27.6 C
Cluj-Napoca
AcasăCULTURĂTeatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu celebrează Anul Molière cu spectacolul „Şcoala femeilor”

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu celebrează Anul Molière cu spectacolul „Şcoala femeilor”

Publicat în

spot_img
spot_img

„Şcoala femeilor”, de Molière, în regia reputatului Alexandru Dabija, este premiera prin care Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu va celebra 2022 – Anul Molière. Proiectul debutează chiar în preajma datei de 15 ianuarie, când se împlinesc 400 de ani de la naşterea lui Molière, unul dintre cei mai mari dramaturgi universali, jucat timp de secole pe scenele lumii. Premiera va fi prezentată publicului în cea de-a doua parte a anului 2022.

Spectacolul îi reuneşte pe Alexandru Dabija şi scenograful Dragoş Buhagiar, cu actorii Marius Turdeanu, Andrei Gîlcescu, Veronica Arizancu, Arina Ioana Trif, Cendana Trifan, Gabriela Pîrliţeanu, Ioana Cosma, Adrian Matioc, Vlad Robaş, Serenela Mureşan, Codruţa Vasiu, Florin Coşuleţ, Eduard Pătraşcu, Pali Vecsei, Liviu Vlad. Asistent regie este Victor Olăhuţ, asistent scenografie Anda Pop, sufleur Sanda Anastasof şi manager proiect Claudia Maior.

„O reprezentare fără mască a smintelii omeneşti”

Regizorul Alexandru Dabija vorbeşte despre dramaturgul francez aniversat anul acesta şi despre creaţia care va fi prezentată publicului în 2022 – Anul Molière.

„La 5 decembrie 2019, deci destul de curând, o casă de licitaţii germană scotea la vânzare un tablou. Tabloul, atribuit lui Pietro Paolini, îl reprezintă pe actorul italian Tiberio Fiorilli în rolul Scaramouche. Deşi preţul nu era uriaş, numai 60000 euro, tabloul nu s-a vândut. Picturile lui Paolini s-au vândut de-a lungul anilor cu sume cuprinse între 2000 şi 1,462,582  de dolari. Nedatat, dar presupus a fi pictat în jurul anilor 1640, tabloul ne interesează în cazul de faţă doar pentru că, întâmplător sau nu, reuşeşte să descrie un moment important din istoria teatrului şi o dimensiune esenţială a teatrului lui Molière, sărbătoritul de anul acesta.

Sunt trei actori în tablou, cel din mijloc fiind Fiorilli, prietenul şi după unii mentorul lui Molière, în ale jucatului pe scenă, nu într-ale scrisului. O gravură a epocii ni-l arată pe Molière cum studiază în oglindă grimasele lui Fiorilli. De ce ne interesează acest Fiorilli în relaţie cu Molière? Pentru că, aşa cum vedem minunat în tablou, Fiorilli a fost primul actor de commedia dell’arte care şi-a scos masca şi a jucat cu faţa lui. Sigur, cunoscătorii ştiu că mai erau personaje în commedia italiană, amorezi, fete care jucau fără mască, dar marile personaje, tipurile celebre erau prezentate exclusiv cu mască şi trecerea la jocul fără mască a constituit un moment important al teatrului. Molière în piesele lui a scos măştile personajelor şi a livrat publicului oameni. De asta îl jucăm şi astăzi. Tot din această pricină, piesa lui, Şcoala femeilor, ne interesează în cel mai înalt grad ca fiind o reprezentare fără mască a smintelii omeneşti care ne duce la pierzanie, femei şi bărbaţi deopotrivă, păruindu-ne pe chestii de gen. Putem să ne gândim melancolic la o scenă în care Molière şi prietenul lui Fiorelli, daţi cu făină pe faţă, râd de noi şi după patru sute de ani”, spune regizorul Alexandru Dabija.

Molière, pe scena TNRS încă din 1948

Molière s-a născut în 15 ianuarie 1622 la Paris. Multe dintre piesele sale de teatru au fost jucate şi pe scenele din Sibiu, din Transilvania şi din România.

Pe scena Naţionalului sibian, Molière a fost jucat încă din prima stagiune care a fost organizată după cel de-Al Doilea Război Mondial.
În 21 noiembrie 1948, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu, pe atunci Teatrul de Stat din Sibiu, a avut loc premiera piesei „Burghezul gentilom”, de Molière, în traducerea lui Victor Eftimiu, regia Gabriel Negry. A urmat „Avarul”, traducerea Alexandru Kiriţescu,  regia Vasile Brezeanu, în 8 mai 1954. O altă piesă a lui Molière, „Vicleniile lui Scapin”, regia Iosif Maria Biţă, a fost prezentată publicului din Sibiu în 27 iulie 1955. Trei ani mai târziu, în 30 august 1958, urmează „Bolnavul închipuit”, în regia lui Ion Deloreanu, acestea fiind primele puneri în scenă ale operei lui Molière începând cu cea de-a doua jumătate a secolului XIX.

Prima reprezentare a piesei „L’ecole des femmes”, de Molière, în traducerea Andei Boldur, a avut premiera în 19 noiembrie 1960, spectacolul „Şcoala nevestelor” fiind regizat de marele actor şi regizor Vasile Brezeanu.

Şi Secţia Germană a TNRS a prezentat „Şcoala femeilor”. Spectacolul „Die Schule der Frauen”, regia Margot Göttlinger, a avut premiera în 11 ianuarie 1978.

Articole recente

Peste 600 de vitezomani și 10 permise reținute, după o acțiune în trafic a polițiștilor din Alba

Polițiștii rutieri din cadrul IPJ Alba, au derulat timp de o săptămână, o acțiune pentru creșterea gradului de siguranță rutieră, pe drumurile din județ.

Casă lovită de un fulger, la Ighiu. Acoperișul a fost cuprins de un incendiu

Acoperișul unei locuințe din comuna Ighiu, județul Alba a fost cuprins de un incendiu, luni după-amiază, ce a fost lovit direct de un trăsnet.

UBB, în primele 5% universități din lume și singura din ţară prezentă în clasamentul Shanghai

Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj este universitatea cu tradiţia academică cea mai veche din țară

Mai multe articole de același fel