11.7 C
Cluj-Napoca
AcasăEDUCAȚIEJURIDICA | Despre conducerea unităților școlare

JURIDICA | Despre conducerea unităților școlare

Publicat în

spot_img
spot_img

1. Noțiuni introductive privind Legea învăţământului preuniversitar

În Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată  LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar. Legea a intrat în vigoare la 03 septembrie 2023.


Așadar, LEGEA educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative care au fost publicate în Monitorul Oficial și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).

Legea prevede:

  • în domeniul educaţiei şi al formării profesionale prin sistemul naţional de învăţământ, dispoziţiile LEGII nr. 198 din 4 iulie 2023 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative.
  • în caz de conflict între acestea se aplică dispoziţiile prezentei legi,
  • orice modificare sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului şcolar următor celui în care a fost adoptată prin lege, cu excepţia stării de alertă, urgenţă sau asediu,
  • în termen de 8 luni de la data intrării în vigoare, Ministerul Educaţiei stabileşte, prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, măsurile aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ şi elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi.

Totodată, până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor şi a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a LEGII nr. 198/2023 se aplică dispoziţiile privind organizarea, funcţionarea sistemului de învăţământ preuniversitar şi desfăşurarea procesului de învăţământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023, potrivit ORDINULUI ME nr. 6.072 din 31 august 2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior.

2. Organizarea şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar

În  MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 11 septembrie 2023  a fost publicat ORDINUL ME nr. 6.223 din 4 septembrie 2023 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar. Data intrării în vigoare: 11-09-2023.

ORDINUL ME nr. 6.223 din 4 septembrie 2023 are ca bază de emitere:

  • art. 36 alin. (9), art. 40, 41, art. 115 alin. (2), art. 128, art. 248 alin. (1), art. 250 alin. (1) lit. a) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare,
  • art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare.

ORDINUL ME nr. 6.223 din 4 septembrie 2023 aprobă METODOLOGIA-CADRU de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, prevăzută în anexă, parte integrantă la ordin.

La data intrării în vigoare a ordinului  a fost abrogat ORDINUL ministrului educaţiei nr. 5.154/2021 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 15 septembrie 2021.

Direcţia generală management resurse umane şi reţea şcolară, Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia generală minorităţi şi relaţia cu Parlamentul, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile ORDINULUI ME nr. 6.223 din 4 septembrie 2023.

Structura METODOLOGIEI-CADRU de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar este următoarea:

  • Capitolul I Dispoziţii generale
  • Capitolul II Constituirea consiliului de administraţie
  • Capitolul III Funcţionarea consiliului de administraţie
  • Capitolul IV Atribuţiile consiliului de administraţie
  • Capitolul V Dispoziţii finale
  • Anexa nr. 1 – NUMĂRUL MINIM necesar de membri şi voturi, după caz, pentru cvorumul de şedinţă, respectiv pentru adoptarea hotărârilor consiliului de administraţie
  • Anexa nr. 2-STRUCTURA consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar care organizează exclusiv învăţământ tehnologic
  • Anexa nr. 3- PROCEDURĂ privind alegerea reprezentantului elevilor în consiliul de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar şi, după caz, a unui supleant

La Dispoziţii generale, ordinul prevede:

Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică, denumite în continuare unităţi de învăţământ, cu excepţia celor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, sunt conduse de consilii de administraţie, de directori şi, după caz, de directori adjuncţi.

În exercitarea atribuţiilor ce le revin, consiliile de administraţie şi directorii conlucrează cu consiliul profesoral, Comisia pentru Evaluarea şi Asigurarea Calităţii, Comisia pentru Formare şi Dezvoltare în Cariera Didactică şi alte comisii constituite la nivelul unităţii de învăţământ, consiliul şcolar al elevilor, consiliul reprezentativ al părinţilor şi asociaţia de părinţi, acolo unde există, cu autorităţile administraţiei publice locale şi organizaţiile sindicale afiliate federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar.

3. Consiliul de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat

Consiliul de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, denumit în continuare, în cuprinsul prezentei metodologii-cadru, consiliu de administraţie, este organul deliberativ de conducere.

Consiliul de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat se constituie din 7, 9 sau 11 membri.

Inspectoratele şcolare judeţene (ISJ)/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), denumite în continuare inspectorate şcolare şi, ulterior, în urma reorganizării acestora, direcţiile judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar, denumite în continuare direcţii de învăţământ, în raport cu reţeaua şcolară, mărimea şi specificul fiecărei unităţi de învăţământ, stabilesc prin hotărâre a consiliului de administraţie, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii-cadru, numărul de membri al consiliilor de administraţie pentru fiecare unitate de învăţământ preuniversitar de stat şi îl comunică unităţilor de învăţământ până la începutul fiecărui an şcolar.

4. Consiliul de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar particular şi confesional

Pentru unităţile de învăţământ particular şi confesional, persoana juridică finanţatoare/fondatorul stabileşte, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii-cadru, numărul membrilor consiliului de administraţie, pe care îl comunică inspectoratului şcolar/direcţiei de învăţământ, precum şi structura şi atribuţiile acestuia, până la începutul fiecărui an şcolar.

Sursa: 

Autor: Ionut NISTOR – consilier juridic

Ion NISTOR –jurist, licențiat al Facultății de Drept „I.C. Drăgan” din Lugoj (2003), Consilier, expert, referent de specialitate în M.Ap.N. (1991-2007), Consilier juridic la Secretariatul General al M.Ap.N. (2007-2008), Consilier juridic la Comunitatea Bisericilor Creştine Baptiste din jud. Hunedoara (2008-2012), Consilier juridic al proiectului ,,Un sprijin necesar pentru elevii de etnie romă şi turcă din jud. Constanţa” (2010-2011), Consilier juridic la Şcoala „Samuel” Deva (sept. 2012 – oct. 2012), Director al Creșei Deva ( nov. 2012- ian. 2013), Şef al Serviciului juridic, autoritate tutelarã din cadrul Primăriei municipiului Deva (febr. 2013-martie 2013), Director al Creșei Deva (aprilie 2013- iunie 2015), Consilier juridic al ISJ Hunedoara (iunie 2015- prezent)

jr. Ion Nistor

Juristul Ion NISTOR este licențiat al Facultății de Drept „I.C. Drăgan” din Lugoj și Absolvent al Institutului Militar de Geniu, Construcții și Căi Ferate ,,Panait Donici” din Rm. Vâlcea Experiență în domeniul consilierii juridice (unități școlare de nivel preuniversitar de stat și privat, asociații și fundații), experiență în administrația publică (consilier, expert, referent de specialitate), experiență în domeniul apărării, ordinii publice și siguranței naționale. Citate preferate: ,,Un jurist este un ,,arhitect al structurilor sociale” - 1952, L.L. Fuller Contact: jr. Ion Nistor, e-mail: inistor@gmail.com; Tel: 0751.121.169

Articole recente

PREMIERĂ ÎN BAIA MARE: Primul film românesc despre viața lui George Enescu, proiectat în AULA CUNBM

„ENESCU, jupuit de viu” este capodopera propusă de Toma Enache, unul dintre cei mai activi...

Definiția dragostei pure din Maramureș: „Inima lui îmi grăiește”- Ioana Vlad

Ioana Vlad, o tânără artistă din inima folclorului maramureșean, din Săliștea de Sus, a...

24 iunie – Ziua Universală a Iei

Un promotor consecvent al costumului popular a fost Casa Regală a României.

Poliţiştii atrag atenţia asupra unei noi metode de înşelăciune, denumită „Coletul”

Oamenii primesc prin curier cotele nesolicitate, pentru care li se cer câteva sute de lei, obiectele din pachet valorând mult mai puţin

Mai multe articole de același fel

Principele Nicolae al României, prezent la prima ceremonie de absolvire de la British International School of Timisoara

British International School of Timisoara, școala privată cu cea mai rapidă dezvoltare din partea de vest a țării, a marcat ieri cel mai important eveniment din scurta sa istorie – prima ceremonie de absolvire. Alteța Sa Regală Principele Nicolae al României a ținut un discurs inspirațional pentru cei 33 de absolvenți.

Zece profesori și antrenori remarcabili din toată țara, premiați cu Premiul Mentor pentru excelență în educație

Premiul Mentor pentru excelență în educație se acordă anual, începând din 2010, profesorilor și antrenorilor care au descoperit tineri talentați și care au avut un rol important în evoluția profesională a discipolilor pe care i-au îndrumat în carieră.