3.7 C
Cluj-Napoca
AcasăEDUCAȚIESTATISTICĂ | O cincime dintre elevii maghiari de gimnaziu studiază în clase...

STATISTICĂ | O cincime dintre elevii maghiari de gimnaziu studiază în clase simultane

Publicat în

spot_img
spot_img

Mai mult de 20% dintre elevii maghiari din Transilvania, înscrişi în clasele din învăţământul primar cu predare în limba maghiară, studiază în clase simultane, se arată într-un studiu realizat de site-ul de statistici Erdelystat.ro, publicat joi, care a analizat structura reţelei şcolare maghiare din România.

Din cauza numărului redus de elevi, clasele simultane sunt mult mai frecvente în învăţământul de limbă maghiară, faţă de nivelul naţional. În cazul claselor simultane, dascălul predă în aceeaşi clasă, simultan, mai multor grupe de vârstă.

21% dintre elevii maghiari din clasele din învăţământul primar şi 9% din şcolile generale studiază în clase simultane. Fenomenul este mai pronunţat în judeţele din etnosporă (unde maghiarii trăiesc în minoritate). În judeţul Alba, 61% dintre elevii maghiari din învăţământul primar studiază în clase simultane, în judeţul Bistriţa-Năsăud acest raport este de 49%, în judeţele Hunedoara şi Arad 36%, în Maramureş 35%, în Timiş 33%, iar în Sibiu 31%.

Potrivit datelor oficiale prelucrate în studiu, în anul şcolar 2019-2020, în România existau 929 de şcoli cu clase cu predare în limbă maghiară, cu aprox. 119 000 de elevi. În 9,5% dintre şcolile din România există clase cu predare în limbă maghiară, iar proporţia elevilor care studiază în limba maghiară în învăţământul public este de 4,9%.

În privinţa nivelurilor de învăţământ există însă diferenţe: în cazul învăţământului primar şi gimnazial raportul elevilor maghiari este de 5,5% însă, în cazul învăţământului liceal, raportul este de doar 3,8%.

Aproximativ două treimi dintre elevii care studiază în limba maghiară (65,7%) frecventează şcoli cu predare exclusiv în limba maghiară, iar proporţia celor care frecventează şcoli bilingve este mare în judeţele Sălaj, Bistriţa-Năsăud, Mureş, Braşov şi Satu Mare. Cel mai mare procent de elevi care frecventează şcoli cu predare exclusiv în limba maghiară este în Ţinutul Secuiesc (85%), însă şi în regiunile din etnosporă acest procent este semnificativ: în Banat 77%, în Transilvania de Sud 60%, în Transilvania de Nord 57%.

Lipsesc mai multe domenii în oferta educaţională maghiară în comparaţie cu cea naţională. Raportul elevilor maghiari este mult mai redus la secţiile de limbi străine, dar, într-o anumită măsură, şi la cele de matematică-informatică şi ştiinţe sociale, în clasele de educaţie fizică, la liceele tehnice de mecanică, industrie alimentară, protecţia mediului, economie şi în învăţământul sanitar postliceal.

Adrian Meitner

Articole recente

PREMIERĂ ÎN BAIA MARE: Primul film românesc despre viața lui George Enescu, proiectat în AULA CUNBM

„ENESCU, jupuit de viu” este capodopera propusă de Toma Enache, unul dintre cei mai activi...

Definiția dragostei pure din Maramureș: „Inima lui îmi grăiește”- Ioana Vlad

Ioana Vlad, o tânără artistă din inima folclorului maramureșean, din Săliștea de Sus, a...

24 iunie – Ziua Universală a Iei

Un promotor consecvent al costumului popular a fost Casa Regală a României.

Poliţiştii atrag atenţia asupra unei noi metode de înşelăciune, denumită „Coletul”

Oamenii primesc prin curier cotele nesolicitate, pentru care li se cer câteva sute de lei, obiectele din pachet valorând mult mai puţin

Mai multe articole de același fel

Principele Nicolae al României, prezent la prima ceremonie de absolvire de la British International School of Timisoara

British International School of Timisoara, școala privată cu cea mai rapidă dezvoltare din partea de vest a țării, a marcat ieri cel mai important eveniment din scurta sa istorie – prima ceremonie de absolvire. Alteța Sa Regală Principele Nicolae al României a ținut un discurs inspirațional pentru cei 33 de absolvenți.

Zece profesori și antrenori remarcabili din toată țara, premiați cu Premiul Mentor pentru excelență în educație

Premiul Mentor pentru excelență în educație se acordă anual, începând din 2010, profesorilor și antrenorilor care au descoperit tineri talentați și care au avut un rol important în evoluția profesională a discipolilor pe care i-au îndrumat în carieră.