fbpx
1.7 C
Cluj-Napoca
AcasăALEGEREA EDITORILORO profesoară dintr-o comună din Bihor a creat un canal de YouTube...

O profesoară dintr-o comună din Bihor a creat un canal de YouTube cu lecții pentru elevi și sfaturi pentru părinți, în timpul pandemiei: „Școala trebuie să fie altfel, elevii trebuie ajutați”

Publicat în

spot_img
spot_img
Camelia Simona Florea predă la clasă copiilor din mediul rural, dar prin lecțiile online ajută orice elev din România. „Până nu demult nu știam cum să fac o animație. Am 48 de ani și lucrez de 30 de ani la catedră, dar acum am înțeles că e nevoie să mă reinventez puțin”

Pandemia de COVID a afectat puternic învățământul românesc. Închiderea școlilor și trecerea la școala online au fost un șoc pentru profesori, elevi și părinți. Școlile din România, cu puține excepții, nu erau pregătite pentru învățământul online. Mulți elevi nu aveau tablete, laptopuri sau acces la internet pentru a intra la ore, dar o mare provocare a fost să schimbi peste noapte modul tradițional de predare la clasă, cu unul la distanță. S-a dovedit o experiență educațională grea și insuficientă și acolo unde profesorii și elevii aveau la dispoziție tehnologia necesară și știau să o folosească. Profesori cu experiență de zeci de ani la catedră sau în pragul pensionării, mulți dintre ei profesioniști în educație, respectați de elevi și părinți, au trebuit să se adapteze la un sistem total nou. Mulți dintre ei au reușit să fie la fel de buni dascăli și în sistemul online. Pentru unii profesori, pandemia a fost o provocare care i-a făcut să se reinventeze, să încerce metode noi de predare și să descopere în predarea online un mod complementar și util în care pot să-i învețe pe elevi materia. ȘTIRILE TRANSILVANIEI vă prezintă o astfel de poveste de succes.

Camelia Simona Florea este profesoară în învățământul primar la Școala Gimnazială nr. 1 din localitatea Remetea, județul Bihor. Vorbește cu pasiune despre meseria de profesor și are vocație de dascăl.

În vara anului trecut a lansat un canal de YouTube. A văzut că părinții erau speriați de pandemie și de școala online și s-a gândit să-i ajute cu sfaturi în această perioadă dificilă. A postat primul video în 8 august și le-a spus părinților să nu se îngrijoreze, pentru că va începe școala și totul va fi bine. „Simțeam că e nevoie să vină cineva și să dea asigurări în privința asta. La fel am făcut în următoarele video-uri. Cu o săptămână și apoi cu două zile înainte ca școala să înceapă am postat două video-uri în care foloseam filmulețe de câteva secunde, în timp ce eu vorbeam, ca să ilustrez mai bine ceea ce spuneam. Și da, am văzut asta pe multe canale de YouTube. Vloggerii vorbesc și în tot acest timp se derulează filme care sunt sugestive pentru ceea ce ei spun. Acele video-uri au devenit virale, cu 24.800 și respectiv 17.600 de vizionări. Pentru mine, un necunoscut pe YouToube a însemnat mult. Profesorii, în primul rând, erau interesați. La un moment dat, un inspector le spunea să distribuie unul dintre materiale, pentru că e din partea ministerului. Era clar că oamenii aveau nevoie să li se spună că totul va fi bine, că o să rezistăm și cu pandemia asta, chiar dacă totul va fi altfel. Ceea ce s-a și întâmplat. Am rezistat și dacă am fost online. Mai bine sau mai puțin bine în unele locuri, dar acum am început școala fizic marea majoritate dintre noi. Și încercăm să ajungem la normalitate”, povestește Camelia Simona Florea.

La începutul acestui an, s-a gândit că ar fi interesant să facă niște lecții animate de 10 – 15 minute pentru copii. A văzut astfel de lecții în limba engleză și a luat ca pe o provocare să facă și ea clipuri video cu conținut educațional. Și-a zis că merită să încerce, mai ales că este ceva ce poate fi accesat oricând, chiar și când școlile vor reveni în formatul clasic.

Să învățăm cu Simo!”

Camelia Simona Florea a învățat să facă singură clipurile video. Și-a făcut abonamente la două aplicații și a învățat din mers. „Fiul meu cel mare mi-a trimis linkul unei aplicații, Animaker. Nu era atât de scumpă varianta Starter, parcă 228 de dolari anual. Mi-am făcut un abonament și la Canva, pentru că de acolo iau imaginile și filmulețele. Și am învățat să folosesc Animaker din tutorialele pe care ei le au pe YouTube. Nu e foarte greu, doar că merge mai încet, se încarcă greu. Am învățat făcând”, explică profesoara.

În ianuarie anul acesta, la cinci luni după primul video, Camelia Simona Florea s-a gândit că ar fi interesant să facă niște lecții. Scurte, într-un mod puțin mai interactiv. A văzut că sunt câteva canale de YouTube în care apar lecții și există platforme unde părinții plătesc un abonament lunar și pot accesa orice materie doresc, pe clase. Așa a făcut primul video: „Matematica pe înțelesul celor mici: Să învățăm fracțiile cu Simo!” A avut peste 10.000 de vizionări. Apoi au fost : „Să învățăm ÎNMULȚIREA cu Simo!”, „ÎMPĂRȚIREA cu Simo!”, „Scrierea corectă SA, S-A”, „Învață cu Simo, adunarea numerelor formate din două cifre!”. „M-am gândit că ar trebui să găsesc un nume scurt, care să apară atragă puțin copiii. Mă cheamă și Simona și pentru că era vocea mea, clar trebuia să fie un personaj feminin. Așa s-a născut Simo”, povestește profesoara.

Camelia Simona Florea a folosit clipurile de pe YouTube și la clasă, după ce școala a revenit la normal, iar copiilor li s-au părut interesante. „Generația aceasta de elevi este digitală. Iubesc tot ce e video, audio, animațiile. Viața lor se întâmplă mult în online. Dar am primit multe reacții din partea colegilor, pe grupurile de Facebook, care au fost încântați. O mămică mi-a trimis o fotografie cu fiul ei, care se uita fericit la video-ul cu fracțiile. Nu era de la mine din clasă, ci o prietenă din alt oraș”.

Carieră de trei decenii în învățământ

Camelia Simona Florea și-a început cariera didactică în 1991 la Școala Gimnazială nr. 1 din Remetea, județul Bihor. De atunci lucrează tot în această școală. În acest an va împlini 30 de ani de activitate la catedră. A început ca învățătoare, apoi a absolvit Facultatea de Pedagogie a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.

Spune că îi plac activitățile extrașcolare pentru că ele formează competențe pe care elevii nu și le pot însuși doar cy ceea ce învață la clasă. S-a implicat de-a lungul anilor în mai multe proiecte educaționale. A coordonat proiecte naționale și internaționale. Școala la care predă a fost desemnată Școală Europeană în 2015, iar cu un an înainte a fost la Bruxelles, la Comisia Europeană. A participat apoi la diverse cursuri de formare în străinătate: Praga, Nicosia etc. Anul trecut ar fi trebuit să meargă la Barcelona, dar cursul s-a amânat din cauza pandemiei. Este fascinată de tehnologie și consideră că aceasta va deveni indispensabilă în viața noastră.

