Festivalul Coral Francisc Hubic, organizat anual de Episcopia Greco-Catolică de Oradea, a avut loc joi seară, la Filarmonica de stat Oradea, printr-un regal de muzică corală dedicat memoriei compozitorului Sigismund Toduţă, de la a cărui moarte se împlinesc 30 de ani.

Abonează-te la ȘTIRILE TRANSILVANIEI și pe GOOGLE NEWS

Programul concertului a fost alcătuit din două lucrări: “Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur pentru cor şi orchestră” de Francisc Hubic şi “Mioriţa, Baladă Oratoriu pentru solişti, cor mixt şi orchestră” de Sigismund Toduţă.

“Sunt două lucrări de factură diferită. Lucrarea lui Francisc Hubic este o muzică extrem de curată care se adresează direct sufletului. În schimb, Sigismund Toduţă, care s-a perfecţionat la Roma, obţinând primul doctorat în muzică din România, a fost mai racordat la invenţiile şi la căutările limbajului muzical. Ceea ce îi leagă a fost faptul că erau amândoi greco-catolici, un alt element comun fiind că sunt lucrări pentru cor şi orchestră. Dar să lăsăm loc muzicii”, a spus, în deschidere, dirijorul Romeo Rîmbu.

Sub bagheta maestrului, dirijor permanent al Filarmonicii orădene, şi-au dat concursul corul şi orchestra simfonică împreună cu soliştii Oana Maria Trâmbiţaş (soprană), Iulia Merca (alto) şi Cristian Mogoşan (tenor).

Deşi publicul a fost în număr restrâns, la jumătate din capacitatea sălii, aplauzele de final au fost prelungite. Corul filarmonicii, condus de Lászlóffy Zsolt, şi majoritatea instrumentiştilor au purtat mască de protecţie pe toată durata concertului, derulat fără pauză o oră şi un sfert.

“A fost o seară minunată! Avem o Filarmonică, o orchestră şi un cor cu totul deosebite. Doresc să le mulţumesc şi să îi felicit pentru acest lucru, pentru colaborarea pe care o avem împreună şi pentru maniera pe care o abordează în concertele pe care le susţin, mai ales în această perioadă de pandemie, cu un efort cu totul extraordinar. Felicitări şi mulţumiri!”, a declarat, după concert, episcopul greco-catolic de Oradea, Virgil Bercea, citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, cei doi compozitori – Francisc Hubic şi Sigismund Toduţă – sunt nume de referinţă în muzica românească şi ar trebui cu adevărat să fie promovaţi mai mult. “Dincolo de toate vicisitudinile, trebuie să ne promovăm valorile româneşti”, a subliniat episcopul Virgil Bercea.

Festivalul Coral “Francisc Hubic” a ajuns în acest an la ediţia a XI-a. Episcopia Greco-Catolică de Oradea îşi propune să facă astfel cunoscută publicului larg, prin concerte mai ales, muzica sacră corală, în general şi a lui Francisc Hubic, în mod special.

Născut în zona Bihorului, într-o familie de rapsozi populari, Francisc Hubic (1883-1947) a ales drumul credinţei, devenind preot greco-catolic. S-a remarcat printr-o serie de lucrări de factură religioasă, majoritatea fiind scrise pentru cor şi orchestră. A fost dirijor al corului “Unirea” al Catedralei greco-catolice “Sfântul Nicolae” din Oradea şi, în această calitate, de dirijor şi compozitor, a introdus Liturghia interpretată de cor şi orchestră în biserici. A fost o activitate de pionierat şi o mare contribuţie la viaţa culturală a oraşului.

Potrivit managerului Filarmonicii, Carmen Rus, atât lucrarea interpretată în concert, cât şi alte liturghii şi imnuri, toate sunt caracterizate “de o construcţie armonică şi melodică originală, de o simbioză inedită între muzică şi text, de o plasticitate a expresiei rar întâlnită în lucrările româneşti premergătoare”, datorită cărora creaţia lui Francisc Hubic a însemnat un pas înainte, o îndepărtare de tiparele vechi în ceea ce priveşte stilul compoziţional.

Compozitorul transilvănean Sigismund Toduţă (1908 – 1991) a lăsat moştenire o creaţie vastă de o însemnătate imensă culturii româneşti. Extrem de activ în viaţa muzicală clujeană, Toduţă este considerat creatorul şcolii clujene de compoziţie.

Îmbinând legenda plaiurilor mioritice cu muzica de inspiraţie folclorică, “Mioriţa-Baladă Oratoriu pentru solişti, cor mixt şi orchestră” reprezintă un punct de referinţă în creaţia compozitorului. Dificultatea partiturii, în care vocea umană deţine un rol principal, este dată de melismele care învăluie pilonii centrali, formând scările modale întâlnite cu precădere în folclorul românesc, iar imaginile sonore sugerează ethosul românesc.

În memoria compozitorului Sigismund Toduţă, au mai fost organizate joi o conferinţă online cu tema “Sigismund Toduţă – omagiu la 30 de ani de la trecerea în eternitate” şi un eveniment editorial în cadrul căruia au fost lansate două caiete de partituri. Editarea completă a operei lui Francisc Hubic este un obiectiv asumat al festivalului. În acest an, au văzut lumina tiparului “Francisc Hubic – Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur pentru cor mixt” şi “Sigismund Toduţă – Liturghia I a Sfântului Ioan Gură de Aur În stilul melodiilor bisericeşti din Blaj”, ediţii îngrijite de prof. Radu Mureşan.

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania