STATISTICĂ | O cincime dintre elevii maghiari de gimnaziu studiază în clase simultane

Data:

Mai mult de 20% dintre elevii maghiari din Transilvania, înscrişi în clasele din învăţământul primar cu predare în limba maghiară, studiază în clase simultane, se arată într-un studiu realizat de site-ul de statistici Erdelystat.ro, publicat joi, care a analizat structura reţelei şcolare maghiare din România.

Din cauza numărului redus de elevi, clasele simultane sunt mult mai frecvente în învăţământul de limbă maghiară, faţă de nivelul naţional. În cazul claselor simultane, dascălul predă în aceeaşi clasă, simultan, mai multor grupe de vârstă.

21% dintre elevii maghiari din clasele din învăţământul primar şi 9% din şcolile generale studiază în clase simultane. Fenomenul este mai pronunţat în judeţele din etnosporă (unde maghiarii trăiesc în minoritate). În judeţul Alba, 61% dintre elevii maghiari din învăţământul primar studiază în clase simultane, în judeţul Bistriţa-Năsăud acest raport este de 49%, în judeţele Hunedoara şi Arad 36%, în Maramureş 35%, în Timiş 33%, iar în Sibiu 31%.

Potrivit datelor oficiale prelucrate în studiu, în anul şcolar 2019-2020, în România existau 929 de şcoli cu clase cu predare în limbă maghiară, cu aprox. 119 000 de elevi. În 9,5% dintre şcolile din România există clase cu predare în limbă maghiară, iar proporţia elevilor care studiază în limba maghiară în învăţământul public este de 4,9%.

În privinţa nivelurilor de învăţământ există însă diferenţe: în cazul învăţământului primar şi gimnazial raportul elevilor maghiari este de 5,5% însă, în cazul învăţământului liceal, raportul este de doar 3,8%.

Aproximativ două treimi dintre elevii care studiază în limba maghiară (65,7%) frecventează şcoli cu predare exclusiv în limba maghiară, iar proporţia celor care frecventează şcoli bilingve este mare în judeţele Sălaj, Bistriţa-Năsăud, Mureş, Braşov şi Satu Mare. Cel mai mare procent de elevi care frecventează şcoli cu predare exclusiv în limba maghiară este în Ţinutul Secuiesc (85%), însă şi în regiunile din etnosporă acest procent este semnificativ: în Banat 77%, în Transilvania de Sud 60%, în Transilvania de Nord 57%.

Lipsesc mai multe domenii în oferta educaţională maghiară în comparaţie cu cea naţională. Raportul elevilor maghiari este mult mai redus la secţiile de limbi străine, dar, într-o anumită măsură, şi la cele de matematică-informatică şi ştiinţe sociale, în clasele de educaţie fizică, la liceele tehnice de mecanică, industrie alimentară, protecţia mediului, economie şi în învăţământul sanitar postliceal.

Distribuie știrea:

Stiri recente

Alte articole asemănătoare
Related

Lacul Ursu și Drumul Sării, locuri emblematice pentru sănătate în Centrul României, modernizate cu sprijinul financiar al Uniunii Europene

In acest an, Ziua Lacului Ursu beneficiaza de o celebrare memorabila prin dezvelirea unei plachete dedicate acestui loc cu totul special si marcheaza, de asemenea, inceputul unei campanii de o luna de promovare a revitalizarii zonelor verzi si a crearii de conditii de viata mai bune pentru cetatenii Regiunii Centru a Romaniei.

Rectorul UPT: Dacă vrem să îl angajăm pe Bill Gates, nu putem pentru că nu ne permite legislația

Universitățile din România se confruntă cu cel mai scăzut grad de ocupare a posturilor de cadre didactice titulare. La Universitatea Politehnica Timișoara vorbim despre o scădere de zece procente în ultimii ani pentru că din sistem au ieșit foarte mulți profesori