Trei pagini de Facebook și Instagram, precum și domeniile web aferente, unele create de ceva vreme și active în mediul online, au fost licitate de către Primăria Deva prin intermediul Serviciului Public de Întreţinere şi Gospodărire Municipală, suma alocată fiind de aproape 30.000 de euro. Trei contracte urmau să fie acordate prin încredințare directă unei singure firme, al cărei asociat majoritar pare a fi extrem de bine conectat la licitațiile publice organizate de către municipalitatea deveană. Din fericire, după intervențiile publice ale unor activiști din rândurile societății civile, dar și după ce mass-media a început să pună întrebări, cele trei licitații derulate prin sistemul național de achiziții publice, SICAP/e-licitatie.ro, au fost anulate fără prea multe explicații. Evident, întrebările deja existente în mediul public și pentru care nimeni nu dăduse răspunsuri sau explicații, s-au multiplicat cu noi întrebări după anularea licitațiilor respective.

SPIGM Deva – de la panseluțe în oraș, la realizarea de pagini de Facebook și Instagram

Serviciul Public de Întreţinere şi Gospodărire Municipală (SPIGM) Deva este un serviciu cu personalitate juridică subordonat Consiliului Local Deva. De la activitatea de bază, respectiv administrarea zonelor verzi din oraș, SPIGM a crescut ca importanță în ultimii ani, preluând în administrare Complexul Aqualand, Ștrandul Municipal, Zona de Agrement Bejan, terenurile Skate Park și Dog Park. Mai nou, SPIGM se ocupă și de crearea de pagini de Facebook și Instagram pe care să le folosească pentru a promova orașul ca destinație turistică. Trebuie menționat că SPIGM deține încă din anul 2016 o pagină de Facebook proprie, pagină care în acest an a avut doar zece postări, iar anul trecut aproximativ 30 de postări.

SPIGM a cumpărat prin SICAP, în 5 noiembrie anul acesta, prin trei proceduri de achiziție publică diferite, de la aceeași firmă, trei pagini de social media – una de Instagram și două de Facebook, fiecare cu 44.500 de lei. În total, valoarea achizițiilor pentru cele trei pagini a fost de peste 27.000 de euro. Una dintre paginile de Facebook achiziționate îl promovase în campania electorală pentru alegerile locale din acest an pe directorul SPIGM, Irinel Faur, candidat PNL la Consiliul Local Deva. 

Afacerea a provocat o reacție civică rapidă pe un grup de Facebook încă din ziua publicării anunțurilor de atribuire, 5 noiembrie. Ziarul ȘTIRILE TRANSILVANIEI a solicitat Primăriei Deva, în 9 noiembrie, informații atât despre cele trei achiziții, cât și date referitoare la toate paginile de Facebook / Instagram, aplicațiile și domeniilor web deținute și administrate de municipalitate. În aceeași zi, cele trei achiziții pentru pagini de Instagram și Facebook au fost anulate de SPIGM.

Deși contractele pentru paginile de Facebook și Instagram nu s-au mai atribuit, iar banii publici alocați nu au mai fost cheltuiți, cazul celor trei achiziții derulate de SPIGM ridică semne de întrebare asupra modului în care sunt cheltuiți banii publici de către serviciul din subordinea CL Deva, asupra oportunității unor achiziții și sumelor alocate pentru cumpărarea anumitor servicii.

Conform termene.ro, asociatul majoritar al firmei care a câștigat inițial contractele pentru cele trei pagini social media este asociat și într-o altă firmă care deține un post local de televiziune în Deva. Directorul postului TV este și șeful unui serviciu în cadrul SPIGM Deva.

În timp ce SPIGM era dispus să plătească peste 133.000 de lei pentru trei pagini de Facebook și Instagram, alte instituții din subordinea municipalității au creat și administrat fără costuri suplimentare, cu proprii angajați, pagini de promovare pe rețelele de socializare.

