Ultimul tramvai nou, fabricat de Astra Arad, din cele 20 achiziţionate de Primăria Oradea a ajuns vineri în Depoul societăţii locale de transport SC Oradea Transport Local S.A., valoarea totală a investiţiei din fonduri europene (POR) fiind de 30 milioane de euro.

Abonează-te la ȘTIRILE TRANSILVANIEI și pe GOOGLE NEWS

Tot prin fonduri europene, de circa 11 milioane de euro, primăria a construit o linie dublă de tramvai, de 3,8 kilometri, care este finalizată în proporţie de 80%, urmând să fie inaugurată în decembrie a.c.

La finalizarea proiectului de achiziţie a celor 20 de tramvaie au participat primarul Florin Birta, directorul general al Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord-Vest, Marcel Boloş, proprietarul companiei Astra Vagoane Călători Arad, Valer Blidar, reprezentanţi din cadrul Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională din cadrul Primăriei Oradea şi reprezentanţi OTL.

“Felicit primarul şi echipa din Primăria Oradea care se ocupă de fonduri europene pentru că au reuşit să finalizeze primul proiect din regiunea noastră pe mobilitate urbană. Achiziţia celor 20 de tramvaie este un proiect cu impact major în transportul public. Felicităm şi firma cu capital românesc Astra Vagoane Arad care a reuşit să îşi onoreze contractul,” a declarat Marcel Boloş.

Directorul ADR Nord-Vest, Marcel Boloş, a menţionat că, pentru următoarea perioadă de programare, 2021-2027, bugetul pentru mobilitate urbană creşte de la 200 de milioane de euro, la 300 de milioane de euro. În acest context, municipiul Oradea, ca şi celelalte municipii reşedinţă de judeţ, are un buget predestinat de 60 de milioane de euro, comparativ cu cele 36 milioane euro, anterior.

Potrivit primarului Florin Birta, investiţia a însemnat o contribuţie de 98% din fonduri europene şi doar 2% din bugetul local. În orele de vârf ale unei zile, a precizat el, OTL scoate pe traseu circa 40 de tramvaie, din care 20 sunt cele noi Astra, alte zece Siemens, foarte bune şi doar zece ar mai trebui înlocuite. Pentru acestea din urmă, se va depune un alt proiect pentru fonduri europene.

Valer Blidar a mulţumit pentru aprecierea tramvaiului produs la Arad, precizând că proiectul pentru Oradea s-a derulat pe perioada pandemiei, cu destule probleme în special cu furnizorii de subansamble şi produse.

“Totuşi, am reuşit ca astăzi să ne încadrăm în termenul iniţial al contractului. În paralel am avut şi alte livrări, de care ne-am achitat tot în termene legale. Am reţinut, de la domnul primar, că Oradea ar mai avea nevoie de zece tramvaie, noi îi aşteptăm la aceeaşi adresă şi sperăm că vom fi câştigătorii şi următoarei licitaţii. Am conlucrat extrem de bine şi înţelegător cu compania de transport, la fel cu autorităţile locale, care şi-au expus cu severitate pretenţiile, cu exigenţă au recepţionat tramvai după tramvai, pentru ca astăzi să-l încheiem cu bine”, a declarat Blidar.

Directorul general al OTL, Viorel Pop a subliniat că, deşi de la concepţie la realizare, a fost timp destul de scurt, Astra Arad s-a achitat de realizarea unui tramvai competitiv pe plan internaţional, care la ora actuală, poate concura cu firme de renume în domeniu. Oradea, a spus Pop, este singurul oraş din ţară în care primăria locală a pus accent pe dezvoltarea circulaţiei cu tramvaie, afirmând că nicăieri în ţară nu se mai construiesc linii de tramvai, decât în Oradea.

În apropierea depoului, participanţii la conferinţa de presă au putut să vadă un tronson în lucru al noii linii de tramvai, ce va lega cartiere îndepărtate ale oraşului, având o lungime de 3,8 kilometri. Este construită de firmele Mari Vila şi Abed Nego, în procent de 80%, fiind realizată printr-un proiect POR de 11,6 milioane de de euro, plus TVA, din care contribuţia municipiului este de 2%.

Cele 20 de tramvaie Imperio sunt fabricate de Astra Vagoane Călători Arad, în cooperare cu Siemens. Contractul cu primăria orădeană a fost semnat în octombrie 2018, cu termen, octombrie 2021. Noile tramvaie au câte 210 locuri, din care 45 pe scaune. Călătorii sunt informaţi prin ecrane ce arată o hartă a traseului, dar şi staţiile în care se fac opriri. De asemenea, sistemul acustic anunţă următoarea staţie.

Tramvaiele sunt dotate cu aer condiţionat, instalaţie de încălzire şi ventilaţie/climatizare, rampă şi un spaţiu destinat persoanelor cu dizabilităţi. Sunt prevăzute cu podea coborâtă 100% şi cu instalaţii de validare/taxare compatibile cu sistemul de e-ticketing. În plus, noile mijloace de transport în comun au un sistem care să le permită să avanseze cel puţin 200 de metri, pentru evacuarea intersecţiilor, în cazul în care rămân fără curent electric. Tramvaiele sunt eficiente din punct de vedere energetic şi recuperează energia datorită sistemului de frânare cu recuperare de energie.

Societatea de transport local dispune, din anul 2013, de un Centru de Cercetare Mecatronică a Siguranţei Transportului Public în Comun de Călători, realizat împreună cu Universitatea Oradea, tot cu fonduri europene în valoare de peste 18 milioane de lei. Destinat diagnozei tehnice a echipamentelor şi instalaţiilor din structura sistemului de transport electric urban de călători, laboratorul de mentenanţă şi cercetare (găzduit într-o hală semicirculară) este dotat cu echipamente IT de ultimă generaţie, printre care un strung mobil unic în ţară şi în Europa de Est, care studiază şi reglează circumferinţa roţii la tramvaie.

Susține platforma noastră de jurnalism independent printr-o donație:
PATREON
Sau fă o donație direct în contul nostru bancar: RO16BTRLRONCRT0517131201 - Banca Transilvania