Portivit rezultatelor studiului internaţional TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), care evaluează cunoştinţele matematice şi în domeniul ştiinţelor naturii ale elevilor de gimnaziu, învăţământul real din Ungaria se află în topul european, a declarat, marţi, Zoltán Maruzsa, secretarul ungar de stat responsabil pentru sistemul public de învăţământ, la o conferinţă de presă din Budapesta.
TIMSS analizează comparativ competențele de matematică și științe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor, are loc o dată la 4 ani, este similar testelor PISA, dar este coordonat de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanței Educaționale (IEA), nu de OECD, ca în cazul PISA. IEA este cea mai mare organizație din domeniul evaluării în Educație, la nivel mondial.
TIMSS 2019 a fost susținut de peste 580.000 de elevi din 60 de țări din întreaga lume, iar scorul obținut de elevii din Ungaria a fost mult peste media europeană la trei categorii, iar la o a patra categorie a fost în concordanță cu media europeană. Potrivit secretarului ungar de stat responsabil pentru sistemul public de învăţământ , în cazul măsurătorilor efectuate la matematică au fost implicaţi elevi de clasa a IV-a din 58 de ţări. Datele arată că, la matematică, media de 523 de puncte obţinută de elevii de clasa a IV-a din Ungaria este mai mare decât media de 500 de puncte care corespunde mediei europene.
Ca exemplu, Zoltán Maruzsa a menţionat că performanţa ungară este similară cu rezultatele elevilor de clasa a IV-a din Danemarca (525), Suedia (521), Germania (521) şi Polonia (520). În acelaşi timp, rezultatul de 517 puncte, obţinute la matematică de elevii de clasa a VIII-a din Ungaria, este, de asemenea, peste media studiului TIMSS şi depăşeşte media de 504 puncte a statelor membre din Uniunea Europeană, dar şi pe cea americană (515), engleză (515) şi finlandeză ( 509).
În domeniul ştiinţelor naturii, rezultatul mediu de 529 de puncte, în cazul elevilor de clasa a IV-a din Ungaria, este semnificativ mai bun decât media celor 58 de ţări participante la studiu. Dintre ţările europene, doar elevii englezi (537), ruşi (567), finlandezi (555), letoni (542), norvegieni (539) şi lituanieni (538) au obţinut rezultate mai bune decât cei din Ungaria.
Rezultatul de 530 de puncte al elevilor maghiari de clasa a VIII-a este deosebit de bun. Dintre cele 39 de ţări participante, doar şase au avut rezultate mai bune, iar din ţările Uniunii Europene, numai Finlanda (543) a reuşit să depăşească Ungaria. Rezultatul mediu al ţărilor UE este de doar 512 puncte
Rezultatele arată, de asemenea, că, faţă de ceilalţi participanţi, în rândul elevilor din Ungaria proporţia celor care performează peste medie este mai mare faţă de cei care se situează sub aceasta. Toate acestea demonstrează că nivelul învăţământului în domeniul ştiinţelor naturii din Ungaria se situează la un nivel superior faţă de medie, consideră secretarul de stat.
Sándor Brassói, preşedintele interimar al Oficiului pentru Educaţie din Ungaria, a subliniat că studiul, care se desfăşoară începând din 1995, a fost realizat de această dată cu participarea a 64 de ţări şi, pentru prima data, pe o platformă digitală. Rezultatele arată că, în timp ce în alte ţări s-a constatat o scădere a performanţei, copiii din Ungaria au avut rezultate similare cu cele din anii precedenţi. Cu alte cuvinte, cei din Ungaria au excelat în utilizarea dispozitivelor digitale, în timp ce elevii din mai multe ţări au obţinut cu 8-10 puncte mai puţin, a adăugat Brassói.
În cele din urmă, specialistul a afirmat că, în opinia sa, sistemul de învăţământ ungar poate fi mândru de aceste rezultate, cu atât mai mult cu cât elevii maghiari au avut constant rezultate bune, începând din 1995, de când a fost introdus studiul. Toate acestea demonstrează că sistemul de învăţământ din Ungaria funcţionează bine, a tras concluzia Sándor Brassói.