Trei contracte cu același obiect, prin încredințare directă unei singure firme

5 noiembrie 2020 este ziua în care SPIGM a achiziționat prin trei proceduri diferite, de la aceeași firmă, SC Mediaone TV SRL, cu sediul în Timișoara, trei pagini de social media – una de Instagram și două de Facebook și câteva domenii web. Fiecare achiziție a fost în valoare de 44.500 de lei.

Trei pagini social media cu același nume ca în achizițiile SPIGM există deja pe Instagram și Facebook. Și paginile web aferente existau deja și erau active la momentul demarării cumpărării lor prin SICAP de către SPIGM Deva.

Potrivit Sistemului Electronic de Achiziții Publice (e-licitatie.ro) prima achiziție a avut ca obiect: “Pagina Instagram visit_deva 1500 urmăritori + domeniu web www.visitdeva.net + domeniu web www.visitdeva.org, adresa de mail dedicată, statistici de referință la solicitarea achizitorului, necesară pentru promovarea turistică a municipiului Deva, prin care să crească numărul de turiști vizitatori. Punerea în valoare a potențialului zonei, promovarea imaginii reale a Cetății Deva și implicit a orașului, prezentarea unor pachete turistice, promovarea în mediul online prin intermediul social media”.

A doua achiziție a avut ca obiect: “Pagina Facebook DevaFrumoasă, urmăritori – 11700 , + domeniu web www.devafrumoasa.ro + domeniu web www.devafrumoasa.com + domeniu web www.devafrumoasa.org, adresa mail dedicată. Prezentare statistici de referință la solicitarea achizitorului, necesară pentru promovarea turistică a municipiului Deva, prin care să crească numărul de turiști vizitatori. Punerea în valoare a potențialului zonei, promovarea imaginii reale a Cetății Deva și implicit a orașului, prezentarea unor pachete turistice, promovarea în mediul online prin intermediul social media.”

A treia achiziție a avut ca obiect: “Pagina Facebook Deva24live, 20000 urmăritori + domeniu web www.deva24live.com, adresa mail dedicată, necesară pentru promovarea turistică a municipiului Deva, prin care să crească numărul de turiști vizitatori. Punerea în valoare a potențialului zonei, promovarea imaginii reale a Cetății Deva și implicit a orașului, prezentarea unor pachete turistice, promovarea în mediul online prin intermediul social media.”

Dacă analizăm cele trei pagini, constatăm că Visit_deva are peste 1.500 de urmăritori și este prezentată ca pagina oficială de turism a orașului Deva.

Pagina de Facebook DevaFrumoasă a fost creată în 18 iulie anul acesta și are aproximativ 12.500 de urmăritori. “Redescoperã Deva, frumosul oraș de la poalele cetății”, este descrierea paginii.

În perioada campaniei electorale pentru alegerile locale din 27 septembrie, DevaFrumoasă a promovat candidații PNL la Primăria și Consiliul Local Deva, inclusiv pe Irinel Faur, directorul SPIGM Deva, candidat la CL Deva.

„Deva frumoasă” a fost și sloganul de campanie al primarului Devei, Florin Oancea.

Conform RoTLD, admininistratorul numelor de domeniul de internet din România, domeniul de internet www.devafrumoasa.ro a fost cumpărat în 27 iulie 2020 de către o persoană fizică și este găzduit pe un server al unei companii din Timișoara. Costul achiziției unui nume de domeniu cu terminația .ro (www.numedomeniuweb.ro), valabil 12 luni, fără servicii de găzduire dedicate, este de aproximativ 70 de lei.

Website-ul devafrumoasă.ro este activ, iar pe prima pagină există o singură postare din 1 august 2020 în care este promovat un concurs foto organizat de… PNL DEVA

Pagina Facebook Deva24live a fost creată în 21 octombrie 2018, ca o pagină de “City Branding – promovarea oraşului Deva”. Are peste 35.000 de persoane care urmăresc pagina. Pagina de Facebook există așadar din 2018, însă numele de domeniu www.deva24live.com a fost cumpărat exact în ziua licitației de pe SICAP.

Mai exact, conform domain.com, numele de domeniu www.DEVA24LIVE.com a fost cumpărat de către o persoană fizică în 5 noiembrie 2020, exact aceeași zi în care același nume de domeniu era achiziționat de SPIGM prin e-licitație.

Reacție a societății civile: “Este strigător la cer

Obiectul și valoarea celor trei achiziții publice între SPIGM și societatea Mediaone TV pentru paginile de Facebook și Instagram au provocat reacții în rândul societății civile din Deva. Marius Bota, președintele Asociației Civitas Deva și administrator al paginii de Facebook Grupul de inițiativă Civitas Deva, a semnalat în ziua publicării anunțurilor de atribuire pe SICAP prețul mare al achizițiilor raportat la serviciul furnizat.

“Domnilor consilieri locali din acest grup, și nu numai, domnilor și doamnelor din Primăria Municipiului Deva, dragi cetățeni simpli, dacă avem puțin bun simț și respect, astfel de acțiuni sfidătoare la adresa omului de rând trebuie să înceteze. Să dai peste 130000 lei, fără tva, pentru a face și administra trei pagini de social media, este strigător la cer. Chiar nu este resort IT in primărie dacă vrei să faci asa ceva? Chiar așa complicat este să faci o pagină de Facebook? Mai ales că există una deja cu Devafrumoasă. Îmi e rușine de astfel de oameni și afacerile lor. Toate administrațiile anterioare au avut afacerile și hoțiile lor, dar dacă le condamni pe alea, tu PNL, joacă curat și cinstit”, a scris Marius Bota pe grupul de Facebook.

Postarea lui a provocat reacții și dezbatere în mediul online în privința celor trei achiziții.

În 5 noiembrie, ziua atribuirii contractelor, jurnalistul Daniel Guță a scris în ziarul Adevărul că două pagini de Facebook şi o pagină de Instagram, achiziţionate de Serviciul Public de Întreţinere şi Gospodărire Municipală Deva, împreună cu domeniile lor web aflate în lucru, au costat administraţia locală din Deva o sumă uriașă.

Achiziții anulate pe repede înainte

Ziarul ȘTIRILE TRANSILVANIEI a solicitat Primăriei Deva, în 9 noiembrie, mai multe informații oficiale referitoare la cele trei achiziții privind paginile de Facebook și Instagram. În aceeași adresă, ziarul a cerut instituției și informații despre toate paginile de Facebook, Instagram, Twitter, despre toate aplicațiile pentru smartphone Android și iOS și toate domeniile web deținute și administrate de Primăria Deva și serviciile și instituțiile din subordinea Primăriei Deva / Consiliului Local Deva. Ne-a interesat să aflăm dacă s-au încheiat contracte de achiziții publice și pentru aceste platforme online, firmele câștigătoare, costul de creare și administrare a paginilor, aplicațiilor și domeniilor web, cine se ocupă de administrarea lor în prezent și cu ce costuri, etc.

La câteva ore după trimiterea adresei oficiale, cele trei achiziții publice ale SPIGM pentru paginile de Facebook și Instagram au fost anulate. Pe SEAP, ca motiv al respingerii este menționat la toate cele trei achiziții: “a intervenit rezilierea achiziției, întrucât nu s-au putut îndeplini solicitările impuse”, deși toate paginile, culmea, corespundeau descrierilor din SICAP.

ȘTIRILE TRANSILVANIEI a solicitat SPIGM, printr-o nouă adresă, să detalieze care sunt “solicitările impuse” care nu au putut fi îndeplinite de societatea căreia i s-au atribuit inițial cele trei achiziții publice. SPIGM a răspuns că “achizițiile au fost anulate deoarece cele trei servicii din punct de vedere tehnic nu se ridicau la valoarea achiziției”. Trei oferte de 44.500 de lei fiecare, pentru trei pagini de Facebook și Instagram, au fost considerate acceptabile în 5 noiembrie de către SPIGM și respinse după doar patru zile, ca neconforme din punct de vedere tehnic cu valoarea achiziției.

Multor deveni din grupul de Facebook Civitas li s-a părut suma de peste 130.000 de lei prea mare pentru cumpărarea a trei pagini de social-media. Bugetul pentru această achiziție a fost aprobat de Consiliul Local Deva, în 23 octombrie anul acesta, printr-o hotărâre în care s-a aprobat bugetul general rectificat al municipiului Deva pe anul 2020. Serviciului Public de Întreţinere şi Gospodărire Municipală i-au fost alocați – printre alte cheltuieli – și 159.000 de lei pentru “Pagina social media – 3 bucăți”.

Potrivit caietului de sarcini în baza căruia s-a organizat achiziția celor trei pagini social media, SPIGM “își propune să aibă o prezență pe rețele de socializare astfel încât activitatea să fie vizibilă, iar informațiile de interes să se difuzeze unui public cât mai larg. Astfel, vor fi 3 pagini social media”.

Merită spus că SPIGM are încă din anul 2016 propria pagină de Facebook, cu o activitate modestă pentru un serviciu care administrează Complexul Aqualand, Ștrandul Municipal, Zona de Agrement Bejan, terenurile Skate Park și Dog Park și se ocupă de modul în care arată zonele verzi din municipiu. În acest an, pagina de Facebook a SPIGM a avut doar zece postări, iar anul trecut în jur de 30.

“Serviciul Public de Întreţinere şi Gospodărire Municipală Deva va desfășura o companie de promovare a municipiului Deva ca destinație turistică, de promovare a evenimentelor culturale, artistice și sportive. Pentru a putea derula în bune condiții aceste activități este necesară achiziționarea unor pagini social media (facebook, instagram) pentru promovare prin intermediul rețelelor sociale”, prevede caietul de sarcini al achizițiilor.

După controversele apărute în spațiul public, SPIGM a decis anularea achizițiilor și a transmis ziarului ȘTIRILE TRANSILVANIEI că nu intenționează să reia procedura de achiziție pentru cele trei pagini social media.

Șef serviciu la SPIGM și director la o firmă deținută de câștigătorul achizițiilor cu SPIGM

Potrivit termene.ro, SC Mediaone TV, societatea de la care SPIGM a vrut să cumpere cele trei pagini de Facebook și Instagram cu peste 133.000 de lei, are sediul în Timișoara și doi asociați: Alina Loredana Toma (cu peste 90% din firmă) și Elena Toma. Alina Loredana Toma este asociat cu 50% și în societatea Media Zone Unu HD, care deține postul de televiziune UNU TV din Deva. Directorul postului este Corinna Costea, care este și angajat al SPIGM Deva, având funcția de șef al Serviciului Baze sportive și de agrement.

Media Zone Unu HD a câștigat în ultimii trei ani mai multe contracte cu Primăria Deva și instituții din subordinea administrației. În octombrie anul acesta, societatea a obținut de la municipalitate un contract de 92.000 de lei pentru servicii de informare și publicitate aferente proiectului “Construirea traseului pentru bicicliști pe Bulevardul Decebal, B-dul 22 Decembrie și zona adiacentă”.

Anul trecut, Primăria Deva a atribuit societății un contract de aproape 82.000 de lei pentru promovarea proiectului de modernizare a sistemului de transport public local.

Pagini Facebook create și administrate de angajații administrației

Informațiile obținute de ȘTIRILE TRANSILVANIEI referitoare la toate paginile de Facebook / Instagram, aplicațiile și domeniile web deținute și administrate de municipalitate arată că în administrația locală deveană paginile social media au fost, până în prezent, create și administrate fără costuri suplimentare.

Pagina oficială de Facebook a Primăriei Deva are peste 11.100 aprecieri, peste 12.000 de persoane care o urmăresc, este o pagină cu informații utile, cu postări numeroase și extrem de activă. A fost creată în 2016, este administrată de Compartimentul Comunicare, Promovare Imagine al Primăriei Deva, nu s-au cheltuit bani publici pentru realizarea ei și nu sunt costuri nici pentru administrarea ei.

Paginile de Facebook și Instagram ale Centrului Cultural Drăgan Muntean din Deva au fost create de angajați ai instituției. “În prezent, de paginile de Facebook și Instagram ale instituției se ocupă salariați din cadrul Centrului Cultural Drăgan Muntean Deva, fără a fi remunerați în plus, fiind atribuții de serviciu”, a explicat conducerea instituției pentru ȘTIRILE TRANSILVANIEI

Creșa Deva are două pagini de Facebook: Cresa Deva – Gradinita, creată în 2012 (nefuncțională) și Creșa Deva – Educație, creată în 2017 (funcțională). „Paginile de Facebook au fost create de angajați din cadrul Creșei Deva, fără costuri de creare și administrare a paginilor, postul angajatei care a creat pagina de Facebook este de educator, iar funcția angajatului care administrează pagina de Facebook este de inspector de specialitate. Nu au fost remunerați în plus față de salariu”, au transmis reprezentanții Creșei Deva.

Un consilier local a verificat achizițiile SPIGM

Cele trei achiziții derulate de SPIGM pentru paginile social media au intrat în atenția unui consilier local al Devei. Lucian Mara, consilier local din partea USR, a fost în 11 noiembrie la sediul SPIGM, unde directorul Irinel Faur i-a pus la dispoziție documentele achizițiilor publice și a avut o discuție cu consilierul local.

“Referatul de necesitate a fost întocmit de Centrul de Informare Turistică, și asumat de semnătura doamnei Costea Corinna Flavia, șef serviciu. Nota de respingere din 9 noiembrie care motivează anularea achiziției prin faptul că “nu s-au putut îndeplini solicitările impuse” este semnată de directorul SPIGM, Irinel Faur. Acesta a spus că a fost o greșeală și mulțumește celor implicați pentru că au atras atenția, public, înainte de a se efectua achiziția. Legat de achiziție, lucrurile sunt FOARTE interesante: Pagina de Instagram, supraevaluată la 44500 lei promovează postul UnuTV, post TV la care Corinna Costea este director și reprezentant legal. Postul TV este deținut de Toma Alina (95,65%), aceasta fiind ȘI reprezentant legal al MediaoneTV, firma care vinde pagina de Instagram prin platforma SEAP”, a scris Lucian Mara pe pagina de Facebook a Grupului Civitas Deva.

Deva poate fi frumoasă, dacă administrația are mai multă grijă de fondurile publice

Micuțul oraș de la poalele Cetății Deva încearcă din răsputeri să se așeze din punct de vedere al brandingului într-o categorie care să-l facă dezirabil în fața potențialilor turiști și eventualilor investitori. Dacă în aproape toate marile orașe din regiune se observă un puternic impuls din punct de vedere economic, cu administrații care au demonstrat deja, nu același lucru se poate spune despre Deva. Exemplele de succes din Oradea, Sibiu, chiar Timișoara și Arad par a fi departe de ceea ce administrația deveană reușește să arate. Iar dacă modul cum se cheltuiesc banii publici este netransparent și fondurile sunt direcționate cu predilecție spre aceleași firme ”de casă”, ne temem că drumul spre #devafrumoasă ar putea să ducă direct într-o fundătură.

Vedeți în documentul de mai jos informații despre toate paginile de Facebook și Instagram ale administrației locale din Deva și situația contractelor pentru achiziția de platforme online încheiate de Primăria Deva și de serviciile și instituțiile din subordinea Primăriei Deva / Consiliului Local Deva.

Situatie-pagini-platforme-online-Primaria-Deva

Un material documentat și scris de Ovidiu Petrovai și Andrei Nistor

Credit foto coperta articol: Pagina de Facebook a Primăriei Deva

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania