Consiliul Județean (CJ) Bihor a adoptat marți, cu unanimitate de voturi, procedura de continuare a externalizării serviciilor sociale pentru contractele de furnizare a serviciilor sociale. În prezent, 20% din activitatea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor (DGASPC) este externalizată, în parteneriat cu asociații și fundații, iar 80% este realizată de aparatul propriu al DGASPC.

Președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a explicat într-o conferință de presă care a precedat ședința de consiliu, că în 2011 administrația județeană a început o procedură prin care anumite centre, care erau până la acel moment gestionate exclusiv de DGASPC, au fost externalizate. Astfel, 14 centre din cele 58 au trecut prin această etapă în urma unei licitații publice. Aceste centre au început să fie, prin urmare, administrate de organizații non-guvernamentale. Unul dintre cele 14 contracte a expirat la începutul acestui an, iar celelalte urmează să expire în lunile următoare, până în toamna acestui an.

Prin hotărârea de marți, CJ Bihor a decis să continue externalizarea serviciile sociale pentru cele 14 centre, iar în acest sens, în luna februarie se vor organiza licitații pentru desemnarea administratorilor. În plus, DGASPC a fost mandatată de către CJ Bihor să prezinte în 60 de zile o strategie pentru ca și alte centre să fie externalizate. „Obiectivul pe care îl avem este ca două treimi din activitatea pe care astăzi o derulează direcția să fie desfășurată în regim externalizat și abia o treime să rămână în curtea direcției: centre de urgență, anumite activități care nu vor fi preluate în urma licitațiilor, sau pur și simplu vor rămâne în activitatea DGASPC” a declarat Ilie Bolojan.

Totodată, președintele CJ Bihor a precizat că sunt mai multe motive importante pentru care se dorește externalizarea majorității centrelor. „ Un obiectiv important este de a reduce costurile legate de funcționarea acestor centre unde sunt îngrijiți copiii și adulții cu dizabilități, beneficiarii noștri. Am fost în situația în care, în ultimii ani, costurile pe care le achita DGASPC-ul erau de două – trei ori mai mari decât costul standard minim. Acest cost standard minim era plătit și asociațiilor centrelor externalizate. Acestea s-au descurcat cu acești bani. Credem că în afară de costul standard, partenerii: asociațiile, fundațiile, CARITAS, ș.a.m.d., pot aduce un aport suplimentar nu doar din punct de vedere financiar. Al doilea motiv important e legat de empatia, preocuparea, pe care aceste  Consiliul Județean Bihor organizații o au mai mare, cred eu, decât o are DGASPC-ul. Deci al doilea motiv important este să creștem calitatea serviciului social. Un alt motiv se referă la construirea unei rețele de servicii sociale stabilă, unde beneficiarul este în centrul atenției”, a declarat președintele CJ Bihor.

Ilie Bolojan a avut marți o primă consultare cu oameni care au performat în domeniul centrelor externalizate. În următoarele săptămâni va fi creată o strategie, care va fi pusă în consultare publică, urmând ca până la finalul lunii martie să fie adoptată.

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania