În calitate de co-fondator al StartUps Booster Consortium (sbcromania.ro), domnul Laurențiu Stan, consultant financiar cu peste 20 de ani experiență în domeniul evaluărilor de business, a avut amabilitatea să ofere, pentru cititorii Stirilor Transilvaniei, câteva informații despre importanța și beneficiile planificării exitului în avans, că element esențial pentru proprietarii de afaceri care vor să beneficieze de stabilitate și succes pe termen lung.
Laurențiu Stan a devenit, la începutul acestui an, primul român certificat că exit planner de un institut de specialitate din Statele Unite ale Americii, Exit Planning Institute (EPI). Programul de acreditare Certified Exit Planning Advisor® (CEPA®), creat în 2007, reprezintă singurul program de acest fel, în acest moment, pentru cei care doresc să se specializeze în domeniu.
Redactia: – Care este importanța exit planningului în contextul unei afaceri?
Laurențiu Stan: – Exit planningul sau ieșirea planificată dintr-o afacere oferă o viziune clară și strategică asupra modului în care proprietarii doresc să-și gestioneze parcursul de business. Prin planificare în avans, se pot identifica oportunități de creștere a valorii afacerii, se pot minimiza riscurile și se pot maximiza beneficiile financiare ale exitului. În plus, exit planningul permite proprietarilor să-și pregătească afacerea pentru un transfer de proprietate fără probleme și să asigure continuitatea operațiunilor în timpul procesului de due diligence și după exit.
Redactia: – Care sunt principalele beneficii pe care exit planningul le aduce proprietarilor de afaceri?
Laurențiu Stan: – Există numeroase beneficii ale exit planningului. Printre acestea se numără creșterea valorii afacerii prin identificarea și implementarea unor strategii de creștere și optimizare, minimizarea riscurilor și a costurilor asociate exitului, precum și maximizarea beneficiilor financiare și personale ale proprietarilor. De asemenea, exit planningul poate contribui la asigurarea unei tranziții line și fără probleme a afacerii către un nou proprietar sau către echipa de management. Una dintre noutățile pe care o aducem este că putem oferi o combinație unică de expertiză specializată, o abordare personalizată și gestionare cuprinzătoare a procesului de exit, făcând această expertiză indispensabilă pentru proprietarii de afaceri care doresc să își maximizeze valoarea și să își minimizeze riscurile în momentul ieșirii din business. Consilierea pentru ieșirea din afacere înglobează, de fapt, mai multe meserii, pentru că un consilier de creștere și exit trebuie să știe câte puțin din toate aspectele unei afaceri.
Poate că există această impresie că toți ne ocupăm de creșterea afacerilor, pentru că aceasta este rațiunea principală a oricărui antreprenor. Dar este o diferență importantă între modul proprietarului afacerii de a gândi și aborda dezvoltarea viitoare și cel al unui consultant extern, obiectiv, dar care totuși reușește să se pună în locul antreprenorului respectiv și să înțeleagă ceea ce îl motivează și îl determină să pună cărămidă peste cărămidă, în fiecare zi, pentru a transforma propria afacere într-una profitabilă, de care să fie mândru.
Redactia: – Acestea sunt beneficii semnificative pentru proprietarii de afaceri. Care sunt factorii cheie pe care proprietarii de afaceri ar trebui să-i ia în considerare atunci când dezvoltă un plan de exit?
Laurențiu Stan: – Dezvoltarea unui plan de exit implică o serie de factori cheie. Printre aceștia se numără evaluarea financiară a afacerii pentru a determina valoarea sa actuală și potențialul de creștere, identificarea și evaluarea opțiunilor de exit disponibile, precum și stabilirea obiectivelor personale și financiare ale proprietarilor în legătură cu exitul. De asemenea, este important ca proprietarul unei afaceri să dezvolte un plan de succesiune pentru a asigura continuitatea afacerii și să identifice și gestioneze riscurile asociate cu procesul de exit.
Redactia: – Ce sfaturi puteți oferi proprietarilor de afaceri care doresc să înceapă să dezvolte un plan de exit?
Laurențiu Stan: – Unul dintre primele sfaturi ar fi să înceapă să se gândească la exit planning cât mai devreme posibil. Planificarea exitului nu este un proces care ar trebui amânat până în ultimul moment, ci unul care ar trebui să înceapă cu ani înainte de momentul efectiv al exitului dorit. Este important să angajați consultanți specializați în exit planning, care să vă poată ghida și să vă ofere expertiză în acest proces complex. De asemenea, implicarea personală în dezvoltarea și implementarea planului de exit și flexibilitatea în adaptarea acestuia pe măsură ce circumstanțele se schimbă sunt cheia succesului. Strategia de exit este, de fapt, una de accelerare a creșterii valorii unei afaceri, un plan bine definit, cu obiective clare și măsurabile, care poate fi definitoriu pentru o vânzare de succes. Proprietarii afacerilor cred adesea că dețin controlul asupra momentului de ieșire, că pot vinde oricând, dar nu este chiar atât de simplu. Piețele și concurența evoluează și se consolidează în mod constant și este important ca afacerea să fie atât de bine structurată încât să fie pregătită pentru orice schimbări. Dacă vine acel moment din viața unui antreprenor în care își dorește ieșirea din afacere, iar respectiva afacere nu este pregătită de exit, cel mai probabil va obține un preț cu mult mai jos decât potențialul real al acesteia.
Sfatul meu pentru proprietarii afacerilor este să urmărească mereu evoluția pieței și a economiei, în general, în timp ce își pregătesc cu atenție afacerea pentru o eventuală oportunitate de vânzare. Astfel, afacerea va fi ideală pentru o ieșire de succes atunci când va veni momentul potrivit.