Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) implementează proiectul „Reţeaua academică de cercetare de excelenţă STAR-UBB”, proiect de dezvoltare instituţională şi de finanţare a excelenţei din cadrul Planului naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare 2015-2020 (PN II). Proiectul a fost câştigat în cadrul competiţiei C.1.2 PFE-CDI 2021 din Programul „Dezvoltarea sistemului naţional de cercetare-dezvoltare” şi are o valoare totală de 6.834.000 lei.
Una dintre ţintele acestui proiect avea în vedere extinderea UBB în Cluj Innovation Park, prin realizarea unor spaţii de Cercetare-Dezvoltare-Inovare şi Networking pentru şase Centre de ştiinţă (câte unul asociat fiecărei Şcoli Academice a UBB) şi pentru Institutul STAR-UBB. Începând cu anul 2020, la nivel de universitate s-au Čnfiinţat şase Şcoli Academice/de Ştiinţă (https://news.ubbcluj.ro/ubb-se-organizeaza-in-scoli-academice/): (1) Şcoala de ştiinţe ale naturii şi ale vieţii; (2) Şcoala de inginerie/tehnologie; (3) Şcoala de sănătate; (4) Şcoala de ştiinţe sociale; (5) Şcoala de ştiinţe umaniste şi arte şi (6) Şcoala de teologie. Pe de altă parte, Institutul de Studii Avansate în Ştiinţă şi Tehnologie (Institutul STAR-UBB – http://starubb.institute.ubbcluj.ro/) este deja un institut de excelenţă cu tradiţie ale UBB, având rolul de a identifica, susţine şi dezvolta acele componente din UBB prin care universitatea poate fi un actor academic competitiv şi de excelenţă la nivel naţional şi internaţional.
În această nouă etapă a acestui proiect s-au realizat şi dotat spaţii de lucru şi de dezbatere (aproximativ 310 mp) pentru studenţii, cadrele didactice şi cercetătorii din centrele de ştiinţă asociate Şcolilor academice: (1) Centrul „Virtual Labs”, asociat Şcolii Academice de Ştiinţele Naturii şi ale Vieţii; (2) Centrul „Virtual & Practical Engineering”, asociat Şcolii Academice de Inginerie şi Tehnologie; (3) Centrul „eHealth/tHealth”, asociat Şcolii Academice de Sănătate; (4) Centrul „Big Data & Machine Learning”, asociat Şcolii Academice de Ştiinţe Sociale; (5) Centrul „Digital Arts & Humanities,” asociat Şcolii Academice de Ştiinţe Umaniste şi Arte; (6) Centrul „Ethics & Sacred Musics”, asociat Şcolii Academice de Teologie. De asemenea, Institutul STAR-UBB, care coordonează Centrele menţionate, a primit propriul spaţiu.
„Primele activităţi de CDI şi networking ale acestei reţele au început să se desfăşoare din luna septembrie 2022, atunci când acest spaţiu din Cluj Innovation Park a devenit complet funcţional. Astfel, de exemplu, luni, 31 octombrie 2022, cu ocazia promovării şi vizitării noilor spaţii realizate în Cluj Innovation Park, Čn cadrul activităţilor Centrului „Big Data & Machine Learning”, asociat Şcolii Academice de Ştiinţe Sociale, se va face prezentarea „Laboratorului OMiLAB-FSEGA: de la Analiza de Business la Dispozitive Inteligente”, cu accent pe rolul modelării conceptuale în inovaţia digitală. În concluzie, suntem siguri că această reţea academică va accelera procesele de cercetare ştiinţifică multi/inter/transdisciplinare şi va reprezenta un furnizor de practici academice avansate, conducând astfel la creşterea consistenţei, a vizibilităţii şi a impactului rezultatelor ştiinţifice ale UBB la nivel naţional şi internaţional”, declară prof. dr. Adrian Petruşel, prorectorul UBB responsabil de activităţile de cercetare-dezvoltare-inovare şi doctorate.
Rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David, adaugă că „prin acest proiect s-a realizat în Cluj Innovation Park, o reţea academică (STAR-UBB-Network) distribuită (în cele 22 de facultăţie ale UBB) şi multinivelară (Facultăţi-Şcoli/Centre-Institutul STAR-UBB), care poate susţine activităţi competitive de educaţie şi de cercetare-dezvoltare-inovare. Nu în ultimul rând, alături de autorităţile locale şi de diverse companii, concentrăm astfel resurse în Cluj Innovation Park, pentru a crea un ecosistem inovativ local şi regional, care va permite apoi implementarea noilor proiecte strategice ale oraşului, cu anvergură naţională şi europeană: InfoBioNano4Health (UBB – smart specialisation) şi ScienceCamp (Primărie).”