Mai mult de 20% dintre elevii maghiari din Transilvania, înscrişi în clasele din învăţământul primar cu predare în limba maghiară, studiază în clase simultane, se arată într-un studiu realizat de site-ul de statistici Erdelystat.ro, publicat joi, care a analizat structura reţelei şcolare maghiare din România.

Abonează-te la ȘTIRILE TRANSILVANIEI și pe GOOGLE NEWS

Din cauza numărului redus de elevi, clasele simultane sunt mult mai frecvente în învăţământul de limbă maghiară, faţă de nivelul naţional. În cazul claselor simultane, dascălul predă în aceeaşi clasă, simultan, mai multor grupe de vârstă.

21% dintre elevii maghiari din clasele din învăţământul primar şi 9% din şcolile generale studiază în clase simultane. Fenomenul este mai pronunţat în judeţele din etnosporă (unde maghiarii trăiesc în minoritate). În judeţul Alba, 61% dintre elevii maghiari din învăţământul primar studiază în clase simultane, în judeţul Bistriţa-Năsăud acest raport este de 49%, în judeţele Hunedoara şi Arad 36%, în Maramureş 35%, în Timiş 33%, iar în Sibiu 31%.

Potrivit datelor oficiale prelucrate în studiu, în anul şcolar 2019-2020, în România existau 929 de şcoli cu clase cu predare în limbă maghiară, cu aprox. 119 000 de elevi. În 9,5% dintre şcolile din România există clase cu predare în limbă maghiară, iar proporţia elevilor care studiază în limba maghiară în învăţământul public este de 4,9%.

În privinţa nivelurilor de învăţământ există însă diferenţe: în cazul învăţământului primar şi gimnazial raportul elevilor maghiari este de 5,5% însă, în cazul învăţământului liceal, raportul este de doar 3,8%.

Aproximativ două treimi dintre elevii care studiază în limba maghiară (65,7%) frecventează şcoli cu predare exclusiv în limba maghiară, iar proporţia celor care frecventează şcoli bilingve este mare în judeţele Sălaj, Bistriţa-Năsăud, Mureş, Braşov şi Satu Mare. Cel mai mare procent de elevi care frecventează şcoli cu predare exclusiv în limba maghiară este în Ţinutul Secuiesc (85%), însă şi în regiunile din etnosporă acest procent este semnificativ: în Banat 77%, în Transilvania de Sud 60%, în Transilvania de Nord 57%.

Lipsesc mai multe domenii în oferta educaţională maghiară în comparaţie cu cea naţională. Raportul elevilor maghiari este mult mai redus la secţiile de limbi străine, dar, într-o anumită măsură, şi la cele de matematică-informatică şi ştiinţe sociale, în clasele de educaţie fizică, la liceele tehnice de mecanică, industrie alimentară, protecţia mediului, economie şi în învăţământul sanitar postliceal.

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania