Intrarea Domnului în Ierusalim – semnificația sărbătorii

Duminică, 17 aprilie, creștinii ortodocși vor sărbători Intrarea lui Hristos în Ierusalim. Denumită în popor ”Florii”, pentru că în această zi ne împodobim cu flori şi ramuri înverzite, potrivit ieromonahului Savatie Baștovoi, sărbătoarea este cea mai dramatică, pentru că mulţimea îl aclamă pe Cel ce merge la moarte, fără să ştie că tot ea îl va condamna.

Abonează-te la ȘTIRILE TRANSILVANIEI și pe GOOGLE NEWS

Este începutul patimilor Mântuitorului nostru. El merge la moarte pe un drum de flori şi copiii Îi strigă salutul cuvenit doar împăratului: „Osana!” Lumea îşi aşterne cămăşile în calea Celui ce vine în numele Domnului şi Îl numeşte „binecuvîntat”. Hristos merge la moarte. Nimeni din mulţime nu ştie despre asta, toţi cred că împăratul a venit să strîngă oaste pentru a-i învinge pe romani. Ei cunosc prorociile şi ştiu că Fiul lui David îi va înfrînge pe duşmanii Săi şi îi va pune aşternut la picioarele Sale, dar nu ştiu că această înfrîngere nu este una a sabiei, ci una a iubirii.

Evreii cred că Hristos a venit să-i elibereze de romani, de aceea entuziasmul lor nu are margini. Ei aleargă la drum să-L vadă pe izbăvitorul lor, îi aştern ramuri de finic la picioare, ca unui învingător. Cei care nu au apucat să rupă ramuri îşi scot cămăşile şi le aştern pe cale. Curioşii exaltaţi se urcă pe acoperişuri, în copaci, pe ziduri, pentru a-L vedea măcar cu un ochi pe Iisus. Este singura dată cînd Hristos este aclamat de mulţime. Nu există nici un murmur de împotrivire, toţi sînt extaziaţi de admiraţie. La fel de extaziaţi şi de uniţi ca atunci cînd îl vor condamna, în faţa lui Pilat, strigînd: „Răstigneşte-L!” S-ar părea că, în gura mulţimii, „osana” şi „răstigneşte-L” sînt sinonime”, scrie ieromonahul Savatie Baștovoi în cartea sa ”Lumina celuilalt”.

Hristos intră în Ierusalim călare pe un măgăruş, nu pe un cal alb. S-ar părea că acesta este un gest de umilire, dar potrivit aceleiași surse, lucrurile stau tocmai invers. „Mânzul” asinei pe care intră Domnul în Ierusalim a fost prorocit de Isaia şi exprimă două lucruri, în aceeaşi măsură slăvite: primul, că Iisus din Nazaret este Mesia cel prorocit, şi al doilea, că Mesia este creatorul lumii, deoarece mînzul neîmblînzit s-a supus fără împotrivire şi s-a lăsat încălecat de Hristos. Nu în zadar în Evanghelie se vorbeşte că Hristos a venit pe un „asin tînăr” sau „mînzul asinei, fiul celei de sub jug”, amănunt care arată că asinul nu era îmblînzit, petrecînd încă lîngă mama sa.

Măgăruşul, animalul cel mai încăpăţînat şi mai nesupus, simbolizează de fapt omenirea răzvrătită care se va întoarce la Hristos şi se va supune iubirii Lui.
Lecţia sărbătorii este simplă: ”Nu vă bucuraţi cand lumea vă slăveşte, căci prin osanale Şi-a început Hristos drumul spre cruce, şi nu vă întristaţi prea tare cînd lumea vă huleşte, căci Hristos a înviat”, mai scrie ieromonahul Savatie Baștovoi.

Surse:

  • Cartea ”Lumina celuilat”, editura Cathisma – Savatie Baștovoi
  • www.crestinortodox.ro
Răzvan Idvorean