atenția că eventualele deficiențe la lucrările executate ar putea fi puse de constructorul autostrăzii pe lipsa de întreținere.

Asociația Pro Infrastructura solicită CNAIR să intervină de urgență pentru remedierea lucrărilor nefinalizate și pentru realizarea unei întrețineri corespunzătoare a sectorului de autostradă.

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania