Asociația HID – Centrul Cultural Maghiar din Sibiu, împreună cu Muzeul ASTRA organizează și anul acesta Concursul de Gătit din cadrul festivalului Zilele HUNGARIKUM ajuns la ediția cu numărul 12. La Concursul de Gătit din acest an se pot înscrie gratuit echipe formate din minimum două persoane.

Abonează-te la ȘTIRILE TRANSILVANIEI și pe GOOGLE NEWS

La această inițiativă, Muzeul ASTRA are calitatea de gazdă și de partener al Asociației HID – Centrul Cultural Maghiar din Sibiu. La concursul de gătit s-au înscris 30 de participanți împărțiți în 27 de echipe. Alături de aceștia, la Zilele Hungarikum sunt prezenți trei bucătari de origine maghiară care vor găti  rețete tradiționale.  

Evenimentul este completat de târgul meșterilor maghiari, secui și români, care reunește 70 de participanți. Din program nu vor lipsi atelierele meșteșugărești, muzica și dansurile tradiționale maghiare.  

Este foarte important ca cel puțin una dintre persoane să prezinte în dimineața evenimentului o adeverință de la medicul de familie (sau specialist) că este aptă pentru a găti și a deservi publicul (clinic sănătos). Totodată – valabil pentru echipele care aduc preparatele de acasă – este necesară demonstrarea provenienței produselor și a calității acestora, mai ales în cazul cărnii: factură, bon fiscal și copie certificat veterinar.

Organizatorul pune la dispoziția fiecărei echipe și oferă următoarele: o masă și o băncuță, loc de foc, special amenajat, apă, lemne pentru foc, boluri, tacâmuri, pâine, șervețele pentru servirea musafirilor, organizarea servirii musafirilor pe bază de Vouchere, locuri special amenajate pentru musafiri, organizarea jurizării, precum și farfurii, tăvi, tacâmuri, loc amenajat special pentru jurizarea concursului.

Concurenții vor aduce următoarele: ceaune, stative, toate produsele și ingredientele necesare pentru gătit, precum și buna dispoziție.

Concursul din acest an se va organiza pe două categorii:

  • GULYÁS – preparatul care a devenit tradițional în bucătăriile din Transilvania și din Sibiu.
  • ALTE PREPARATE UNGUREȘTI – în această categorie se vor înscrie alte preparate ungurești, gătite în ceaun. Vor fi, de exemplu, preparate precum marhapörkölt = tocăniță de vițel ungurească, lecsó = ghiveci unguresc, halászlé = ciorbă de pește.

EVALUARE, PREMIERE, DESFĂȘURARE:

– Echipele sunt judecate de un juriu format din profesioniști în gastronomie și personalități, invitați și reprezentanți ai organizatorilor. Jurizarea se va face separat pentru cele două categorii. Decizia juriului este incontestabilă.

– Oficial, concursul de gătit se încheie la ora 14:00 și farfuriile destinate jurizării trebuie depuse pe masa juraţilor.

– Porţiile alocate juriului vor fi servite în farfurii identice, depuse exclusiv de voluntarii organizatorilor (cu alte cuvinte nu persoanele concurente se deplasează la masa juriului!). Porţia concurentă poate fi însoţită de pâinea concurentului sau/şi murături restul fiind asigurat de organizator (farfurii, linguri, furculiţe, polonice, şerveţele, etc.).

– Pentru deservirea și degustarea porțiilor jurizate DOAR organizatorii furnizează cele necesare (tăvi, farfurii, șervețele, linguri, etc.). Concurenții pot contribui, eventual cu murături sau alte suplimente considerate oportune.

– Jurizarea va ține cont de următoarele: aroma preparatelor, culoarea, textura alimentelor preparate, aspectul, respectarea tradiționalului și/sau unicitatea. Modul de prezentare per ansamblu a echipelor poate fi un aspect care va fi punctat separat.

– Pentru evaluare porțiile se vor preda – exclusiv voluntarilor special organizați pentru asta – până la ora14:30 maxim (1 porție, aproximativ 10 dkg) în funcție de categoria specificată la înscriere. Farfuriile, tacâmurile speciale pentru juriu vor fi asigurate de către organizatori.

– Toate echipele participante vor primi câte o diplomă de participare și cadou special de la organizatori. La fiecare categorie vor fi premiate primele trei locuri care vor primi medalii, diplome și premii.

* în cazul înscrierii unor echipe de copii acestea vor concura și se vor premia (toate) separat.

PROGRAMUL ZILEI:

7:00 – 7:30: întâlnire în fața Muzeului în Aer Liber ASTRA, poarta unu la Pavilionul Multicultural apoi intrare organizată în muzeu

8:00 – 9:00: Organizare logistică (predare/primire locuri, mese, scaune, lemne), scoaterea tuturor autoturismelor în afara muzeului

9:00 – 14:00: gătit efectiv, timp în care se vor organiza spectacole de dansuri populare maghiare, operetă, evenimente și jocuri pentru copii, precum și alte activități distractive

Până la 14:30: predarea porțiilor către juriu, jurizare

14:30 – 15:00: decernarea premiilor

15:00 – 18:00: concerte și programe culturale, program liber, degustări, debarasare, părăsirea muzeului.

SERVIREA MUSAFIRILOR – VOUCHERELE:

– Fiecare echipă, pe lângă nume va primi şi un număr cu ajutorul căruia vom putea derula deservirea și degustarea.

– Publicul larg poate fi servit DOAR după consultarea organizatorilor, pentru că sunt necesare diferite activități logistice.

– După ce porţiile destinate spre jurizare ajung pe masa juriului și organizatorul dă acceptul se poate începe servirea publicul larg (prieteni, vecini, cunoscuţi, invitaţi, turişti, vizitatori, etc.).

– Vă rugăm respectuos ca, în afara membrilor echipei toate persoanele să fie servite pe baza prezentării unor Vouchere asigurate DOAR de organizator, pentru a putea fi derulată acţiunea în condiţii cât mai civilizate.

– Fiecare echipă concurentă, indiferent de cantitatea gătită este rugată să ofere spre degustare minimum 10 porţii, respectând regula „contra Voucher”. Fiecare porţie servită publicului larg, respective fiecare Voucher se va „deconta” cu 10 lei la sfârşitul evenimentului. Diferența reprezintă și sunt necesare pentru acoperirea cheltuielilor de organizare.

– Organizatorii vor pune la dispoziția echipelor boluri speciale, termorezistente şi de unică folosinţă, lingură, pâine, şerveţele. La fiecare Voucher prezentat echipa va deservi persoana respectivă cu o porție de preparat.

– Fiecare echipă va spune organizatorului, în funcție de mărimea ceaunului în care gătește câte porții oferă publicului larg (minim 10!). Organizatorul va pune la dispoziția echipelor pâine, boluri, șervețele, lingurițe în funcție de acest număr, tot astfel se vor distribui și Voucherele.

– Vizitatorii, turiştii vor putea intra în posesia Voucherelor în mod organizat, într-un loc special amenajat pentru această acțiune, contra unei donaţii (donaţie recomandată 15 lei). Vor beneficia de Vouchere inclusiv invitaţii organizatorilor (dansatori, animatori, meşteri populari, invitaţi speciali, etc.).

– La solicitarea Voucherelor persoanele vor putea alege ceaunul din care vor dori să deguste (echipa – numărul).

– Procurarea voucherelor se va putea face începând cu orele 12, dorim în acest fel să evităm aglomerările inutile şi neplăcerile aferente.

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania