În podcastul săptămânii vom vorbi despre definitivarea unui proiect îndrăzneț care a dat viață celei mai tinere și dinamice orchestre simfonice din Transilvania: Young Famous Orchestra, condusă și întemeiată de către carismaticul Vladimir Agachi.
Ce mai face un artist al comunității clujene, ce mai face Vlad Agachi?
Artistul Vlad Agachi face parte din muzică! Aceasta este o parte din viața noastră de fiecare zi. Fie că vrem, fie că nu, de multe ori o ascultăm, sau o putem simți din interiorul nostru. Muzica există în orice fir de iarbă în orice pală de vânt.
Ești cotat, pe bună dreptate, ca fiind unul dintre cei mai activi dirijori români. Spune-ne puțin despre formarea ta muzicală.
Am făcut-o la Cluj. Am început pianul la vârsta de 5 ani. Înaintea liceului de muzică am avut o profesoară care mi-a deschis dragostea fața de această artă. Am continuat cu acesta până la vârsta de 13 ani tot la liceul de muzică din Cluj, după care am schimbat instrumentul, am făcut trombon până la facultate, pianul rămânând secundar. Cumva nu mai simțeam mare lucru pentru acest instrument. Prea puțini îl abordau, prea puțini se consacrau, mi s-a părut cumva… foarte stresant. Am întâlnit de-a lungul carierei pianiști foarte stresați, încă din copilărie mi-a dat seama de neajunsurile astea.
La ce nivel stă freamătul activităților culturale din Cluj?
Clujul este plin de activități la toate nivelurile. Chiar mă bucur să fac parte integrantă din acest oraș. Publicul clujean are o mare paletă de a-și alege repertoriul, aparițiile scenice sunt diversificate. Avem trei mari orchestre profesioniste în oraș: Filarmonica și cele două Opere – cea Română și cea Maghiară, pe lângă acestea avem tot felul de orchestre de proiect, cum ar fi orchestra mea.
Din acest freamăt cultural al Clujului face parte și un proiect ambițios: Young Famous Orchestra. Te rugăm să ne spui mai multe despre YFO.
A fost fondată în 2015. Am avut pe atunci niște ani entuziaști, nu ușori, cu niște proiecte foarte frumoase, pe care le-am dezvoltat dintr-o necesitate. Numele acestei orchestre „Young famous orchestra” a fost găsit de unul dintre cei mai buni prieteni ai mei, cu care am și întemeiat orchestra, e o echipă tânără, atât ca vârstă cât și ca spirit. Ne alegem instrumentiști profesioniști mai tineri. Desigur că vârsta poate varia, întâietate având experiența. Nu putem avea instrumentiști exagerat de tineri, pentru că nu prea poți face față cu ei. Cred că mai mult startul vârstei îl dă spiritul aventurier și bucuria de a interfera cu oamenii, cu ascultătorii din jurul tău, și scena este un mediu propice pentru a face lucrul ăsta.
Cărei categorii de public se adresează spectacolele voastre?
Segmentul de populație căruia ne adresăm este tânărul angajat: 30, 35, 40 de ani. Normal, împreună cu mine va înainta cândva și segmentul de vârstă. Țintim către un public dornic de dezvoltare personală, unul deschis la nou și care nu trebuie să fie neapărat un public avizat al muzicii. Dorința mea este să apropii publicul de muzica clasică într-un mod prietenos, nu unul scorțos, o spun din propria experiență. Am dat și de atmosferă negativă pe la anumite concerte, și nu vreau să se întâmple și la mine așa ceva. Normal că trebuie să păstrăm și o tradițională etichetă, nu ne putem desfășura chiar oricum, avem nevoie de evitarea distragerilor în sala de spectacole, să nu sune telefoanele etc. Cea mai bună degajare a publicului care ne ascultă trebuie să se manifeste însă într-o libertate deplină, nu cu constrângeri. Pentru asta trebuie să ajungi și la un anumit grad de conștientizare.
Din materialele trimise am observat că sunteți mari hipnotizatori, cum flirtați cu publicul, cum îl cuceriți?
Muzica are o mare capacitate de transfigurare. În muzică găsim una dintre cele mai puternice armonii din natură. Se întâmplă în momentul prezent și durează exact în momentul prezent, așa cum decurge și viața, dar de multe ori uităm să ne raportăm la prezentul ei. Muzica te obligă să o trăiești atunci, căci apoi se termină și nu mai există, spre deosebire de alte arte, de pictură de exemplu, care rămâne acolo.
Sunteți omniprezenți, atât în țară cât și în străinătate. Cum vă finanțați proiectele? Dacă ar fi doritori, unde v-ar putea face donații dacă ar fi cazul?
Avem niște conturi bancare care pot fi accesate de pe site-ul nostru, pe WWW.YOUNGFAMOUS.RO , avem de asemenea anumite proiecte caritabile pe care le facem, mai avem proiecte sociale, proiecte de a direcționa spre noi persoane care au mai puțin acces la cultură, tindem să aducem către noi elevi din satele nevoiașe din jurul Clujului. Deși am prestat în diverse locuri din țară și peste hotare, marea majoritate a concertelor noastre le facem aici. Ne ajută și primăria atunci când aplicăm pentru finanțări nerambursabile, acordate din partea consiliului local, aplicăm anual și primim și de acolo. Marea majoritate a susținerii ne vine însă din vânzarea de bilete. Oamenii sunt dornici de a veni la concertele noastre și în felul acesta reușim să ne auto-finanțăm, normal, într-o proporție de 50%.
Cu siguranță că aveți tineri artiști care vă contactează. Cum se fac preselecțiile, care sunt privilegiații care ți se pot alătura în calitate de artiști în proiectele voastre?
Interesantă întrebare. Am avut audiții pe care le-am comunicat. S-au prezentat tot felul de persoane, în special muzicieni tineri. Și-au dorit să cânte cu noi și s-au prezentat la acele audiții. Interesant este că cei mai buni muzicieni pe care îi avem ne-au scris și ne-au contactat de mai multe ori. S-a creeat între noi un flux energetic. Pe chestia asta i-am și testat. I-am introdus direct în concerte. Pe unii dintre ei în concerte mai ușoare, pe alții într-altele mai grele, depinde de repertoriul pe care l-am avut în momentul respectiv. Cei care și-au făcut sarcinile cu brio ni i-am luat la noi în orchestră.
Cei care își doresc cu ardoare să cânte la noi reușesc, într-o orchestră versatilă, într-o orchestră de proiect, care nu are angajați în sine, nici eu nu sunt angajatul acestei asociații. Avem un portofoliu de 300 de persoane pe care le contactăm în funcție de nevoie. Evenimentele noastre pot varia de la șase oameni la 80. În spatele uriașei echipe mai avem una: regizor de platou, echipă de filmare, amplificare, înregistrare, sonorizare, chiar și coruri. Depinde foarte mult de conceptul pe care îl avem. Avem și proiecte de teatru, am avut alături de noi și actori.
Unde se vede într-un oarecare viitor dirijorul Vladimir Agachi cu al său proiect Young Famous Orchestra.
Am o oarecare viziune, dar nu știu cum o voi împlini, aceea a experimentării extazului prin muzică. Îmi doresc o uniune mai presus de cuvinte, mai presus de emoții. O dragoste firească ce vindecă pământul, aduce o bucurie imensă în actul acesta de a trăi. Chiar am făcut un concert care se numea „Bucuria vieții” și care a abordat aceste tematici. Știu că aceste proiecte țin de mine, de parcursul meu spiritual, tocmai din această cauză investesc timp și energie în viziunile mele.