„Am predat la Școala Gimnaziala nr. 1 din Remetea, școala de centru, cam 15 ani la doua clase simultane și apoi, încă 15 la patru și ulterior, cinci clase. Aveam 18 – 20 de copii în cinci clase în 2018. E epuizant. Cel puțin asta am simțit eu în anii aceia. E adevărat ca eram implicată în multe, dar, oricum, multitasking-ul e epuizant. Și nu o spun eu. Sunt tot mai multe studii în acest sens. În 2018 am fost diagnosticată cu cancer la sân și pentru că am început chimioterapia, m-am mutat la o structură, Școala Primară Petreasa, care aparține tot de Școala Gimnazială nr. 1 din Remetea, unde erau copii mai puțini, pentru că voiam puțină liniște. Am stat și în concediu medical șase luni, pentru că am urmat procedurile oncologice specifice: operație, radioterapie. De atunci am rămas tot la această școală, care e pe cale de desființare. Sunt patru elevi care au frecventat și cursurile online și opt elevi care în acest an au fost permanent absenți. Teoretic am 12 elevi în cinci clase simultane, dar practic am doar patru elevi în trei clase. Cei patru elevi din clasa mea nu au avut probleme. Anul trecut aveam cinci elevi. Încă din aprilie au intrat toți cinci pe Zoom și a fost ok. Unul singur se conecta pe telefonul părinților și era puțin mai greu. Din toamnă însă, am primit o sponsorizare din partea domnului Dan Dorel, patronul firmei de birotică DACO: patru tablete. De atunci nu am mai avut probleme. Noi am desfășurat lecțiile prin Google Classroom. Intram în direct pe Meet cu ei, zilnic. A fost în regulă, atât cât poate fi să lucrezi online cu copii mici. Doi dintre ei sunt în clasa I.

La Școala Gimnazială nr. 1 din Remetea, școala de care aparțin, primăria a cumpărat 50 de tablete și au beneficiat de ele copiii care nu aveau pe ce să se conecteze. S-a rezolvat astfel, în mare, problema device-urilor. Colegii s-au adaptat. În aprilie mai greuț, iar apoi din toamnă toată școala a trecut pe aplicația Google Classroom. Și a fost mult mai bine pentru toată lumea. Toți elevii aveau conturi, profesorii la fel, s-au creat clasele online și, în general, școala s-a desfășurat fără probleme majore. Da, au mai fost absenți, dar puțini, comparativ cu numărul de elevi. La noi a existat acces la internet. Sigur, că mai apăreau mici probleme uneori, dar toată lumea a avut acces. Și echipamente. Pot spune că, din acest punct de vedere, am fost o școală favorizată. Suntem la 9 kilometri de orașul Beiuș și nu suntem atât de izolați”, explică profesoara.

Apreciată de părinți, încurajată de colegi

Camelia Simona Florea a postat videoclipurile educaționale pe pagina sa de Facebook și pe diverse grupuri din care face parte pe rețeaua de socializare. Oamenii au apreciat filmulețele. Profesoara spune că va continua să creeze doar clipuri cu lecții, pentru că de acestea este cea mai mare nevoie. Mai ales la matematică, unde elevii se descurcă mai greu. Reacțiile oamenilor la materialele postate de profesoară au fost foarte calde. Au felicitat-o și încurajat-o. Au înțeles că e multă muncă în spatele acestor video-uri. Colege din Oradea i-au transmis că au folosit filmulețele la clasele la care predau. Primește mereu mesaje de încurajare și asta o motivează și mai mult să lucreze mai departe.

„Discutam adineaori cu domnul Daniel Funeriu, fostul ministru al Educației, căruia i-am trimis un material și mi-a răspuns. Dânsul era impresionat de vocea lui Simo, vocea mea, de fapt, și spunea, printre altele, că miniștrii care i-au urmat ar fi trebuit să pună în practică Biblioteca Virtuală, care ar fi fost o colecție de resurse pentru profesori și elevi”, spune Camelia Simona Florea.

Profesoara din Bihor este hotărâtă să realizeze materiale video educaționale în mediul online și după ce pandemia se va termina. Consideră că tehnologia a intrat în viața noastră și digitalizarea va fi tendința și în viitor. Suntem în secolul 21 și este nevoie de resurse online. Există platforme bine puse la punct în țările dezvoltate și consideră că este nevoie de ele și în România.

Oamenii nu trebuie să se mai sperie de tehnologie”

Camelia Simona Florea are experiență în învățământul tradițional, dar a reușit să se adapteze și la predarea în variantă modernă, online. Întrebată ce ar trebui schimbat sau completat în modul în care se face învățământ în România, profesoara spune că ar propune digitalizarea educației, cu tot ce presupune aceasta: table inteligente, tablete și laptopuri pentru elevi și, ce este foarte important, instruirea profesorilor.

„Cred că modulul pedagogic ar trebui să includă formarea dascălilor în direcția utilizării diverselor aplicații care se pot folosi la clasă. Iar apoi, cursuri de formare obligatorii anual, pentru toți profesorii. Oamenii nu trebuie să se mai sperie de tehnologie, ci să învețe să o folosească. De 30 de ani am sperat mereu la o școală modernă, care pregătește copiii pentru lumea de mâine, în care ei vor trăi. Am lucrat de la început în mediul rural, unde copiii beneficiază prea puțin de sprijinul familiei și rezultatele lor depind de munca dascălului. Sigur că am văzut schimbări. Multe și bune. Școala noastră și, de fapt, toate școlile din comună, arată cu totul altfel decât în urmă cu 30 de ani. Un singur lucru încă mai persistă și nu e benefic pentru nimeni: clasele simultane. Atât de greu se hotărăsc autoritățile locale să desființeze școlile mici cu 5 – 15 elevi, fără să se gândească cât de aiurea e munca în aceste condiții. Ce aș mai propune? Un proiect național unde oamenii pasionați, profesori din toate domeniile, să creeze acea platformă sau bibliotecă virtuală de care vorbea domnul Funeriu. Să fie alocați bani pentru asta, pentru că ai nevoie de specialiști pe domeniul IT și mult efort din partea tuturor. Voluntariatul își are locul lui, dar aici trebuie să fie mai mult decât atât”, spune Camelia Simona Florea.

Primul videoclip al profesoarei Camelia Simona Florea

Lecții online

Ovidiu Petrovai

Articole recente

Aterizare de urgenţă pe Aeroportul Timişoara în urma unei ameninţări cu bombă

”A fost activat Planul Roşu de Intervenţie. Pasagerii sunt evacuaţi din avion”, au transmis reprezentanţii ISU Timiş.

La Alba Iulia se deschide sezonul de turism cultural şi istoric în 1 mai

Vor fi reluate spectacolele de reconstituire istorică antică şi schimbul de gardă, evenimente care atrag un număr mare de turişti în fiecare an

”Timișoara Muzicală” își va deschide peste câteva zile porțile, în capitala Banatului

Opera Gala, Turandot sau Otello sunt doar câteva dintre spectacolele de operă la care timișorenii și nu numai își pot cumpăra deja bilete, în vreme ce Filarmonica Banatul este pregătită să pună în scenă o serie de recitaluri și concerte simfonice care cu siguranță vor satisface și cele mai exigente pretenții ale melomanilor.

Corona Braşov a câştigat titlul de campioană la hochei

CSM Corona Braşov a câştigat, miercuri seara, Campionatul Naţional de hochei pe gheaţă şi a realizat o triplă istorică, după ce în acest an a cucerit Cupa României şi s-a impus în competiţia regională Erste Liga.

Mai multe articole de același fel

”Dăm Click pe România” a inițiat înscrierile prin care școlile, liceele, grădinițele și asociațiile pot primi calculatoare

Dăm Click pe România este un proiect al asociației Ateliere Fără Frontiere prin care anual 4.000 de calculatoare recondiționate sunt donate către unitățile de învățământ care nu au echipamentele necesare de pe care elevii să poată învăța noțiune digitale de bază.