Executivul a adoptat în ședința din 15 decembrie 2021 o Ordonanță de urgență (ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 127 din 15 decembrie 2021) prin care s-a stabilit faptul că începând cu data de 1 ianuarie 2022, toate declarațiile de avere și de interese vor fi completate și transmise Agenției Naționale de Integritate exclusiv prin sistemul electronic e-DAI. Proiectul de Ordonanță a fost inițiat de Ministerul Justiției, la solicitarea ANI (Home (integritate.eu).).
Intervenția legislativă are ca obiectiv stabilirea unei proceduri unitare și coerente de depunere, în format electronic, a declarațiilor de avere și de interese.
Persoanele responsabile (PR) care asigură implementarea prevederilor legale privind declarațiile trebuie să se înroleze cât mai curând în platforma e-DAI, obținând un cont specific.
Ulterior, persoanele responsabile vor avea obligația de a înrola în e-DAI toți deponenții din cadrul instituției, autorității sau unității în care își desfășoară activitatea.
Totodată, prin Ordonanța adoptată a fost prorogat până la data de 31 decembrie 2022 termenul aferent obligației de a semna declarațiile de avere și de interese exclusiv cu semnătură electronică calificată.
Termenul inițial – 31 decembrie 2021 – a fost astfel prelungit, nevoia de reglementare fiind motivată de imposibilitatea financiară și tehnică a mai multor autorități și instituții publice din care fac parte deponenții, de a le asigura acestora certificate cu semnătură electronică calificată.
Astfel, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2022, deponenții prevăzuți de lege completează, depun și transmit declarații de avere și de interese certificate fie cu semnătură electronică calificată, fie cu semnătură olografă, exclusiv prin sistemul e-DAI.
Începând cu 1 ianuarie 2023 toate persoanele prevăzute de lege vor avea obligația de a transmite declarațiile DOAR semnate electronic cu semnătură electronică calificată prin intermediul platformei e-DAI, iar ANI nu va mai accepta declarații semnate olograf.
Obligația de a asigura deponenților certificate calificate pentru semnătură electronică revine tuturor autorităților, instituțiilor publice sau unităților din care fac parte persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) pct. 1-38 din Legea nr. 176/2010, cu modificările și completările ulterioare.
Mecanismul electronic de depunere e-DAI păstrează fluxul obișnuit și interacțiunile dintre Deponent (D), Persoana responsabilă (PR) din instituția publică și Agenția Națională de Integritate (ANI).
Sistemul e-DAI permite completarea declarațiilor în format electronic și listarea acestora spre a fi semnate olograf.
Mai multe detalii pot fi regăsite la secțiunea e-DAI, disponibilă pe pagina de Internet a Agenției Naționale de Integritate – Declaratie (integritate.eu).