Schimbarea Codului Rutier italian, promovată în 2018 de ministrul de interne de atunci, Matteo Salvini și care a afectat sute de cetățeni români, a fost declarată de Curtea Europeană contrară normativelor europene.
Măsura – paragraful 1 bis a articolului 93 Cod Rutier – prevede amenzi usturătoare și sechestrarea mașinilor cu numere străine, dacă șoferii au reședința de mai bine de 60 de zile în Italia. După două luni de rezidență în Italia șoferii sunt obligați să înmatriculeze autoturismul în Italia. Hotărârea Curții Europene a fost emisă pe 16 decembrie 2021, dar încă nu se cunosc modalitățile de aplicare în Italia. În teorie, paragraful respectiv, deși s-a stabilit că încalcă drepturile cetățenilor comunitari, rămâne în vigoare.
Am încercat să aflăm ce efecte concrete va avea decizia Curții Europene. Românii, dar și alți cetățeni europeni, vor putea din nou să circule cu mașini înmatriculate în alte țări, chiar dacă au reședința în Peninsulă? Ce vor face agenții poliției rutiere din Italia, dacă vor avea de gestionat astfel de cazuri?
Ce cuprinde hotărârea Curții Europene?
Dar să începem prin a expune hotărârea Curții Europene din 16 decembrie 2021, în dosarul (cauza) C-274/20. Expunerea cazului și a hotărârii au fost publicate într-un comunicat oficial de presă, care poate fi consultat aici: (https://agenparl.eu/corte-ue-e-contraria-al-diritto-ue-la-norma-nazionale-che-vieta-di-circolare-con-un-veicolo-immatricolato-in-altro-stato-membro-se-la-persona-e-residente-da-piu-di-60-giorni-sent-).
Sursa: Roitalianul.com