O întrebare recurentă adresată de către cetățenii români nou veniți în Spania este cum obținem NIE verde? Deși răspunsul ar trebui să fie unul simplu, dat fiind faptul că România face parte din Uniunea Europeană, la nivel practic lucrurile nu stau atât de simplu. Cei mai mulți angajatori solicită angajaților să dețină deja Certificatul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene (supranumit în mod incorect și NIE, ceea ce duce la confuzii).

Pentru a lămuri câteva aspecte, voi începe prin a răspunde unor întrebări des întâlnite în activitatea profesională ca avocat:

NIE-le expiră? Răspunsul este nu, în principiu. Înainte de 2007, adică înainte de a face parte România din Uniunea Europeană, se elibera un certificat format A4 care avea un termen de valabilitate de 5 ani, cu sau fără drept de muncă. Acest termen de valabilitate era prevăzut pe certificat. Dacă nu dețineți un certificat atât de vechi, nu trebuie să vă faceți griji, certificatul dumneavoastră nu expiră.

Pot lucra dacă pe NIE-le meu scrie fără drept de muncă? Revenind la cele spuse anterior. În momentul de față, certificatul pentru cetățenii români nu se mai eliberează cu sau fără drept de muncă, din 2007 aplicându-se prevederile europene cu privire la libera circulație a lucrătorilor pe teritoriul Uniunii Europene. Așadar, dacă pe certificatul dumneavoastră se prevede că nu aveți drept de muncă, vă recomandăm să vă schimbați certificatul pentru comoditatea dumneavoastră, nu pentru că nu ar fi valabil.

Care este diferența dintre NIE și TIE? Cetățenii din Uniunea Europeană care își vor stabili reședința pe teritoriul Spaniei pentru o perioadă mai lungă de trei luni, au dreptul la Certificatul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene, certificat care se obține îndeplinind condițiile prevăzute de lege pe care le voi expune ulterior. Acest certificat conține numărul de identificare de cetățean străin (número de identificación de extranjero – NIE).  TIE este un card de identitate (tarjeta de identificación de extranjero) care la rândul lui conține numărul de identificare de cetățean străin (número de identificación de extranjero – NIE), are poză, semnătură și se eliberează doar cetățenilor din afara Uniunii Europene. Aceste carduri nu se eliberează cetățenilor români și au o perioadă de valabilitate limitată. Întradevăr, există o discuție privind calitatea hârtiei folosite pentru Certificatul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene, având în vedere că se distruge ușor în comparație cu cardul, însă în momentul de față nu există o soluție la această problemă, care ține de decizia autorităților spaniole.

Mi-a expirat cartea de identitate românească, mă pot identifica cu NIE? Răspunsul este nu, pentru că Certificatul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene nu este un document cu poză. Așadar, pentru a vă identifica corect în fața instituțiilor spaniole, vi se va cere și cartea de identitate sau pașaportul în vigoare.

Care este diferența între NIE verde și NIE alb? Diferența constă în îndeplinirea condițiilor privind eliberarea Certificatului de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene. Certificatul alb este un certificat provizoriu, cu un termen de valabilitate în general de trei luni, deși pe unele nu se prevede data de expirare. Acest certificat se solicită în baza unei oferte de muncă, pentru a încheia contractul de muncă și apoi se poate solicita Certificatul verde.

Se poate face contractul de muncă fără NIE? Sigur că da, se poate. Cu documentul de identitate românesc se poate încheia contractul de muncă, după care puteți solicita Certificatul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene. Așadar, dacă angajatorul vă solicită Certificatul verde sau vă motivează că nu vă face contract pentru că nu aveți Certificatul, informați-l despre această posibilitate, iar în cazul în care lucrați fără forme legale (la negru) și nu dorește să vă încheie contract, puteți sesiza Inspecția Muncii.

Am pierdut NIE-le, pot cere un duplicat? Puteți solicita un duplicat doar dacă dovediți din nou că îndepliniți condițiile inițiale care au dus la a avea dreptul de a solicita Certificatulul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene inițial. Aceasta implică și condiția cea mai importantă: aceea de a avea venituri suficiente/loc de muncă și asigurare medicală. De asemenea, vi se va cere să prezentați o plângere la poliție privind pierderea documentului.

