INTERVIU | DR. ING. FLORIN GHEORGHE ILIESCU, EXPERT PENTRU INFRASTRUCTURA DE APĂ: “NE SALVĂM PLANETA NUMAI EDUCÂNDU-NE COPIII!”

Apa potabilă și permanența de care ne bucurăm astăzi, majoritatea dintre noi, în apartamentele sau casele noastre, pare a fi o banalitate. Ei bine, nu este chiar așa! Expertul pentru infrastructura de apă, Dr. ing. Florin Ghe. Iliescu a avut amabilitatea să răspundă pentru Știrile Transilvaniei unor întrebări legate de subiectul potențialei crize a apei potabile, dar și despre importanța educației în protecția apei în particular și a mediului înconjurător în general.

Florin Ghe. Iliescu este absolvent al Facultății de Instalații pentru Construcții, Institutul de Construcții București, promoția 1977, finalizându-și și studiile de doctorat la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, în domeniul Managementului Serviciilor Publice, cu distincția “summa cum laude”, pentru teza “Cercetări și contribuții privind îmbunătățirea activității operatorilor în realizarea produsului industrial apă și a serviciului de furnizare a acesteia”. A lucrat și colaborat timp de 25 de ani cu organizații profesionale de prestigiu, precum: Asociația Română a Apei – A.R.A. și Asociația Internațională a Apei-I.W.A., Clusterul CLEMS, și nu în ultimul rând a fost Dir. General la S.C. AQUABIS Bistrița, între anii 1990-2002.

Și-a făcut meseria cu mult devotament, iubește colectivitatea și dezvoltă, an de an, proiecte ce țin de educarea copiilor în domeniul apei și al mediului, sub egida Clubului Rotary Bistrița Nosa și la nivelul Districtului Rotary 2241, România & Republica Moldova.

R: – După o viață întreagă pusă în slujba științei apei, cum vedeți știrile apocaliptice ce se vehiculează în presă cu privire la inevitabila criză a apei potabile?

Florin Ghe. Iliescu: În primul rând mulțumiri pentru invitația de a împărtăși cu dvs și cititorii acestor rânduri preocupările noastre, ale specialiștilor din domeniul serviciilor de apă-canalizare, dar care se pot răsfrânge asupra consumatorilor finali, adică asupra unei pături largi de populație.

Evident că există multe zone din lume care sunt tot mai afectate de insuficienta resursă de apă, respectiv de cantitatea de apă și de calitatea ei, existentă într-o anumită regiune, de “stresul apei”, cum îl numesc specialiștii.

Situația este complexă, deoarece cantitatea de apă existentă pe Pământ, în formă lichidă, solidă sau gazoasă este aceeași de la începutul formării acestuia, în urmă cu milioane de ani. Se schimbă doar raportul între cele 3 forme de agregare și din păcate și calitatea apei. Nu trebuie uitat faptul că deși apa este mai multă decât uscatul pe Terra, 98 % din acestă apă este sărată și nu poate fi folosită ca atare, cu excepția faunei maritime. Plantele, animalele și oamenii folosesc pentru viețuire apa dulce, tratată corespunzător în multe cazuri. Prin dezvoltarea unor tehnologii moderne din ultimii 30-40 de ani se poate folosi și apa de mare, prin desalinizare, cu costuri însă mari și doar acolo unde nu există alte resurse de apă dulce.

Un alt element perturbator al ultimilor zeci de ani este poluarea industrială a surselor de apă, izvoare, lacuri și râuri, care doar după anii 1970 au început să fie în atenția țărilor dezvoltate pentru protejarea lor, continuând și în alte țări, după aceea.

Creșterea populației, urbanizarea accelerată din ultimii 20 de ani, solicită cantități mai mari de apă atât pentru alimentație, cât și pentru igienă. Și nu trebuie uitată agricultura, care consumă 70 % din cantitatea de apă și care trebuie să producă hrană pentru populația în creștere.

La toate aceste aspecte și în paralel cu ele, au apărut în ultimii 25-30 de ani schimbările climatice, pe care le resimțim cu toții, călduri excesive, cu perioade de secetă și apoi ploi și furtuni, care provoacă alte calamități naturale.

Categoric, toate acestea afectează sursele de apă, calitativ și cantitativ, și pentru unele situații (extreme) nu există soluții tehnice rapide. Se impune o regândire a modului de proiectare și realizare a infrastructurii de apă-canalizare, introducerea de noi tehnologii și materiale care să ofere soluții reziliente, și nu în ultimul rând un alt mod utilizare din partea consumatorilor, o schimbare de atitudine.

Apa este o resursă limitată, tot mai scumpă ca preț, și e de dorit să fie prețuită ca atare.

Sigur ca situația diferă de la un continent la altul și de la o zonă la alta.

Vorbind despre Europa, cele mai expuse zone în viitor sunt sudul, respectiv zona Mediteranei, țări ca Grecia, Italia sau Spania, acestea având și în prezent probleme în resurse de apă potabilă, incendii de pădureconsumuri restricționatesau apă reutilizată pentru diverse alte scopuri decât potabilitate.  

În România, zonele cele mai afectate sunt sudul Moldovei, Dobrogea și parte din sudul Munteniei, unde sunt resurse mai limitate de apă dulce.

R: – Țin problemele de mediu, inclusiv cele privitoare la ineficienta gestionare a resurselor planetare de apă și de educație?

Florin Ghe. Iliescu: – Categoric da, problemele de mediu depind de managementul resurselor și în aceeași măsură de educație și mentalitate, pentru că numai prin educația tinerei generații: “Ne mai putem salva planeta Pământ!”

Și acest lucru l-am învațat de-a lungul întregii cariere profesionale de peste 45 de ani, dedicate infrastructurii de apă. Scopul asociațiilor profesionale și al altor ONG-uri este să aducă în fața specialiștilor, dar și a consumatorilor, problemele majore din acest domeniu esențial al vieții și apoi prin diferite programe și activități să le implementeze, dar și să atenționeze populația asupra nevoii de schimbare a obiceiurilor  privind consumul de apă și de protejare a mediului înconjurător într-un mod sustenabil, astfel încât și generațiile viitoare, care vor viețui pe acest Pământ, să poată beneficia de condiții normale de viață.

Aceste aspecte le-am văzut foarte bine implementate în Israel, unde resursele de apă limitate i-au obligat pe specialiști să dezvolte tehnologii novatoare și în paralel să desfășoare programe în școli, cu scopul de a educa tinerii și viitoarele generații să respecte această resursă, APA, prin diverse metode care să devină practici zilnice și aplicabile pe termen lung.      

R: – Ce ne puteți spune despre frumoasele proiecte rotariene privind apa și igiena sanitară pe care le-ați inițiat și pe care le coordonați de câțiva ani încoace?

Florin Ghe. Iliescu: Organizația Rotary, din care fac parte de peste 25 de ani, are la nivel internațional câteva teme majore pe care le dezvoltă prin proiectele sale, iar apa împreună cu mediul înconjurător, sănătatea și educația sunt doar 3 direcții de lucru pentru comunitățile din care facem parte.

Este și motivul pentru care, acum 7 ani, am inițiat un asemenea proiect la nivelul Districtului 2241, România și Republica Moldova, “Educația privind apa și igiena sanitară”, care include informații teoretice și practice privind consumul de apă și spălatul pe mâini, igiena zilnică necesară pentru a ne proteja de boli, precum și chestionare pentru identificarea problemelor existente în școlile și comunitățile din România, pe baza cărora se pot dezvolta apoi alte noi proiecte.

Ghidul pus la dispoziția profesorilor din școli reprezintă un instrument de lucru pe care îl pot folosi atât la orele din curriculă, cât și la activitățile școlare din ”Săptămâna verde” sau “Școala altfel”. Pliantul pe care îl primește fiecare elev din clasă îi oferă acestuia informațiile generale legate de consumul apei și igiena mâinilor și îl poate ajuta și la educarea – în acest sens – a familiei lui.

Acest proiect a fost implementat cu sprijinul multor Cluburi Rotary și a Districtului Rotary 2241, începând cu anul 2017 în 30 de județe din țară și în Republica Moldova, beneficiind de el peste 125.000 de elevi. Proiectul continua, și în fiecare an numărul beneficiarilor crește, deoarece ghidul pe care l-au primit profesorii poate fi folosit pentru mai multe generații de elevi, informațiile fiind general valabile.

R: – Cum va continua proiectul rotarian dedicat apei în anul care vine?

Florin Ghe. Iliescu: – Proiectul inițial a fost completat, începând cu anul 2020, prin publicarea poemului ”Steluța apei”, scris de Mihai Talpoș și Mihaela Dascălu, grafica Adina Lukacs, care a completat într-o manieră inedită informațiile despre circuitul apei în natură și a îmbogățit conținutul proiectului.

Dorim să continuăm proiectul, cu sprijinul Rotarienilor din Districtul 2241 și la lansarea lui în diverse comunități să organizăm și evenimente interactive cu școlile de acolo. 

Suntem în același timp în discuții privind extinderea Proiectului cu un spectacol de muzică și dans dedicat copiilor, alaturi de “Asociația Mario Atelier – Coregrafie, Teatru, Muzică”, ce vine să completeze printr-un moment artistic tema care ne preocupă: “Salvarea Pământului“, iar aceasta se poate face doar prin cunoaștere și educație. 

Redacția ST