fbpx
spot_img
24.7 C
Cluj-Napoca
AcasăAUTOSTRĂZILE LA CONTROLAsociația Pro Infrastructură: „A1 Margina-Holdea, prima autostradă PNRR ratată”

Asociația Pro Infrastructură: „A1 Margina-Holdea, prima autostradă PNRR ratată”

Publicat în

spot_img
spot_img

Asociația Pro Infrastructură atrage atenția că bucata de autostradă dintre Margina și Holdea ar putea fi primul rateu în PNRR, șansele ca lucrările să fie gata în termen fiind aproape nule. Va fi ”prima autostradă PNRR ratată”, spun cei de la API, vorbind despre celebrul „lot cu tuneluri”.

Contractul de proiectare și execuție a fost semnat în 2022, dar la cum s-au mișcat lucrurile până acum, asociația atrage atenția că acesta nu ar putea fi finalizat în 2026, ceea ce atrage pierderea fondurilor.

„În urmă cu aproape doi ani, 23.06.2022, vă spuneam că noi ne-am luat adio de la 2026, termenul limită impus de PNRR. Dacă pe-atunci poate mai exista o minusculă fărâmă de speranță, acum este cert: ne vedem prin 2027 deoarece proiectarea la tuneluri nu este gata, lucrările nu vor începe prea curând și vor dura minim 34 de luni”, începe cea mai recentă postare de pe pagina de Facebook a Asociației Pro Infrastructură.

„Ne ducem bine de tot în 2027 cu inaugurarea”

Asociația atrage atenția că încă „nu există” nici proiect tehnic și, deci urmare, nici autorizație de construire pentru viitoarele tuneluri. Asta ar însemna, dacă este respectată măcar durata de desfășurare a lucrărilor din contract, că lucrările vor fi finalizate după finalul anului 2026.

„Conform contractului, în noiembrie 2023 trebuia să fie gata proiectarea. Dar încă nu avem proiect tehnic (PT) aprobat și implicit nici autorizație de construire (AC) emisă pe toată secțiunea E, cea care include tunelurile. (…)

UMB, împreună cu bosniacii de la Euro-Asfalt, trebuie să facă 2,13 km de tunel și sunt departe de momentul începerii forării care presupune PT aprobat, AC emisă și lucrări pregătitoare gata la două portaluri.

Concluzia e simplă și foarte tristă: fără proiect tehnic, fără autorizație de construire și cu 2,13 kilometri de tuneluri de forat în minim 34 luni, după cum spune contractul, ne ducem bine de tot în 2027 cu inaugurarea.

Nu ne întrebați ce se va întâmpla în urma ratării trenului PNRR mai ales că acest ciot de 365 milioane euro, parte din lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, este întins deja pe două exerciții financiare UE, POS-T și POIM. Și nu se poate faza încă o dată, pe actualul Program Transport, tocmai de aceea fiind introdus în PNRR în 2021”, mai scriu cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Vă amintim, așa cum reiterează și asociația, contractul cu asocierea care realizează lucrările a fost semnat în octombrie 2022. Pe lângă secțiunea E, cea cu tuneluri, acesta prevedea și finalizarea secțiunii D, de aproximativ patru kilometri. Valoarea contractului este 1,8 miliarde de lei, adică puțin peste 370 de milioane de euro, fără TVA. Contractul se întinde pe 165 de luni: 11 luni pentru proiectare, 34 de luni pentru execuție și 120 de luni de garanție a lucrărilor.

Cum ordinul de începere a fost dat în decembrie, teoretic, lucrările ar trebui să fie gata în a doua parte a anului 2026. Autoritățile precizau că proiectarea a fost gata înainte de termen, iar în iulie 2023, reprezentanții DRDP Timișoara transmiteau că deja au apărut utilajele pe șantier. 

Ministrul Sorin Grindeanu a declarat, în mai multe rânduri, că este încrezător că lucrările vor fi gata înainte de termen.

La începutul lunii martie, DRDP Timișoara anunța că a început să fie amenajat accesul către șantierul dedicat viitoarelor tuneluri.

Numeroasele și desele lucrări de pe sectorul de drum național care leagă cele două bucăți de autostradă între Margina și Holdea, dar și valorile de trafic constant ridicate, duc la ambuteiaje și mult timp pierdut de șoferii care încearcă să ajungă la vămile din vestul țării.

Ioana Pop

Articole recente

Decanul Facultăţii de Medicină din cadrul UMF “Victor Babeş” din Timişoara, prof. univ. dr. Bogdan Timar, este noul președinte al Societății Române de Diabet

Societatea Română de Diabet, Nutriție și Boli Metabolice este una dintre cele mai vechi și importante societăți științifice medicale din România

Ploi torențiale și grindină în jumătate de țară

Un cod galben de furtuni care se va extinde în jumătate de țară a fost emis marți de ANM. Avertizarea este valabilă la început în nouă județe din sud, iar apoi se extinde până joi în jumătate de țară.

Gabriel Zetea, candidat PSD pentru Consiliul Județean Maramureș: ”Proiecte realizate și în derulare de zeci de milioane de euro în Botiza!” (PE)

Deputatul Gabriel Zetea, candidatul social-democraților maramureșeni pentru președinția Consiliului Județean a arătat că este mândru de toți primarii harnici ai Partidului Social-Democrat iar unul dintre aceștia este colegul și prietenul său, Florea Poienar, primarul comunei Botiza CMF: 21240002

Se deschide frontiera româno-sârbă pentru bicicliști și ambarcațiuni

Timișenii vor putea trece granița în țara vecină pe bicicletă, dar și cu ambarcațiunile proprii o dată pe lună, începând cu acest sfârșit de săptămână până în octombrie 2024.

Mai multe articole de același fel

A fost recepţionat primul lot din Transapuseana, cea mai mare investiţie pe un drum judeţean din România

Consiliul Judeațean Alba a recepționat vineri lucrările la lotul I al drumului Transapuseana, sau Transalpina de Apuseni, care va lega Abrud de Autostrada A 10 Sebeș – Turda, peste munte la nodul de la Aiud. Lotul al doilea va fi terminat în luna august.