Care este diferența între Certificat de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene și Certificat de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene permanent? Dacă ați avut reședința pe teritoriul Spaniei continuată în ultimii 5 (cinci) ani și puteți dovedi acest lucru cu Certificatul de înscriere în evidențele Primăriei (Empadronamiento), și, de asemenea, îndepliniți condițiile care au dus la eliberarea primului certificat (privind locul de muncă/veniturile etc.) puteți solicita Certificatul permanent. Avantajul obținerii acestui certificat este că în cazul pierderii/distrugerii, atunci când solicitați un nou certificat, nu va trebui să dovediți din nou că îndepliniți condițiile privind locul de muncă sau veniturile. Aceasta însemnă că, în cazul pierderii certificatului, dacă nu lucrați, veți putea solicita fără probleme un nou certificat. Formatul certificatului este același, se adaugă doar cuvântul permanent, iar pe viitor vă poate scuti de alte neplăceri.

Acestea fiind lămurite, voi expune condițiile generale care trebuie îndeplinite pentru a obține Certificatul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene, cu mențiunea că documentele și cerințele pot varia în funcție de Comunitatea Autonomă în care faceți solicitarea, existând Comunități ca Andalucia sau Insulele Baleare unde acest Certificat se obține ușor, îndeplinind minimul de condiții sau Comunități ca Madrid, unde funcționarii sunt uneori prea exigenți.

Așadar, pentru a obține Certificatul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene trebuie îndeplinite o serie de condiții prevăzute în Ordinul PRE/1490/2012, din 9 iulie, prin care se dictează normele de aplicare ale articolului 7 din Decretul 240/2007, din 16 februarie, despre intrarea, libera circulație și reședința în Spania a cetățenilor din Statele membre ale Uniunii Europene și din alte State părți în Acordul privind Spațiul Economic European.

În primul rând, trebuie să obțineți o programare accesând următorul link: https://sede.administracionespublicas.gob.es/, se selectează provincia și apoi se selectează procedura: Poliție – Certificatul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene. Se completează datele și se solicită programarea la Secția de poliție care vă interesează.

Pentru a obține Certificatul de înregistrare ca cetățean al Uniunii Europene, trebuie să prezentați dovada achitării taxei de 12 (doisprezece) euro (Formularul EX-18 care poate fi descărcat de pe aceeași pagină), pașaportul sau cartea de identitate în vigoare și în funcție de situația personală, după caz:

  • Dacă lucrați ca angajat, să autorizați căutarea datelor dumneavoastră în Sistemul de Securitate socială sau să prezentați contractul de muncă, certificatul de muncă (vida laboral), certificat de la angajator sau fluturași de salariu;
  • Dacă lucrați ca Persoană Fizică Autorizată, trebuie să prezentați formularul de înscriere la Finanțe, dovada de înscriere în Registrul Comerțului, să autorizați căutarea datelor dumneavoastră în Sistemul de Securitate socială sau să prezentați dovada cotizării la Securitatea socială sau sisteme echivalente, și după caz, se va cere declarațiile contabile trimestriale de pe ultimul trimestru de activitate;
  • Dacă nu lucrați, va trebui să prezentați un certificat bancar unde se arată că există un sold în contul dumneavoastră de cel puțin 5.500 (cinci mii cinci sute) euro sau dovada că dețin proprietăți, venituri constante etc. și dovada că dețineți o asigurare privată de sănătate cu o acoperire pe tot teritoriul Spaniei. În cazul pensionarilor din alte state, se poate aduce asigurarea de sănătate din țara de origine, în Spania.
  • Dacă sunteți student, trebuie prezentată dovada înscrierii într-un centru școlar sau universitar spaniol, dovada deținerii unei asigurari private de sănătate sau cardul european de sănătate, precum și o declarație pe propria răspundere precum că dețineți resurse economice suficiente pentru a vă întreține pe teritoriul Spaniei pe perioada reședinței.

Autor: Avocat Ioana Bratuleanu (Madrid) – Colaborator voluntar la Occidentul Românesc

Avocat ICAM specializat în Drept internațional

Telefon 0034.642.308.360

Web: www.brilawabogados.es

E-mail: secretaria@brilawabogados.es

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania